Gå til innhold

E34 535 `88 Problemer med kjøling, varmeapp, termostat osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei forlkens. Handlet meg nevnte for ei uke siden.

1. Rett etter handelen var det oppdaget at kjølevæske temp øker betydelig ved rolig/by kjøring. Fant ut at det var lite kjølevæske. Etterfylt mye vann. Tenkte å bytte termostat. Handlet en ny. Demontert termostathus og oppdaget "gammel" termostat uten fjær og spjeld. De var fjernet(synlige knekespor og spor fra noe tang). Hmmm...? Montert ny termostat på plass og fylt systemet med vann. Startet motor og den kokte etter noen minutter på tomgang. Radiator var iskald, samt slanger til og fra den. Termostathus var glovarm på "motorside" og kald på motsatt side. Forståelig at termostaten har ikke åpnet, men HVORFOR. Måtte fjerne termostat for å få kjøling til motor.

2. Kjørte slik i ca. 5-6 dager og først i dag så økte motor temperatur plutselig:( Da måtte jeg etterfylle vann ag det var ca. 2 liter.

3. Det er ingen sjanse for å få varme ut av dyser i cupeen. Det er kun kald luft. Ved justering på full varme vil temperatur ikke forandre seg i det hele tatt.

4. Av og til (!) kommer det plutselig sterk bensinlukt fra motorrommet. Har skjkket for evt. lekkasjer men alt ser tørt ut:(

Noen som har noen tips på hva det kan være. Sliter sterkt med dette. Alle tips mottas med stor glede:)

Skrevet

Sjekk evt vannpumpe. Jeg hadde store problemer med å lufte min 735 etter bytte av topp pakning. Løsningen ble å varme opp termostathus med blåselampe under oppstart så termostat sto åpen. Du skal også ha en ekstra el vannpumpe til varmeapparatet ved inntaket mener jeg på disse. Den er sikkert også defekt. Varm opp termostathus og start opp og hold den på 2500 o/min hele tiden under lufting til du har fått varme inne.

Om dette ikke virker må du sjekke vannpumpe og evt topp pakning.

Skrevet

Takk for kjapp svar:)

Ser ut som vannpumpa er ny, eller ikke så lenge siden montert. Men vell ikke å stole på det.

Hvor mye trykk i systemet skal det være når motor er i gang? Når jeg åpner lufteskrue, så det er ikke så skikkelig trykk ut av der. Tenner ganske rolig vann ut av hull. Med tanke på vannpumpa.

Hva er tegn for at toppakning er gåen?

Skrevet

Det skal renne rolig ut vann. Hold den på 2500 til det er varme i varmeapparatet og tempen er fin. Og til termostat er åpen. Dvs alle slanger varme.

Skrevet

Takk for svar, propan:)

Det som er problemet er at:

"Startet motor og den kokte etter noen minutter på tomgang. Radiator var iskald, samt slanger til og fra den. Termostathus var glovarm på "motorside" og kald på motsatt side. Forståelig at termostaten har ikke åpnet, men HVORFOR. Måtte fjerne termostat for å få kjøling til motor."

Nylig fikk jeg koking på kjølevannen igjen:(:( Holdt i ett par dager med normal kjøring, også kokte den nettopp.

Kan det være pga. dårlig luftet system? Luftet kun på toppen av termostathus, siste gang jeg etterfylt vann. Er det nåkk?

Er det noen verksted/privat i Bergen som kan anbefales for å finne feil?

Ukjent her og har ikke lyst å levere bil hvor som helst for feilskjekking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...