Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved rolig pådrag, når bilen girer mellom 2. og 3. gir, synes jeg kassa girer litt rart. Det som skjer er at turtallet stiger litt rett etter den bytter gir og deretter detter ned til riktig turtall. Midt oppi dette vibrerer det litt i bilen, og det kommer en liten during fra kassa.

Dette skjer kun i D, ikke ved manuell giring. Kassa funker helt fint ellers. 150000km.

Noen som vet hva dette kan være?

• 3 weeks later...
Skrevet

Først og fremst ville jeg kjørt en diagnose på bilen.

Og så ville jeg fått skiftet olje og filter på girksassen, selv om det står at det er livstidsolje.

Det har fungert bra for meg

Skrevet
Først og fremst ville jeg kjørt en diagnose på bilen.

Og så ville jeg fått skiftet olje og filter på girksassen, selv om det står at det er livstidsolje.

Det har fungert bra for meg

gjør det som ivers1 gjorde! er det vi anbefaler til kunder som har samme symptomer :)

Skrevet

jeg syntes ikke dette høres ut som det er et oljeskift som trengs.. hadde et problem med kassa på min e46 tidligere.. den gikk plutselig i nødmodus og girte ikke ned inn i kryss. det første verkstedet ville gjøre var å skifte olje.. det var 3000 i dass.. (for det er faktisk livstidsolje) hos meg var feilen turtallstelleren.. det kom frem av en diagnose så det er jeg enig i at du bør gjøre..

lykke til uansett..

Skrevet
det var 3000 i dass.. (for det er faktisk livstidsolje)

lykke til uansett..

Du mener det er bortkastet å skifte olje på motoren også da? For du merker vel ikke noe forskjell på motorgangen etter et oljeskift på den heller? Har du hørt om forebyggende service? Og det er helt riktig at BMW offisiellt sa at det var lifetimeolje (noe de har gått bort fra nå?), men spør et hvilket som helst automatkasseverksted (f.eks RATS) hva de mener om det.... Sikrer fremtiden deres om ikke annet. Så selv om ikke feilen din forsvant, hadde kassa di ABSOLUTT veldig godt av det. Men som du sier, før du gør noe som helst annet, ta en diagnose!

Skrevet

Ja det blir nok et oljeskift på kassa. BMW skulle ha ca 5000 for jobben, så får vel finne en annen plass å gjøre det.

De på BMW anbefalte å skifte oljen, og sa også at disse kassene er veldig følsomme på oljenivået. Syns bare det er litt rart at "feilen" kommer kun i vanlig modus og ikke i sport eller manuell.

Skrevet

vel raymond det er to forskjellige ting som ikke kan sammenlignes.. har bmw noen gang sagt at det er livstidsolje på motoren også.. NEI, så det var bare et teit utsagn.. er det en grunn for at de har kalt det livstidsolje på girkasse... JA nettopp fordi den er en meget krevende og nøye jobb. partikler i oljen kan ødelegge kassa på sikt.. og forebyggende service er IKKE å bytte olje man egentlig ikke skal bytte.. hvis de ikke allikevel må inn i kasse for å fikse den eventuelle feilen..

Skrevet

som jeg forstod det må man demontere og ta ut automaten så ligger telleren opp under toppen av kassa.. overraskende betalte jeg ikke mer enn 3000 for hele jobben da de riktignok hadde prøvd å skifte olja først. og det var etter en diagnose så egentlig en gjeng apekatter på det bmw verkstedet..

Skrevet
vel raymond det er to forskjellige ting som ikke kan sammenlignes.. har bmw noen gang sagt at det er livstidsolje på motoren også.. NEI, så det var bare et teit utsagn.. er det en grunn for at de har kalt det livstidsolje på girkasse... JA nettopp fordi den er en meget krevende og nøye jobb. partikler i oljen kan ødelegge kassa på sikt.. og forebyggende service er IKKE å bytte olje man egentlig ikke skal bytte.. hvis de ikke allikevel må inn i kasse for å fikse den eventuelle feilen..

Mange bilprodusenter som sier at det ikke skal skiftes olje på automatkasser, men igjen, spør et spesialisert automatkasseverksted hva de synes om dette. Volvo har heller ikke oljeskift på automatkassene i serviceprogrammet på vanlige personbiler, MEN de har det på Taxier. Hvorfor? Jo, tanken er den at en vanlig personbil er ikke "beregnet" å vare mere enn 2-300.000 km, og de fleste kasser holder denne tiden uten å feile. Taxier har gjerne samme kjørelenge iløpet av et par år, og dermed anbefaler de å bytte automatolje jevnlig. Om kassa i privatbilen din er utslitt når den har gått 250.000 km etter 14 år, er produsenten revnende likegyldig.

Poenget mitt er at du ikke bør se på de 3000,- du kostet på et oljeskift som unødvendig, men som forebyggende! Har du sett olja fra en automat som har gått 100.000km uten oljeskift? Det har jeg...

Hvordan et verksted kan anbefale å kun skifte olje på kassa etter en helt konkret feil på en turtallssensor er jo merkelig! Er nok en del cowboyer i bransjen ja.

Skrevet

ja ok skal være noe enig i det du sier.. har ikke sett en olje i en automatkasse nei så det vet jeg ikke no om..

ja det er meget merkelig at det å skifte olje skal være det som prøves først når det egentlig ligger en konkret feil der..

mange (inkludert meg) mener nok at visse merkeverksteder ''melker godtroende kunder'' som har sin ekspertise på noe helt annet og ikke vet bedre.. men men det er dyrt å ha bil uansett...

• 2 weeks later...
Skrevet

Snakket litt med en verksmester på BMW ang dette med å skifte girolje/sil på automatkasse.

Han sier at det (på min bil) er "livstidsolje", men at det grunnet mye småkjøring og veksling mellom varmt og kaldt vær blir mer belastning på kassa/oljen enn ved "normal kjøring i eks sør-Tyskland. Derfor anbefaler de å skifte girolje/sil på min bil (150k km)

Skrevet

de hadde vel ikke turt å gjøre det hvis ikke de visste hva de drev med så da er det jo bare å go for it..

be de bytte filter også.. det gjorde de ikke på min men har hørt at det anbefales på det varmeste..

gjerne post om dette fikser problemet ditt..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...