Gå til innhold

DIY Konvertere til E85 [E39]


oleo
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, så jeg påbegynt konvertering, kjørt på 40/60 Blanding, etter 2 tanker bilen døde, den er fikset nå og etter 2800kr i reparasjoner har jeg ikke spart mye hehe. Fikk beskjed at dysene må byttes, pakninger på dysene tåler ikke *Etanol. DEt er M52TU motor i e46. Så jeg ser rundt etter dyser som vil passe nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut. Jeg har også M52TU men har ikke byttet en pakning. Og jeg har nå kjørt på Etanol lenge! Har en anelse at det er noen som synser veldig! Hvilken pakning skal tåle bensin bedre enn sprit???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hente bilen neste uke fra verkstedet, så får jeg snakke med mekenikeren, og spør hva de har gjort med biln. skal oppdatere på her, siden det er nytt for oss så kanskje vi kan samle all kunnskap her og lage full oversikt så dette ik skjer med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har temperaturen kommet ned til 10 grader, og jeg merker ialefall problemer med kaldstart.. Jeg må gjerne ha tre startforsøk før den tenner ordentlig.. Men når den først har tent, kan jeg skru av motoren og starte rett etterpå uten problemer. Jeg har kimet den noen sekunder og latt den stå noen sekunder. Jeg skal forsøke og kime den, og la den stå litt før jeg kimmer den på nytt for å la eventuele rester i kammeret fordampe litt siden det er det som tenner..

Videre har jeg et forbruk på ca 2 liter på blandet endel bykjøring. Vet ikke om det er mer eller mindre en før, men jeg synes nå det var mye. Synes jeg brukte ca 1 liter på mila før. Så skal prøve og konvertere tilbake og lage meg en liten statistikk på dette når jeg kommer hjem. Er redd vinninga går opp i spinninga her i gården med det forbruket. Kan jo være at jeg er litt hard på gassen, men har faktisk forsøkt og kjøre roligere etter at jeg konverterte kontra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt forbruket ditt til 2ltr/mil?

Jeg ser jo også at forbruket har gått noe opp.... med 95oktan lå jeg på 1,3-1,4 L/m på ren bykjøring.

Jeg regnet ut ved siste Etanol fylling at det faktiske forbruket på ren bykjøring i dag lå på 1,56 L/m.

Med 2dl høyere forbruk ved E85 pr. mil så tilsvarer dette i kroner og ører følgende:

Etanol bykjøring = 9,18 kr/L x 1,56L/m = 14,3Kr/mil

95okt bykjøring = 14,48 kr/L x 1,3 L/m = 18,8Kr/mil

Besparelse E85 vs 98okt er da (for min bil) kr.4,50 pr.mil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det,

- jeg vet ikke hvorfor men min bil likte ik transaksjonen til E85, først va det blandings feil og råde sensor slo seg inn, noe som førte til misstenning lettere rådebank og motor stopp. Har fikset det, 2timer arbeid kostet meg 2800kr, og 2 dager etter at jeg hentet bilen fikk jeg stans igjen på vei til bursdag a en kompis av meg, med gaver, kake og dama midt i tunnelen. Fikk telefon fra verkstedet idag og jeg må legge ut for feilsøking 2000kr til, og det viser seg at bensinpumpe er gåen, noe som vil koste meg 5600kr med pumpe. såe jah, hakke spart mye på det her akkurat. Jeg vet ikke, men det virker som jeg trudde, Etter lange samtaler med mekanikere på 2 forskjellige verksteder kom vi fram til dette. For å kjøre på Etanol. trenger man å overhale drivstoff systemet, som pakninger i dyser, dyser som er egnet til det, pumpe som tåler sprit, ny tuning på ECU og øke trykk i systemet. er en must. også neste steg om man vil er å gå over til høy C/R stempler for å akkommodere for høyere oktan og lavere antenning punkt for at det skal lønne seg forbruksmessig og bilen skal bruke omtrent det den har brukt på vanlig bensin og for å gi økning i hestekrefter. så for de pengene jeg legger ut nå, kunne jeg byttet inn 2.8L med 6trins kasse.

Trur jeg gjør det rett neste gang, når jeg får stabilisert økonomien min igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist å lese at du har hatt problemer av slik art.

Jeg har ikke hatt annet enn positive opplevelser så langt, og x'er fingrene for at de dårlige opplevelsene ikke skal komme heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den klarer det bra foreløpig. Så fryktelig kaldt har det ikke vært her enda, men skal bli interessant å se når det blir minusgrader. Kaldeste til nå er vel ca. +8'C.

Slik den arter seg så tenner den ved første kjinning, men stopper så med en gang. Ved neste berøring av nøkkel starter den perfekt uten nykker eller uren gange. Slik har den vært hver morgen så lenge temp har ligget rundt 10'C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg blandet 60/40 benis og e85 i snart i månenden og har ikke merket noe forskjell annet enn at jg får en gjennomsnitts literpris på ca 10,64 kr/liter. trenger litt råd om det er noe jeg kan fortsette med uten å konvertere...., tenker at det er lite vits hvis forbruket skal øke tilsvarende. jeg kjører en E39 520I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan uten problemer kjøre fast på 60/40 hvis du ønsker det! :o)

Jeg regner med å kjøre på en ca. 20/80 blanding gjennom vinteren for å sikre start på kalde morgener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...