Gå til innhold

Moe's M102B32 Turbo, 745i - Rustsveising s.46


///MoePower
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for gode tilbakemeldinger! :)

Holder på med støtten på høyre side for tiden, tidkrevende arbeid er det..

Sliter litt med å overtale meg selv til å gå ut i garasjen, hadde planer om å få gjort en hel masse nå som jeg har ferie men føler jeg nesten ikke har fått gjort noenting.. :oops:

Jeg hadde nok spart mye tid og frustrasjon om de støttene hadde vært å oppdrive nye enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott arbeid du gjør. Har et tips til deg hvis du driver mye med rustsveising og sliping. Det er en stålbørste fra biltema som er helt suveren på tectyl,karoserikitt og rust/gammel lakk. Tok et screenshot fra biltema sin side,som sikkert havner opp/ned.

vzw221l7wdqos67rv6mz.jpg

Veldig viktig at du får tak i en som tåler turtallet på vinkelsliper'n din da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfint verktøy det, men husk å bruke "tykke" hansker og gode briller når en bruker denne. Selv bruker jeg noen gamle sveisehansker i skinn samt en gammel sveisemaske som dekker hele ansiktspartiet. De ståltrådene løsner for et godt ord, og er ikke noe særlig å få i seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de funker bra de børstene der! :)

Har på tidligere prosjekter brukt både den typen der og en annen en som jeg også syntes var bra:

19-291_m.jpg

Den siste der er ikke så ivrig med å skyte ståltråder på deg som den andre, hehe!

På denne bilen har jeg brukt en kombinasjon av sirkulær stålbørste på drill (ikke så effektiv kanskje, men mild mot metallet), båndsliper og sandblåseutstyr der det har vært rust-porer. Til fjerning av understellsmasse og techtyl har jeg brukt varme og skrape i og med at jeg ikke har hatt planer om å fjerne så mye. Jeg mener det er bedre å la så mye som mulig av den originale understellsmassen være igjen enn å slipe det platerent overalt og risikere at det begynner å ruste, om det ikke er rust der ifra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå ser det heldigvis litt lysere ut med tanke på godkjenning fra 728i til 745i. :)

Etter 4mnd behandlingstid har jeg endelig fått svar fra SVV og SFOOR på søknad.

De stiller seg positive til ombygging og har sagt ja til bruk av uoriginal turbo og eksosmanifold.

Men før ombyggingen starter må jeg på visning med 745i'n for plombering av motoren, samt kontroll av chassisnummer/eierskap til donorbil/motor (for at de skal vite at det ikke er tjuvgods jeg monterer i 728i'n). Etter ombygging må 728i'n testes i dyno og utskrift av effekt med ny motor, samt dokumentasjon (utskrift fra ETK) på at understell og bremser er likt på 728i-745i legges til grunn for at jeg skal få godkjent. Grunnet kjøretøyets alder er eneste avgasskravet jeg har fått at CO må være lavere enn 3,5%. SFOOR har forøvrig gått god for at karosseriet til 745i ikke er forsterket i forhold til 728i og at jeg derfor ikke trenger å gjøre noe med karosseriet. Ellers har de sagt ja til bruk av 210 differensial med 25% brems og 3.07 utveksling (som er originalt for 745i), samt øvrig understell som var sterkere på 745i enn 728i. Herunder har jeg tenkt å ettermontere det største (15,5mm) originale stabilisatorstaget man fikk til 745i bak (728i har ikke stabilisatorstag bak originalt), foran har den det tykkeste (27mm) stabilisatorstaget originalt. Jeg skal få bilen godkjent med disse endringene i første omgang, så blir det eventuelt flere ting etterhvert. Bilen skal godkjennes med 252hk / 380nm som er original effekt for 745i, hva som skjer videre i forbindelse med bl.a banekjøring får vi se etterhvert.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! :)

Ja, jeg er også av den oppfatningen at BT er greie å ha med å gjøre så lenge man tar tiden til hjelp. Det kan gå lang tid mellom hver gang man får svar fra de, men er man saklig og legger frem saken sin på en ordentlig måte og ikke forventer at de skal legge alt tilrette for deg lar det meste seg gjøre, innen rimelighetens grenser såklart.

Men nå er det vel på tide at jeg får lagt ut flere bilder her, er jo leeenge siden sist! :oops:

På forrige side la jeg ut disse før-bildene av høyre skjermfestekant som så temmelig nasty ut:

CIMG5966.jpg

CIMG5965.jpg

Før arbeiet startet begynte jeg med å ta løs noen av brakettene/støttene på høyre innerskjerm:

CIMG5968.jpg

CIMG5985.jpg

Braketten til panserdemperen måtte også tas av:

CIMG6104.jpg

For der den stod var det hull! :D

CIMG6113.jpg

CIMG6106.jpg

Jaja, får bare gjøre som på andre siden og begynne å skjære ut..

CIMG6122.jpg

CIMG6125.jpg

Tilpasning av første platebit:

CIMG6138.jpg

CIMG6135.jpg

Siste platebit, blir litt klattsveising til tider..

CIMG6293.jpg

Ferdig sveist og finslipt ble resultatet seende slik ut: :)

CIMG6384.jpg

CIMG6363.jpg

CIMG6371.jpg

CIMG6373.jpg

CIMG6375.jpg

Det ble endel porer i området rundt der braketten til panserdemperen skal stå, men jeg er fornøyd.

Helt tilslutt legger jeg ved et oversiktsbilde av motorrommet og de nye skjermfestekantene:

CIMG6401.jpg

Fortsettelse kommer, har som vanlig flere bilder på lur.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir godt med ferskt stål på sharken! Hva kommer du til å bruke på bart stål, og evt hva slags grunning over dette før lakk (mtp f.eks reaksjoner)? Syregrunning ser jeg en del snakker om, men så leste jeg her om dagen at noen anbefalte epoxy, melk osv. Det virker som mange har forskjellige prosedyrer og navn på det.

BTW: Stilig med positivt svar! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...