hardrocxsludge Skrevet Juli 15, 2011 Share Skrevet Juli 15, 2011 Heisann ! har en bekjent i skiområdet som har kjøpt seg en skoda octavia 1,2 tsi med DSG girkasse . bilen har akkurat gått 40 000 , og under en kjøretur jeg hadde bilen i går grunnet de trengte sjåfør så tok clutchen kvelden . For de som har lest litt om DSG skjønner opplegget men i alle fall clutch nummer en tok kvelden under vanlig start inn i rundkjøring . start i 1 gir og skulle legge inn 2 og da smalt det bare noe jævlig ! jeg stoppet bilen og kikket under panseret og der ligger det biter av clutchlamell som har sprutet ut av innspeksjonluka til kassa sammen med MASSE jernspon . var på verkstedet idag sammen med eier av bilen og forklarte situasjonen . så de skulle sende inn lamellen til innspeksjon for å se om det var garantisak eller ei . jeg mener at dette i høyeste grad må være en garantisak !? Når en 2010 modell bil som har akkurat gått 40 000 får clutchhavari, samtidig som det er en "automatkasse" som slipper ut og inn clutchene automatisk via en styringssentral og i prinsippet ikke skal slite mer en minimalt på clutchene . dette er i mine øyne på aller sterkeste nivå en garantisak . Jeg lurer på om noen har har vært borti lignende på andre skoda eller vw ? innspill om gode argumenter osv ? Takk mvh Joakim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian1990_2 Skrevet Juli 15, 2011 Share Skrevet Juli 15, 2011 Om ikke dette er garantisak, så burde dere gå til forbrukerområdet med en eneste gang. Det er uholbart at en bil som har gått 40 000 går sund uansett nesten hva man gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hardrocxsludge Skrevet Juli 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2011 Det er det jeg mener også, skulle ikke være spørsmål om garanti en gang ! bilen har hatt en tendens til å nøkke litt fra clutch 1 til 2 f.eks fra 1-2 gir eller 3-4 osv oppover . spesielt ved kickdown ved forbikjøring har det kommet et lite smell, bilen har vært på verkstedet for å utrede dette og svaret de kom med var at det var ikke slik en bil skulle kjøres for under gasspådrag ved full pedal så var det veldig mye moment i driverket som forårsaket smellet . jeg har både sittet på å kjørt bilen når dette begynte og kan uten å se eller feilsøke det si at det ikke er som det skal . å nå legger de ved et skriv sammen med lamellen at bilen har hatt problemer med dette og blitt kjørt mye på bånn gass . jeg skjønner ikke hvordan den butikken funker jeg, blir så sint at jeg kan vri meg i håret selvom det ikke er min bil ! Jeg mener at det er da fult lovlig å bruke kickdown knappen ved forbikjøring . og komme med utsagn som at det er for mye moment i driverket og at bilen ikke skal kjøres slik er jo på jorde . Den girkassa ble levert i både 1,2 - 1,4 og 1,8 tsi helt opp til 160 hk, skulle man ikke kunne gi mer enn halv gass der da siden driverket tydeligvis ikke tåler det ? de mener at bilen er uforsvarlig kjørt når eier av bilen skulle demonstrere "smellet" fordi eier av bilen hadde full pedal fra stillestående start og smellet kom i giringen fra 1-2 gir . og dette legger de med i skrivet " at bilen er uforsvarlig kjørt og at dette trekker ned på garantien " Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juli 15, 2011 Share Skrevet Juli 15, 2011 da hadde jeg gått til et annet verksted vis de legger med "uforsvarlig kjørt" hvordan kan de dokumentere det! Elendig kundeservice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian1990_2 Skrevet Juli 15, 2011 Share Skrevet Juli 15, 2011 Dette er jo en klar svakhet om bilen ikke er konstruert etter hva den har mulighet for og gjøre. Du har mulighet for å kjøre kickdown, og da burde jo såklart bilen tåle påkjenningene. Såklart er jo ikke dette helt bra fra stillestående om bilen ikke "står i gir" dette kjenner du om du slipper bremsen og den triller.. Jeg har selv bremset hardt ned, og kjørt inn gassen, og fått et lite nykk. Så har lært bilen og kjenne at man må liksom sjekke at bilen står i gir.. Uansett så er vel dette noe som burde ryke da etter feks 160 000 om man grisekjører, og ikke en så og si fabrikkny bil. Ring forbrukerområdet dere. Jeg ville ikke gitt meg i denne saken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joher Skrevet Juli 15, 2011 Share Skrevet Juli 15, 2011 Bare å be de skjerpe seg.. Det der er garantisak uansett. De kan ikke skylde på kjøremåten når det er dsgkasse. Hallo! Men skal sies at spesielt vag er veldig flink til å være vanskelig med kundene sine, og aldri si på forhånd om det er garanti. Selv om det ofte sier seg selv at det er... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Juli 15, 2011 Share Skrevet Juli 15, 2011 Hvor er bilen kjøpt ny ????? Dra dit med bilen og reklamer der . Dette er ikke ukjent problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hardrocxsludge Skrevet Juli 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2011 takk for gode innspill, bilen har aldri vært i fri og satt i gir under rivstart ( er jo en manuell " automatkasse" ) så den skal jo tåle gasspådrag fra stillestående i D eller S ! Men synes det er utrolig dårlig kundeservice . Kjøremåten har i alle fall ikke noe med garantien å gjøre . hele girkassa blir byttet å bilen er på hjulene den 27ende . men de fikk ikke svar på om det gikk på garantien eller ikke før i sept . Bilen er kjøpt ny på motorsenteret Ski som forhandler skoda . Ikke en veldig bra butikk etter min mening . Kan virke seriøse ved handel men skal man inn på verkstedet med garantisaker eller høre meningene dems så snur det tvert ! har selv stått å diskutert med en av mekanikerne der at DSG girkassa er en tradisjonell automat med converter . Synes dette er utrolig dårlig at mekanikerne ikke har kompetanse til å få med seg at det faktisk er en manuell kasse . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansen_ Skrevet Juli 15, 2011 Share Skrevet Juli 15, 2011 Ta det med ro. Dette ordner seg! Bevisbyrden ligger på selgers side uansett. De må bevise at bilen er hardt/uforsvarlig kjørt. Hvilket de ikke klarer. Og det er vel godeste Harald A Møller som er importør og som dermed stiller garanti. Forbered deg på div runder papirmølle. Men til slutt så vil du vinne denne saken. 1: 1200 kubikk og "så mye moment i drivverket" var jo nesten morsomt! At de lager en bil som du ikke kan gire fra 1 til 2 med uten å vise særdeles varsomhet har jeg mine tvil til. I så fall må dette opplyses om, men da ville vel ingen kjøpt bilen. Som du nevner blir samme kasse levert på mer motorsterke biler. Så det er garantert en produksjonsfeil her. 2: At forhandler/verksted arbeider i mot deg/dere er jo helt på trynet. De tjener penger uansett. Er importør som dekker garantireparasjoner. Det er lite gunstig av forhandler å få et dårlig rykte, bruke mye tid og arbeidstimer på en sånn sak. 3: Forbrukerrådet elsker å slakte bedrifter som lurer/feilinformerer privatpersoner om deres rettigheter. Som forbruker står man STERKT i Norge. Meget tvilsomt at en veletablert og autorisert merkeforhandler vil risikere sitt rykte for det her. 4: Krev leiebil i mellomtiden. Såvidt meg bekjent har man krav på det også. Er du medlem av NAF eller KNA? I så fall ville jeg ringt dem og hørt med en av deres jurister (Gratis for medlemmer). For å krydre tilværelsen litt ekstra så skader det ikke med at juristen sender et lite brev også. Min normale prosedyre i slike saker (ja, har vært borti div saker med kjøpsloven) er at man først snakker med forhandler/verksted. Hvis de oppfører seg pent og behandler meg på en ordentlig måte så er jeg grei tilbake. Med en gang de er kranglete så blir det prinsippsak og da er det game on. 5: Harald A Møller var for noen år siden klin umulig å ha med å gjøre når det gjald garantisaker og produksjonsfeil. Mulig dette har bedret seg nå, men det får de aldri mulighet til å bevise ovenfor meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Till Skrevet Juli 16, 2011 Share Skrevet Juli 16, 2011 Bare gi gass, våre nyeste firmabiler har dsg kasser med 4 motion og 2,0-liters BiTDI med 180 hk, Disse bilene er gule og er merket med ambulanse og får definitivt kjørt seg med full gass og mye kickdown. Bilen har enda standard nybilgaranti fra fabrikk på drivlinjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hardrocxsludge Skrevet Juli 16, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2011 tusen takk for mange gode innspill gutter ! Det jeg mener er at en bil som er konstruert med denne girkassen skal da i alle fall tåle å bli kjørt med uansett kjøremåte . Det er jo en DSG kasse og den skal jo slite så lite på clutchene som mulig så blir for dumt å få igjen en lamell så lå i betar rundt i motorrommet og si at det er en slitasjesak . Når jeg hører slitt clutch ser jeg for meg sluring ved gasspådrag ikke at lamellen ligger i tusen knas utafor clutchhuset og at bilen lager forferdelig stygge ulyder ! Har hatt med denne butikken å gjøre før grunnet min mor kjøpte bil der for noen år tilbake, det endte med at kjøpet ble hevet etter nok reperasjoner og en rammeskjev bil i rompa, samt bøyde forstillingsdeler. Så prøver nå å hjelpe min venn i denne saken, blir så irritert å forbannet når folk skal herses sånn med ! de har nå bestilt ny girkasse (de skulle sende inn lamellen til innspeksjon) jeg har aldri hørt at lamellen er en avgjøring slitasjedel for at girkassa må byttes . både mechatronic og clutcher kan byttes før man trenger å avgjøre et girkassebytte ! Virker som den butikken jobber med ræva først og resten etterpå ........ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Juli 17, 2011 Share Skrevet Juli 17, 2011 Det er det jeg mener også, skulle ikke være spørsmål om garanti en gang !bilen har hatt en tendens til å nøkke litt fra clutch 1 til 2 f.eks fra 1-2 gir eller 3-4 osv oppover . spesielt ved kickdown ved forbikjøring har det kommet et lite smell, bilen har vært på verkstedet for å utrede dette og svaret de kom med var at det var ikke slik en bil skulle kjøres for under gasspådrag ved full pedal så var det veldig mye moment i driverket som forårsaket smellet . Hei hardrockslugdge, blei det rikti, j... langt nick Kikk litt på denne, kanskje noe å vise ski-motor 1200 kubikk og "så mye moment i drivverket" Takk for den hansen, lo lenge av den Enkelt, sjekk typebetegn og se hvor mye moment kassen er bergenet for. Ved effektøkning på andre WAG finns det stort sett begrensing pga DSG men som hansen sier: Burde neppe bli noe probl her Men sett deg heller inn i garanti-ordningen, her prøver de mest sannsynnlig å prate deg i senk og det er et faktum at mange har probl bla feks import, bil vært innom privatforhandler. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå