anderse36 Skrevet August 10, 2011 Skrevet August 10, 2011 Har noen av dere fått ut foringene i bærebruene? Ga opp da jeg ikke fikk de ut verken med varme, slegge eller noenting. Blir vel helst å plukke de av og ta med til et verksted og presse inn nye istedet tror jeg, hvis ikke noen har et bra triks på å få de ut og inn. Har fått ut de fire store traversforingene, så er bare disse på bærearmene som gjenstår. Satser på å pusse og lakkere bakstilling i løpet av helga, samt sandblåse karosseri og sveise inn forsterkaplatene. Går sakte men sikkert fremover. Sliter fælt med ihjelrusta bolter som jeg stadig må borre/kappe ut. Må nok til å bestille en del nye bolter. Kult at dere har kommet et stykke.. sitter å humrer litt her siden jeg banna også under akkuratt de samme tinga.. eksosfeste etc.. Ga bilen til en kompis på et verksted for å fikse det å henge opp eksosen og lufte bremsene pga uberirra nipler og kjeksa eksosfester.. Han måtte bruke en induk brenner Så det var kanskje like greit.. Fortsatt ganske ironisk at man skal gi fra seg bilen på verksted for å lufte bremser og feste eksos, men bytte bakstilling klarer man selv Det er som han over skriver.. dritkjedlig jobb, men det er natt og dag å kjøre ift sånn den var Hjalp jo greit med bilstein b10 rundt hele og da.. Ble også drittlei rust.. man ser så mye av det, når man skal bort å slipe på et sted så ser man rust et annet sted.. på min så jeg i det jeg skulle ta av fitlduken i bagrommet ved batteriet h side.. RUST på innesiden av bakskjermen.. Jeg kan fikse mye rust og lakke og ordne, men akk rust på en påsveisa del er noe jeg hadde håpet å slippe.. Har lyst å p..sse på han som bestemte at e36 ikke skulle galvaniseres..cheap arzez man trenger ikke fjerne no bremserør eller no.. jeg bare løsnet stukeknuta fra svingarmene og skrudde løs bremseslangene fra calliperne ^^ forresten: mener du de bærearmsforingene inne ved traversen og i spindelen.. En kompis av meg skulle bytte de på en merche.. Måtte på med 185 tonn på uber presse.. de sitter no i helvete tror jeg.. usikker på hvordan de er å få ut fra selve bærearmene innerst, de på gs sier de selger dem nesten aldri da jeg tror det er fort gjort å vri armen i stykker.. Men de holder de da, hvorfor skal du bytte de innerste der? greit å ta i samme sleng? kanskje lettere å kjøpe 4 nye armer i såfall.. svingarmene brant, borra og dælja jeg ut
Brian Skrevet August 10, 2011 Forfatter Skrevet August 10, 2011 Har du mulighet for å sende det på pm eller via epost når du får tatt det? Pm'et et par bilder nå forresten: mener du de bærearmsforingene inne ved traversen og i spindelen.. En kompis av meg skulle bytte de på en merche.. Måtte på med 185 tonn på uber presse.. de sitter no i helvete tror jeg.. usikker på hvordan de er å få ut fra selve bærearmene innerst, de på gs sier de selger dem nesten aldri da jeg tror det er fort gjort å vri armen i stykker.. Men de holder de da, hvorfor skal du bytte de innerste der? greit å ta i samme sleng? kanskje lettere å kjøpe 4 nye armer i såfall.. svingarmene brant, borra og dælja jeg ut Ja, jeg bytter alle foringer i hele bakstillinga mens jeg er i gang. Alle mine så veeeeldig slitne ut. Har fått byttet alle foringene på ene siden. Nå gjenstår bare den øverste foringa på spindelen som er den verste, pluss to relativt greie til. På andre siden satt den som ville helvette fast, brukte evigheter for å få ut dritten. Foringene som sitter på selve bærearmene var ganske greie, er kun de i spindelen som er skikkelig makkverk. Den nedre på spindelen var likevel en del greiere å ha med å gjøre enn den øverste. Kunne selvfølgelig kjøpt nye armer, men grådig som jeg var bestilte jeg foringer istedet. Skal pusse rust på spindel og bærearmer på ene siden i morgen (de som jeg har bytta foringer i nå), og lakke de. Mens de tørker så begynner jeg med satanforinga på andre siden. Håper jeg får bytta resten av foringene i morgen, så rekker jeg kanskje å sandblåse og sveise inn forsterkaplatene i løpet av kvelden i samme slengen. Er drittlei nå, men får litt motivasjon nå som jeg begynner å se enden på det.
anderse36 Skrevet August 11, 2011 Skrevet August 11, 2011 Har du mulighet for å sende det på pm eller via epost når du får tatt det? Pm'et et par bilder nå forresten: mener du de bærearmsforingene inne ved traversen og i spindelen.. En kompis av meg skulle bytte de på en merche.. Måtte på med 185 tonn på uber presse.. de sitter no i helvete tror jeg.. usikker på hvordan de er å få ut fra selve bærearmene innerst, de på gs sier de selger dem nesten aldri da jeg tror det er fort gjort å vri armen i stykker.. Men de holder de da, hvorfor skal du bytte de innerste der? greit å ta i samme sleng? kanskje lettere å kjøpe 4 nye armer i såfall.. svingarmene brant, borra og dælja jeg ut Ja, jeg bytter alle foringer i hele bakstillinga mens jeg er i gang. Alle mine så veeeeldig slitne ut. Har fått byttet alle foringene på ene siden. Nå gjenstår bare den øverste foringa på spindelen som er den verste, pluss to relativt greie til. På andre siden satt den som ville helvette fast, brukte evigheter for å få ut dritten. Foringene som sitter på selve bærearmene var ganske greie, er kun de i spindelen som er skikkelig makkverk. Den nedre på spindelen var likevel en del greiere å ha med å gjøre enn den øverste. Kunne selvfølgelig kjøpt nye armer, men grådig som jeg var bestilte jeg foringer istedet. Skal pusse rust på spindel og bærearmer på ene siden i morgen (de som jeg har bytta foringer i nå), og lakke de. Mens de tørker så begynner jeg med satanforinga på andre siden. Håper jeg får bytta resten av foringene i morgen, så rekker jeg kanskje å sandblåse og sveise inn forsterkaplatene i løpet av kvelden i samme slengen. Er drittlei nå, men får litt motivasjon nå som jeg begynner å se enden på det. Jeg tenker at det er smart det du gjør. jeg byttet ikke de foringene innerst på bærearmene, hørte med gs og de mente de så og si aldri røyk at de tåler veldig med slitasje før noe skjer.. kanskje litt korttenkt av meg å ikke gjøre det, men men... de i spindelen kan tas seienere uten å ta ned møkka.. ordentlig drittjobb, ja.. men det er bare å bite tenna sammen og fullføre.. blir bra etterpå vil lampene abs og antispinn lyse etterpå? må man nullstille noen sensorer, bare ved å dra ut pluggen?
Brian Skrevet August 12, 2011 Forfatter Skrevet August 12, 2011 Jeg tenker at det er smart det du gjør. jeg byttet ikke de foringene innerst på bærearmene, hørte med gs og de mente de så og si aldri røyk at de tåler veldig med slitasje før noe skjer.. kanskje litt korttenkt av meg å ikke gjøre det, men men... de i spindelen kan tas seienere uten å ta ned møkka.. ordentlig drittjobb, ja.. men det er bare å bite tenna sammen og fullføre.. blir bra etterpå vil lampene abs og antispinn lyse etterpå? må man nullstille noen sensorer, bare ved å dra ut pluggen? Tja, de var de enkleste å bytte, så jeg tok de i samme slengen. Mine var helt ferdige, og siden jeg hadde myyye ulyder bak så bytter jeg alle foringer som kan lage irriterende lyder. Det var egentlig bare foringene i spindelen som var et lite helvette å få ut. Gleder meg til å høre at du bytter de uten å ta ned bakstillinga. Jeg sleit som bare juling med bakstillinga nede. Nå var kansje mine unormalt rustet fast, men jeg måtte varme godset rundt så det nærmest glødet flere ganger, samtidig som jeg hadde foringen i ekstremt press med hjemmelaga pressverktøy, og igjen samtidig som jeg slo med det jeg makta med slegge på denne igjen. Da var det så vidt det seig ut etterhvert, så de satt helt sykt godt fast. Gikk litt greiere å få de inn da. Slengte bare foringene i frysen, og varma godset rundt godt, og pressa det inn med pressverktøyet med mye grease rundt foringa samt litt sleggesvinging. Har bytta alle foringen nå, gjenstår bare svingarmene hvor jeg må kappe boltene pga rust, IGJEN. Ikke rart ting tar tid. Og til slutt bytter jeg de to stagene mellom bærearmen og stabstaget. Har også begynt å pusse mer rust og lakkere en del. Bærearmene er nesten ferdig lakkert nå, samt opphenget til bensintanken. Har også begynt å ta litt rustflekker på karosseri, samt lagt litt nye bremserør. Går fremover nå, og ser mye lysere på ting nå som foringene er unnagjort.
Brian Skrevet August 12, 2011 Forfatter Skrevet August 12, 2011 Fikk gjort litt mer i dag, men ikke så mye som jeg hadde planlagt. Måtte gi meg tidlig i dag pga smerter i ryggen. Har hatt så mange rare arbeidsstillinger og brøte og herja så mye med bakstillinga at jeg må gi den litt hvile. Satser på at det blir bedre i morgen slik at jeg får ta et skikkelig skippertak som jeg egentlig hadde planer om i dag. Fikk likevel gjort noe i dag da. Har pusset ferdig bærebruene, og lakkert disse. Har også pussa brakettene til svingarmsforingene, diff, svingarmer og lakkert dette. Har også ordnet mer bremserør, og montert PF foringer i svingarmene. Gikk med helt sykt mange timer med pussing av rust, ganske lei av rust nå ja. Det eneste som gjenstår nå er å pusse calippere, selve "ramma" som diffen sitter skrudd i, og stabstaget bak. Deretter er det å lakkere disse og bytte foringer på stabstaget som står igjen. Har noen forresten tips om hvordan man bytter det lille staget mellom bærearma og stabstaget? Er et lite kort ett med runde foringer i hver ende. På stabstaget er det pressa rett inn på stanga, men jeg er litt redd for å bryte mye på det da jeg frykter at det skal knekke (staget med foringa altså).
bjsyse Skrevet August 13, 2011 Skrevet August 13, 2011 Alle foringene er like lett å ta ut om du først bare smelter vekk plasten, tar en baufil inni og kutter på den metalytterkanten og så slår du litt med noe som klarer å bøye det ut, wips er dem løs
anderse36 Skrevet August 13, 2011 Skrevet August 13, 2011 Fikk gjort litt mer i dag, men ikke så mye som jeg hadde planlagt. Måtte gi meg tidlig i dag pga smerter i ryggen. Har hatt så mange rare arbeidsstillinger og brøte og herja så mye med bakstillinga at jeg må gi den litt hvile. Satser på at det blir bedre i morgen slik at jeg får ta et skikkelig skippertak som jeg egentlig hadde planer om i dag.Fikk likevel gjort noe i dag da. Har pusset ferdig bærebruene, og lakkert disse. Har også pussa brakettene til svingarmsforingene, diff, svingarmer og lakkert dette. Har også ordnet mer bremserør, og montert PF foringer i svingarmene. Gikk med helt sykt mange timer med pussing av rust, ganske lei av rust nå ja. Det eneste som gjenstår nå er å pusse calippere, selve "ramma" som diffen sitter skrudd i, og stabstaget bak. Deretter er det å lakkere disse og bytte foringer på stabstaget som står igjen. Har noen forresten tips om hvordan man bytter det lille staget mellom bærearma og stabstaget? Er et lite kort ett med runde foringer i hver ende. På stabstaget er det pressa rett inn på stanga, men jeg er litt redd for å bryte mye på det da jeg frykter at det skal knekke (staget med foringa altså). Har ikke bytta det, men tror en hæv med salo. og kanskje få ordna til med en slags avdrager e.l men skjønner hva du mener.. virker litt som om den vil vri seg veldig.. Jeg tenkte forsåvidt å la et verksted bytte de i spindelen, og de burde klare det uten å ta den bakstillinga.. men det er jo bare litt knirk bak i dumper.. plager ikke meg så mye.. angrer på at jeg ikke tok de innerste foringene i bærearmene, hadde jeg hatt lenger tid enn 5 dager så hadde jeg hatt tid til det for de må man hvertfall løsne på alt igjen for å få ned :/ Jeg kan jo trøste meg med at de viktigste er tatt da Og at de fleste e36 ikke har understell med så god stand.. Har du bilen på løftebukk eller vanlig bukker stående skrått? Hadde nemlig det og det var litt satan å få den opp igjen.. fremre travforinger delte seg pga bolten som kom skeivt inn osv, hehe
Brian Skrevet August 13, 2011 Forfatter Skrevet August 13, 2011 Alle foringene er like lett å ta ut om du først bare smelter vekk plasten, tar en baufil inni og kutter på den metalytterkanten og så slår du litt med noe som klarer å bøye det ut, wips er dem løs Ja, på de støre går det greit med den metoden. Det er de små i bærearmen og spindelen som er et helvette å få ut. Der er det gjerne minimalt med gummi, så de er ikke like enkle. Har ikke bytta det, men tror en hæv med salo. og kanskje få ordna til med en slags avdrager e.l men skjønner hva du mener.. virker litt som om den vil vri seg veldig.. Jeg tenkte forsåvidt å la et verksted bytte de i spindelen, og de burde klare det uten å ta den bakstillinga.. men det er jo bare litt knirk bak i dumper.. plager ikke meg så mye.. angrer på at jeg ikke tok de innerste foringene i bærearmene, hadde jeg hatt lenger tid enn 5 dager så hadde jeg hatt tid til det for de må man hvertfall løsne på alt igjen for å få ned :/ Jeg kan jo trøste meg med at de viktigste er tatt da Og at de fleste e36 ikke har understell med så god stand.. Har du bilen på løftebukk eller vanlig bukker stående skrått? Hadde nemlig det og det var litt satan å få den opp igjen.. fremre travforinger delte seg pga bolten som kom skeivt inn osv, hehe Ja, tenkte bare mye zalo eller mye fett, men fortsatt vanskelig å komme til skikkelig. Skal vedde på at jeg brekker de. Hehe, det frister vel ikke akkurat å ta det ned enda en gang sikkert? Men på en annen side bør det gå veldig kjapt nå som du allerede har gjort det en gang. Har bilen stående på vanlige bukker. Kan tenke meg at det er noe dritt å få den opp igjen, men det må vel gå på et vis. Klaske jekk under diffen, og prøve å lirke den opp på plass igjen.
Brian Skrevet August 13, 2011 Forfatter Skrevet August 13, 2011 Ja, hvordan går det med resten som skulle bytte foriner? Ble så stille plutselig. Ga dere opp? Fikk bytta de stagene i dag, uten å ødelegge de faktisk. Slipte litt i festet, og hadde på rikelig med fett og la den i pressa. Kom sigende inn etterhvert, og nå sitter de bra. Har nå montert hele bakstillinga igjen, må bare stremme et par bolter litt. Så den ligger nå så godt som klar på gulvet. Begynte også å slipe og gjøre klart til å sveise inn forsterkaplater på karosseriet. De to fremste punktene i karosseriet er ferdig preparert til sveising nå. Fikk også stressa mer med bremserør og slanger, så dette er så å si i orden nå. Mangler bare et strøk eller to med hammeritelakk.
bjsyse Skrevet August 14, 2011 Skrevet August 14, 2011 Har byttet alle foringene selv i min understilling, bærearmene var ingen problem. Første jeg skulle presse i ødela jeg også, så måtte ta den ut på nytt igjen Baufil til du har nesten skjært igjennom, ta et flatjern eller no å slå mellom bærearmehullet og på yttersiden av foringenmetalet, så bøyes det seg innover, og til slutt løser den nesten av seg selv. Det som tok lengst tid var å få vekk gummien. Brukte bare litt salo når jeg satt i nye. og ikke ta hammerlakk eller noe der du skal sveise forsterkerplatene, da får du dårlig kontakt. Selv tok jeg bare en flapdisc å fjernet alt av skit der, sveiset på, så sprayet jeg på med rust beskyttelse utpå platene og inni hullet. Åpnet også proppene i bagasjerommet og under baksetene å sprayet en god dose ned der også siden sveisen vil gå igjennom. Å få diffen på plass er bare litt knotete. Legg den på en jekk, få den heist opp framme først, når du da har den fremre inni traversen er det bare å jekke på baksiden og dytte den litt på plass ettervært, å få den på mellomakslingen, så jekke helt opp å feste de 2 bakerste boltene, så flytte jekken litt fram for å få tilpasset hullet med bolten framme. Måtte gjøre dette 2 ganger siden jeg ikke hadde fått ny diffen før jeg var ferdig Jeg hadde min bil på bare bukker også.
Brian Skrevet August 14, 2011 Forfatter Skrevet August 14, 2011 Pussa bare flatene rene, og hadde på sveiseprimer på baksiden av platene og på selve karosseriet før jeg sveisa. Bruker ikke hammerite på dette nei, da hadde det blitt litt kjedelig. Fikk sveisa ene plata i går kveld. Pussa over og la på et strøk med sinkgrunning. Tenkte å legge et strøk til for deretter å legge et lag hammerite over igjen. Kansje litt overkill, men greit å være sikker. Det som er irriterende var at pusseskiva var helt ferdig, og jeg har kun pussa tre av fire flater. Så jeg får vel ikke sveisa inn så mye mer før mandagen når jeg får handlet litt.
bjsyse Skrevet August 14, 2011 Skrevet August 14, 2011 hehe, brukte noe rustbeskytter fra mekonomen. Han mente det skulle funke flott. Husker ikke merket i farten, men var rustprimer, så et tyntflytende rustbeskytter som trekker seg inn i alt av små "sprekker" osv., så et tykt flytende utpå der. Så burde holde, hehe. brukte en hel boks med tyntflytende ca. pga jeg sprayet inni de hullene i bagasje rommet og under baksetene til det rant ut under bilen Men du kommer ikke til angre på alt dette arbeidet er en drøm å kjøre! tho, jeg byttet dempere og la til camberjusteringstårn framme og camberstagene bak. 4 hjulskontrol og så 4 nye Nokian Hakka Z G2 dekk
Brian Skrevet August 14, 2011 Forfatter Skrevet August 14, 2011 Hehe ja, skal gå over fra baksete/bagasjerom når jeg har sveisa ferdig, da skal det klemmes nedi så det holder. Hater rust, så jeg vil helst se at det ikke kommer mer krokan i dette området som er såpass viktig. Ja, gleder meg virkelig til å prøve bilen etter alt er montert igjen. Jeg kommer ikke til å bytte dempere eller noe da dette er i bra stand enda. For meg blir forskjellen direkte på foringene i bakstillinga, så blir spennende å se forskjellen bare på dette. Ræva var ganske "løs" og baljete før jeg begynte, så den bør være stram og fin nå. Skulle også ta forstillinga, da der er litt slitent her også, men ikke like kritisk som det var bak. Er litt lei, så jeg utsetter forstillinga en måned eller to til snøen kommer krypene. Da er det en fin anledning til å bytte dette mens den står vinterlagret. Har alt handlet deler, så det er i boks.
bjsyse Skrevet August 14, 2011 Skrevet August 14, 2011 Hehe, høres bra ut forstillingen er bare et par timers arbeid. Kjøpte nye bærearmer framme da. Orket ikke mer foring helvette er ikke så mye dyrere uansett. Powerflex der det gikk. De hadde ikke 25.5 mm til stabstaget fremme mtech er den dimmen på min 325.
Brian Skrevet August 14, 2011 Forfatter Skrevet August 14, 2011 Ja, har hørt atdet stort sett er ganske greit. Enste er vel at boltene kan sitte noe sykt av og til. Jeg kjøpte seff foringene, så jeg skal bytte alle foringene i begge bærearmene foran. Har tilgang på presse, så regner med at det går greit fordi. Skal også bytte noen stag i samme slengen. Får se når jeg er ferdig nå om jeg gidder å begynne på det. Ser for meg at boltene sitter som et uvær foran der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå