Gå til innhold

Bytte av foringer etc på e36, hva anbefales å bytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skal snart ta ned hele bakstillinga for en overhaling. Bilen lager helt vilt med ulyder, og føles som et badekar til tider. Det klunker og klirrer over den minste rille i veien, både foran og bak, men mest bak.

Det som skal gjøres er:

-Sandblåse og tectylere hele bakstilling

-Bytte mest mulig av foringer og stag

-Bytte bremserør, overhale kalippere

-Sveise inn forsterkaplater så jeg håper å slippe subframe disaster

++ litt annet småfiks.

Det jeg lurte på er hvilke foringer/stag osv som er lurt å bytte når alt er nede, tenkte å bytte foringer foran i samme slengen slik at det er nok med en firehjulskontroll etterpå.

Skal iallefall bytte alle disse foringene til powerflex, kjøper fra koed:

https://www.koed.no/2.1.asp?katstate=ny ... anker_3096

Nr. 1,2,5,6,7 og 8 på bildet.

Hva mer anbefales å bytte i samme slengen?

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Takker for innspill. :)

Men er det ikke en side som har alt jeg trenger? Blir litt mer stress å bestille noe her og noe der. Har det meste på koed, men ikke alt, iallefall ikke som jeg finner. Kan evt handle noe småting på gs da jeg kan hente det her i byen, men alt annet er greit å bestille fra koed da jeg har gode erfaringer derifra. Skal jeg bestille fra utlandet, så er det like greit å ta alt derifra.

edit: hehe, fant de gummisakene på koed nå, må bare lære meg å se bedre. :)

Men er de originale opphengskulene så dårlige at det er en klar fordel å gå for forsterka? De selger ikke forsterka hos koed som jeg finner iallefall.

Skrevet
Hei

Skal snart ta ned hele bakstillinga for en overhaling. Bilen lager helt vilt med ulyder, og føles som et badekar til tider. Det klunker og klirrer over den minste rille i veien, både foran og bak, men mest bak.

Det som skal gjøres er:

-Sandblåse og tectylere hele bakstilling

-Bytte mest mulig av foringer og stag

-Bytte bremserør, overhale kalippere

-Sveise inn forsterkaplater så jeg håper å slippe subframe disaster

++ litt annet småfiks.

Det jeg lurte på er hvilke foringer/stag osv som er lurt å bytte når alt er nede, tenkte å bytte foringer foran i samme slengen slik at det er nok med en firehjulskontroll etterpå.

Skal iallefall bytte alle disse foringene til powerflex, kjøper fra koed:

https://www.koed.no/2.1.asp?katstate=ny ... anker_3096

Nr. 1,2,5,6,7 og 8 på bildet.

Hva mer anbefales å bytte i samme slengen?

Skal gjøre det samme neste uke på min :) håper det går smooth og at det ikke er brune traversfester jeg kommer over :o Har kjøpt plater, men tenker.. Kan jo ikke bare sveise på de hvis det er masse rust under. Skal i alle fall bytte til pflex i travers og kreng, svingarm har jeg tatt. Jeg kjører hammerite på traversen og bærearmene. blankere og finere og samler ikke støv (som tectyl gjør ^^) foringene i spindelen byttes på sikt, men det må et verksted ta. Må først sjekke hvem som har gått der før jeg bytter. Knirker som hu dama i the grudge bare jeg kjører over et sandkorn nesten. Men det høres nesten ut som om det kommer fra bakdøra :o

Må man bare kappe til nye gjenge gods fra et gulv fra feks huggern hvis festene mine er rustne. eller sveise i en plate og borre nye gjenger? Indre bærearms foringene satser jeg på at er ok. det er armer fra en donor bakstilling. virker ikke slarkete i foringene...

Skrevet

Ja, skikkelig morro jobb det der. :D Jeg kika litt oppunder i går, og da så det ut til at det var noen bittesmå rustflekker i området rundt opphenget i karosseriet. Men dette var så vidt påbegynt rust, så det tar jeg lett med sandblåsen, å så er det inn med nye plater etterpå.

Har mye irriterende lyder jeg også, klapprer og klirrer baki der bare jeg tenker litt for hardt på neste ujevnhet i veien. Er også slik foran, men litt mindre der, så skal bytte alt under bilen.

Er mange måter å fikse dette på. Du kan kjøpe nytt gulv og sveise inn, sandblåse og håpe det ikke er så ille, eller som du nevner å kutte ut fra bil på dynga, eller sveise inn nytt selv.

Skrevet
Ja, skikkelig morro jobb det der. :D Jeg kika litt oppunder i går, og da så det ut til at det var noen bittesmå rustflekker i området rundt opphenget i karosseriet. Men dette var så vidt påbegynt rust, så det tar jeg lett med sandblåsen, å så er det inn med nye plater etterpå.

Har mye irriterende lyder jeg også, klapprer og klirrer baki der bare jeg tenker litt for hardt på neste ujevnhet i veien. Er også slik foran, men litt mindre der, så skal bytte alt under bilen.

Er mange måter å fikse dette på. Du kan kjøpe nytt gulv og sveise inn, sandblåse og håpe det ikke er så ille, eller som du nevner å kutte ut fra bil på dynga, eller sveise inn nytt selv.

Ja, tror min er hakket verre enn din på akkurat det området... Eid av en ignorant 50 åring før meg, som ant ikke veit hva under spyling er på vinter'n! Er så kjipt å tenke på at hadde man bare fra dag en giddi å vedlikeholdt foringer og vasket ordentlig under bilen, så hadde ikke dette skjedd.. huff :( kjøpt ny i norge fenomenet er bare hype. Det er om ikke annet verre at den er det mtp rust i alle fall. Vi som også skrur litt selv veit jo at servicehefte ofte er litt tull det også. Væskenivå sjekk å slå litt på dekk. 3595,- takk :P si i fra hvordan det går da, så skal jeg gjøre det samme hvis jeg blir ferdig først :) Har du forresten knirking på din? Min knirker v venstre bakdør. Det sies å være bærearmene bak/kulene i spindelen, men det høres ut som dempern nesten. håper det da, og at det ikke er gulvet v travfestet som lager lyd.. uæææ

Alle BMW eiere burde vært entusiaster ^^

Skrevet

Ja, tror min er hakket verre enn din på akkurat det området... Eid av en ignorant 50 åring før meg, som ant ikke veit hva under spyling er på vinter'n! Er så kjipt å tenke på at hadde man bare fra dag en giddi å vedlikeholdt foringer og vasket ordentlig under bilen, så hadde ikke dette skjedd.. huff :( kjøpt ny i norge fenomenet er bare hype. Det er om ikke annet verre at den er det mtp rust i alle fall. Vi som også skrur litt selv veit jo at servicehefte ofte er litt tull det også. Væskenivå sjekk å slå litt på dekk. 3595,- takk :P si i fra hvordan det går da, så skal jeg gjøre det samme hvis jeg blir ferdig først :) Har du forresten knirking på din? Min knirker v venstre bakdør. Det sies å være bærearmene bak/kulene i spindelen, men det høres ut som dempern nesten. håper det da, og at det ikke er gulvet v travfestet som lager lyd.. uæææ

edit: har ikke sandblåser, så håper stålull og kraftig drill holder :) erfaringa mi med å pusse rust på e36 er puss puss puss.. iooooo - HULL..

Skrevet

Ja, jeg kommer iallefall til å vedlikeholde godt etter denne jobben, ikke snakk om jeg skal ha rust etc der igjen. Jeg føler det er nok å gjøre denne jobben en gang. :D Jau, kansje jeg skal lage en DIY :P Jeg bestilte forsterkaplatene i dag, og de kommer ikke før over helga. Bestiller mest sannsynlig deler i morgen, så de kommer heller ikke før over helga. Må også få kranglet meg til å låne et sveiseapparat en plass før jeg kan gå i gang. Håper jeg rekker å komme i gang neste uke. Men uka etter burde jeg være i full gang senest iallefall.

Har ikke noe knirking i min, bare klappre/klirrelyder. Eneste som knirker hos meg er clutchpedalen, og den skal også få gjennomgå i samma slengen. Skal også bytte utløserlager samtidig siden irriterer vettet av meg med irriterende lyd i lyskryss osv.

Er ikke knirking sånn typisk sliten foringslyd da? Kan jo som du nevner også fort være en demper.

edit: har ikke sandblåser, så håper stålull og kraftig drill holder :) erfaringa mi med å pusse rust på e36 er puss puss puss.. iooooo - HULL..

Funker det også, men da tror jeg at jeg ville ha hatt på noe middel i tillegg etterpå. Kommer ikke like godt til i porene som ved sandblåsing.

Skrevet

Hmm, sliter fælt med å få bestilt deler hos koed. Andre som har samme problem? Skal gå til betaling og da skjer det ingenting, har prøvd flere ganger i dag uten noen forskjell.

Skrevet

Ja, jeg kommer iallefall til å vedlikeholde godt etter denne jobben, ikke snakk om jeg skal ha rust etc der igjen. Jeg føler det er nok å gjøre denne jobben en gang. :D Jau, kansje jeg skal lage en DIY :P Jeg bestilte forsterkaplatene i dag, og de kommer ikke før over helga. Bestiller mest sannsynlig deler i morgen, så de kommer heller ikke før over helga. Må også få kranglet meg til å låne et sveiseapparat en plass før jeg kan gå i gang. Håper jeg rekker å komme i gang neste uke. Men uka etter burde jeg være i full gang senest iallefall.

Har ikke noe knirking i min, bare klappre/klirrelyder. Eneste som knirker hos meg er clutchpedalen, og den skal også få gjennomgå i samma slengen. Skal også bytte utløserlager samtidig siden irriterer vettet av meg med irriterende lyd i lyskryss osv.

Er ikke knirking sånn typisk sliten foringslyd da? Kan jo som du nevner også fort være en demper.

Funker det også, men da tror jeg at jeg ville ha hatt på noe middel i tillegg etterpå. Kommer ikke like godt til i porene som ved sandblåsing.

Sant det med sandblåser, er en grunn til at det blir mest brukt. stålull er genialt på løs rust og overflate.. Jeg kjøpte pflex travers og forsterkningsplater på gs for rundt 2k. så det ble vel faktisk litt dyrere for koed sin del akk denne gangen. Bytter senk i samme sleng - b10 :D Har fått platene og foringene nå.. Hmmmm hvilken side skal sveises opp i karosseriet? Har holdt av en uke til den jobben og dempere.. håper det holder...

pedalen min knirker den også, bilen min er vel egentlig bare kapabel for flystriper uten steiner akk nå. herregud for et plunder.. Skal ta hardy og mellomlager next, så ene drivakselen, så lakke panser, så forskjerm, så kanskje bytte førerdør. så e30 bærearmer.. Nå høres det ut som tannstanga trenger en søppelplass også. jeeeeeeeeeees.. tror bilen min veit at jeg har fått feriepenger :D

Skrevet

blir vel hammerite, kanskje brunox først. men er stor fan av å få bort alt. mmmmmmmmm - rustfritt

Skrevet

Hehe, har nettopp gjort samme jobb selv.

Byttet alle foringer i bakstilling som gikk i powerflex, resten orginale.

sandblåste bare bærearmene og traversen.

Ny diff forsåvidt også med 25% brems :-D

Om du bruker samme diff, så er oljeskift også lettvindt når du har alt nede.

Byttet ALLE boltene i samme slengen og husk at du ikke kan bruke boltene til stikkakslingene som går inn i diffen. Var hvertfall det jeg fikk vite, de skrur seg ut igjen. Men å bytte orginal foringer er et helvette hvis du ikke fikser deg noe press verktøy. Jeg brente ut de gamle, brukte litt baufil på metalringen ytterst å slo dem ut. Satt nye i med hammer og noe å slå på, hvis ikke ødelegger du kanten på foringen. Har vært på langtur over 100 mil og alt sitter nå :-D

Skulle på 4-hjulskontrol og fikk vite da at foringene framme også var rimelig kaputt så det hadde vært bortkastet med det, så nå holder jeg på å bytte alt der også, blir vel ferdig i morgen.

Skal du sveise forsterkningene kan det være lurt å ta ned bensintanken om du ikke har noe varmeskjold som tåler spruten av gnistene. De går rett igjennom plasten om du er uheldig. Og vær forsiktig med lufte slangene som er festet i tanken, jeg klarte å knekke ene festet i tanken og endte med å

kjøpe ny bensintank >.<

Kan være greit å ta av de plastlokkene i bagasjerommet og under baksetene når du er ferdigsveiset og fylle opp med rustbeskytter der, siden sveisen går igjennom. Bare å ha en tyntflytende beskytter å spraye inn. Ellers hadde jeg 3 lag på sveisene. Rustprimer, tyntflytende beskyttelse, så tjukkflytende beskyttelserust greier. Burde holde, hehe.

Om brekkvaierne dine er slitne kan det være fint å bytte de i samme slengen når du har alt nede :-)

Hvis du lurer på noe er det nå bare å ta kontakt, typ 2 uker siden jeg var ferdig med den overhalingen.

Brukte selv zink maling og hammerlakk oppå der til traversen og bærearmene. Funket fint så langt.

Skrevet
Hehe, har nettopp gjort samme jobb selv.

Byttet alle foringer i bakstilling som gikk i powerflex, resten orginale.

sandblåste bare bærearmene og traversen.

Ny diff forsåvidt også med 25% brems :-D

Om du bruker samme diff, så er oljeskift også lettvindt når du har alt nede.

Byttet ALLE boltene i samme slengen og husk at du ikke kan bruke boltene til stikkakslingene som går inn i diffen. Var hvertfall det jeg fikk vite, de skrur seg ut igjen. Men å bytte orginal foringer er et helvette hvis du ikke fikser deg noe press verktøy. Jeg brente ut de gamle, brukte litt baufil på metalringen ytterst å slo dem ut. Satt nye i med hammer og noe å slå på, hvis ikke ødelegger du kanten på foringen. Har vært på langtur over 100 mil og alt sitter nå :-D

Skulle på 4-hjulskontrol og fikk vite da at foringene framme også var rimelig kaputt så det hadde vært bortkastet med det, så nå holder jeg på å bytte alt der også, blir vel ferdig i morgen.

Skal du sveise forsterkningene kan det være lurt å ta ned bensintanken om du ikke har noe varmeskjold som tåler spruten av gnistene. De går rett igjennom plasten om du er uheldig. Og vær forsiktig med lufte slangene som er festet i tanken, jeg klarte å knekke ene festet i tanken og endte med å

kjøpe ny bensintank >.<

Kan være greit å ta av de plastlokkene i bagasjerommet og under baksetene når du er ferdigsveiset og fylle opp med rustbeskytter der, siden sveisen går igjennom. Bare å ha en tyntflytende beskytter å spraye inn. Ellers hadde jeg 3 lag på sveisene. Rustprimer, tyntflytende beskyttelse, så tjukkflytende beskyttelserust greier. Burde holde, hehe.

Om brekkvaierne dine er slitne kan det være fint å bytte de i samme slengen når du har alt nede :-)

Hvis du lurer på noe er det nå bare å ta kontakt, typ 2 uker siden jeg var ferdig med den overhalingen.

Brukte selv zink maling og hammerlakk oppå der til traversen og bærearmene. Funket fint så langt.

Ok! så fint med svar og erfaringer. settes pris på. begynte forsåvidt i dag med jobben og begge eksos festene på selve bakpotta knakk. får man ut festene fra den superteite gummiløsninga øverst der? og hvordan i all verden får man ut brekkwiren av spindelen? har løsnet tappen og tatt av utvideren, men gummilsangen rikker seg ikke ut av spindel. er det bare å dra til man blir blå? jeg bruker samme diff. tar ikke ut drivakselen av diff eller noe. så tror da ikke det boltgreiene du prata om gjelder meg, men ser jeg burde bytte en simmerring i diffen, flensen er svart på den ene sia. ork. kanskje jeg bare tar det seinere. foringene i spindelen lar jeg verksted ta. skal på ferie til neste uke, så har litt begrenset med tid. får ikke gjort ferdig etter feiren, for da er det full fres på jobb :( jeg swopper travers og bærearmer bare.. husket heldigvis å kjøpe nye camberbolter og mutter og skive. må man bare så godt man kan markere ut i fra den gamle bolten. ant gjenger, vinkel osv? til man får den på 4hjulskontroll. spesiellt moment på selve travers bolt og mellomaksel til diff forrsesten?

Skrevet

Hiver meg på denne.

Har mye av samme planene selv, har kjøpt pwr.flex foringene og koed's forsterkede Nedre bærearmsforing bak.

Nå har jeg sveist og lappet alle hjørnene av kanalene, skal bli interesangt å se hvordan rusten har bitt seg i opphenget bak.

Kanskje jeg skulle gått for forsterkede fester/plater bak...

Hvor mye koster en 4-hjulskontroll sånn ca.?

Skrevet

Hei igjen gutta :P I dag har jeg klart å pelle ned bakstillinga! Det gikk ganske greit. nappa brekkwiren ut av gulvet, derav ut at selve håndbrekkhåndtaket - ANBEFALES. de sitter som støpt fast i spindelen i forhold... Det er egentlig rein idioti å ikke sveise opp forsterkningsplater når du først har dette nede :) De koster ikke så mye, 700 eller no. Jeg har litt rust på festene, har ikke turt å se så mye på det etter bakstillinga føyk ned :P men det er vel de fremste festene man bør være ekstra obs på... Krysser fingrene for at det i alle fall er 2-3 mm med stål i de originale punktene og ikke latterlige 0,7 eller no som er ellers.. Det må jo tåle litt rust uten at det skal bli hull tenker jeg.. Det er mye plunder med bmw syns jeg, Digge biler og god kjørekomfort, men man skulle tro/håpe at sånne syke ingeniørfeilbergninger burde vært forbeholdt billige bilmerker.. Dyre biler= koste på de mer så de holder lenger.. Neiiida.. Men for å prøve å virke positiv etter en 12 timers skruøkt, så liker jeg denne tråden.. kjempefint at de som har gjort/gjør eller har planer om å gjøre denne jobben legger ut tankene sine :) Sveiser du kanaler og styrer og ordner er det smart å gjøre en sånn jobb også.. er vel en topp 5 must do på e36 hvertfall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...