Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har nettopp kjøpt en brukt 530xdAT, diesel. I påfyllingshullet for diesel er det to "tapper" som stikker litt ut i røret, og hindrer at vi får pistolen til diesel pumpene på bensinstasjonen skikkelig nedi, så når det er fullt kommer det gjerne ut en skvett som havner utenfor. Antagelig fordi fyllepistolen er så langt oppi røret at den ikke merker at tanken er full tidsnok.

Er dette riktig, eller er dette påfyllingshullet egentlig for en besinbil, for å hindre at man fyller diesel ?

Skrevet

påfyllingshullet til en bensinbil er grovere, dieselen er trangere. er en grunn til det å¨:) å fylle bensin på dieselbil = motorhavari/pumpehavari. diesel på bensinbil = ryker veldig mye og bilen går som en dass, men tar ingen skade :)

har du fylt på samme stasjon hele tiden? kan være pistolen på den stasjonen er litt dårlig. eller så kan de 2 tappene ha blitt bøyd pga forrige eier har prøvd å fylle bensin, men som regel får du ikke fylt diesel før du har fått pistolen ordentlig nedi pga de sperrene

Skrevet

Hmmm, er du SIKKER på det du nå skriver. Jeg kunne vedda en million uten å nøle på at pistolen på dieselpumpa har grovere rør enn pumpa til bensin, men kanskje like greit at jeg ikke er med i en spørrekonkurranse ikveld kanskje ? :)

Er klar over at bensin på en dieselbil er mye værre enn vica versa. Men det er neppe pumpefeil, har prøvd 3 forskjellige stasjoner, og alle er like. Og det har funka fint på våre tidligere dieselbiler på samme pumpene, sist nå på vår LandCruiser som vi solgte for en uke siden når vi kjøpte bmwen.

Altså røret på pumpa forsvinner jo inn, og dieselen forsvinner unna, men pistolen henger liksom og bryter seg i påfyllingsrøret, og den puta som er på endel pumper for å forhindre at det spruter opp når tanken er full, den kommer ikke i nærheten av hullet engang.

Kom til å tenke på en ting, jeg pleier ikke å stoppe motoren når jeg fyller på dieselbiler, og tror faktisk at alle de fyllingene jeg har gjort på denne bilen er med motoren igang. Kan det være noe greier der ?

Skrevet

og om du fyller på en pumpe beregnet på lastebiler så er tuten meget stor. dette er for at det skal gå litt fortere og fylle de store tankene på lastebiler. denne tuen blir et problem på små biler som ikke burde hatt diesel motorer i det heletatt.

Skrevet

Det er ikke pumpen som er problemet, det har funka fint på samme pumpene med våre tidligere LandCruiser, caravelle og Audi A4, så det må være noe med bilen her (og nei, jeg bruker ikke lastebil pumpen heller).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...