Kenni Skrevet Juli 12, 2011 Skrevet Juli 12, 2011 Ryker termostaten ved et oppkok? Litt forhistorie. Lufteskruen på radiatoren knakk og vann sprutet opp sporet i plastskruen. Jeg fyldte opp og luftet kjølesystemet før jeg satte i en stålskrue. Dette fungerte fint i noen dager med litt etter etterfylling av vann. Da jeg kjørte til bavaria i går så var det lite vann og motoren kokte i etpar hundre meter. Bavaria satt i ny skrue og fyldte opp veske igjen. Når jeg kjørte hjem så spilte jeg høy musikk og fikk ikke med meg at motoren var godt på det røde. Da motoren var kald igjen så såg jeg at det var mye veske i ekspansjonstanken. Har nå prøvekjørt og kom 5km før jeg måtte stoppe igjen. Termostaten ble også skiftet i fjor da vannpumpen røyk. Håper på innspill som gjør det rimelig. Såg at termostater hos koed ikke koster mange kronene.
Lamek Skrevet Juli 12, 2011 Skrevet Juli 12, 2011 Er nok toppen eller topakningen din som har tatt kvelden.. Kjent problem på de motorene..
brunsame Skrevet Juli 12, 2011 Skrevet Juli 12, 2011 Er nok toppen eller topakningen din som har tatt kvelden..Kjent problem på de motorene.. Har han skrevet noen plass hva motor han har? Men ja, er nåkk topp pakning ja..
Kenni Skrevet Juli 12, 2011 Forfatter Skrevet Juli 12, 2011 Uff det får jeg da ikke håpe at det er. Da blir det delebil av den. Eller kanskje en motor fra en 528. Har hørt at de skal passe rett oppi en 520. Kun at automatkassen er noe svakere enn den til 2,8l. Andre som har rimeligere forslag ?
brunsame Skrevet Juli 12, 2011 Skrevet Juli 12, 2011 528 motor passer rett i ja! automat gir har jeg holdt meg unna, så på det området kan jeg ikkje hjelpe deg!:/
kenmyh Skrevet Juli 12, 2011 Skrevet Juli 12, 2011 Kan være så enkelt som termostaten.. Jeg måtte bytte både vannpumpe og termostat på min 320 i dag, iom at den fant ut at den skulle koke på parkeringsplassen på Rudskogen i helga... Så sjekk det først, er nok det billigste også
oleo Skrevet Juli 12, 2011 Skrevet Juli 12, 2011 Som svar på spørsmålet.... nei, termostaten ryker ikke for det om kjølevesken koker. Termostaten åpner på angitt temperatur og slipper dermed vannet forbi og inn i radiatoren. Koking skjer når det er for lite kjøleveske eller at væsken ikke sirkulerer. Du kan legge termostaten i en gryte vann og koke opp... du vil da se om den åpner litt før vannet koker.
Virtual Skrevet Juli 12, 2011 Skrevet Juli 12, 2011 Men , men, men. Hvis temp er kjørt opp på det røde flere ganger er jeg redd for at det er mer som er røket.
Kenni Skrevet Juli 13, 2011 Forfatter Skrevet Juli 13, 2011 Og da tenker du toppen? Jeg reiser på ferie til helgen. Så dritten får stå til uti august før jeg gidder å gjøre noe. Vannpumpen og termostat ble skiftet for et år siden. Men d kan jo være det fordi om.
Kenni Skrevet August 7, 2011 Forfatter Skrevet August 7, 2011 Har sjekket litt. Systemet er luftet, og det er fyldt opp med kjøleveske. Etter noen få km så koker den. Kan det være vannpumpen som har tatt kvelden? Hvordan feilsøker jeg den? Skiftet den for et år siden også. Men tenkte om det hadde noe å si om det var veldig lite kjøleveske. Om lager etc ryker om det ikke kjøles med vannet som skal sirkulere. Vil prøve å feilsøke mest mulig før jeg brenner av mer penger på den.
Per-Arnee Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 sjekk om motorolja er hvit, er den det så kan det være stor sjanse for toppakningen....
Kenni Skrevet August 7, 2011 Forfatter Skrevet August 7, 2011 Glemte å skrive at den er brun og fin. Ikke så lenge siden den ble skiftet. Men om toppen er gåen, så trenger vel ikke oljen bli grå? Kan vel kanskje være at lekasjen går mot kjølevesken. Jeg bare tipper her nå
Virtual Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Glemte å skrive at den er brun og fin. Ikke så lenge siden den ble skiftet. Men om toppen er gåen, så trenger vel ikke oljen bli grå? Kan vel kanskje være at lekasjen går mot kjølevesken. Jeg bare tipper her nå Er det olje i kjølevæsken eller er den helt fin på fargen? Du sier den koker, hiver den ut vannet fra ekspansjonstanken når du har av lokket og motoren i gang? Vannpumpen kan du sjekke om det er slakk i, ellers må du nesten demontere den for å se om plastskovlene er knekt. Men hvis det bare er et år siden den har hvert skiftet så virker det rart om den er gåen nå, men alt kan skje. Får du god varme inn i bilen til varmeapparet så har du sirkulasjon i systemet.
Kenni Skrevet August 8, 2011 Forfatter Skrevet August 8, 2011 Problem løst. Når jeg skulle starte den i dag. Så var det ikke noe tenning i d heletatt. Etter en hel haug med forsøk, så fikk jeg omsider start på den. Lot den svive litt før jeg stoppet den for å lufte kjølesystemet. Etter det så startet den med en gang og jeg ventet på at den skulle bli varm for å kjenne om den blåste varm luft i cupeen. Det gjorde den ikke. Motoren ble driftsvarm og slangene inn i cupeen var fortsatt kalde etter at den gikk på tomgang en god halvtime. For å gi litt motstand så tok jeg med endel vann for å kjøre en tur til den begynte å koke. Resultatet ble at varmeapparatet begynte å virke og at motoren ikke kokte selv ved litt hard kjøring. Forstå det den som vil. Jeg har en teori. Når jeg for en tid tilbake skulle erstatte lufteskruen på radiatoren med en i stål. Så har den blitt skrudd for hardt til slik at noe plast og messingrør i bunn av hullet er borte. Jeg tror det er dette som har kødder til noe en plass i systemet. Muligens vannpumpen. Jeg får kjøre å se hvor lenge det holder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå