Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

enda et mongo problem med kjølinga mi, men dette skjer bare avogtil :S

Kjørte noen kilometer til bilen ble varm, så steig tempen opp på rødt, gikk ut å kjente på slangene og det var sprenghardt trykk i de, tok ut trykke og tempen sank med en gang. Så kjørte jeg ca samme lengde og det skjedde igjen, jeg gjorde det samme, derettet kjørte jeg mye dobblet så langt uten at det skjedde og det hadde ikke kommet noe trykk i slangene heller. Dette har skjedd før også, men bare avogtil :S

Byttet: (for ca 1000km siden)

Vannpumpe

Viskosekobling

Vifteblad

Termostathus

Termostat

Skrevet

det kan var sprekk i toppen din :(

Når det kommer trykk i fra sylinder så slutter vannet å sirkuler i motoren.

Vist du kjører med lokket av da er alt bra? Vist ja da har du en defekt topp eller toppakning.

Skrevet
Tror ikke det er toppen, olja er helt fin :S

Vil det stige på tempen vis den drar luft inn i kjølesystemet?

ja, tempen stiger når det er luft i systemet .. og vifta blåser ikke varmt inni bilen... enkelt og sjekke,

Skrevet

Kan gi varme i kupe selv om det er luft i systemet så det er ingen regel. Sjekk ekspansjonstank og toppen på denne....de er noen luringer...Ekspansjonstanken gir en liten sprekk i bunnen som er vanskelig å oppdage....lokket kan sprekke i gjengene....begge disse er billige operasjoner og og lett å teste. I bunnen av ekspansjonstanken sitter også kjølevannsnivå måleren...den er skrudd inn under tanken og der er det plast detaljer som ryker over tid. Buler tanken din når du sikter på den ovenifra og ned så ville jeg sjekke den.

Skrevet

tror nok det er no luft i systemet da, fordi det blåser ikke skikkeli varmt i varmeannlegget... Men dette kommer å går, i går så boblet det litt ved den ene slangeklemmen, har klemt den skikkeli til nå, men skjer fortsatt, en av lufteskruene er også litt mongo, fordi der bobler det hele tiden, vridde om en skru der tidligere, kan dette ochså være problemet siden det bobler litt der hele tia?

Skrevet

Sett varmeapparat på maks varme og skru på full styrke på varmevifta. (med tenning på.., ikke motor)

Skru ut lufteskruene i radiator + den andre lufteskruen og påfyllingslokket.

Fyll på frostveske til det slutter å boble ut av lufteskruehullet..,start med den på radiatoren. skal komme ren veske ut, ikke luftbobler. ta radiator skruen først så den andre. samme prosedyre. så sett på lokket.

NB! Bruk kun samme farge på frostvesken som du har fra før. Fargene skal IKKE blandes!

Kjør motor varm, og etterfyll om nødvendig neste gang. (greit å vente til motor er litt kald igjen.., trykk i systemet og vannet kan ha "ekspandert" litt).

Skrevet

ja, e tror det er at vannet koker over, på samme måte som det gjør når du åpner lokket på radiatoren mens motoren er varm, bare at det klarer ikke slippe ut nok til at det trykke forsvinner fort nok....

Men skal prøve å lklufte det godt slik som du sa imorgen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...