Gå til innhold

Trenger litt hjelp 520iA 2000 E39 Motor oppgradering


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk til anskaffelse av en 520iA STV for noen mnd siden. Trengte en bil med mer motor. 2L tenkte jeg var greit, men WTF! Det skjer jo ikke en dritt før en treffer 4000 rpm.

Vet dette er normalt, men hva kan bli gjort for å få alle 150 HK fra bunnen av. Startet bilen uten luft slager til innsuget og da våknet bilen. Så forstår meg slik at den regulatoren som styrer luft mengden har noe med saken å gjøre. Å ta ut luftfilteret hadde ingen misjon. Så noe KN filter gidder jeg ikke før hovedproblemet er løst!

Noen vet sikkert hva som skal til. Og om 1 person svarer så ønsker jeg flere innspill. Pris kan jo nevnes, men ikke avgjørende.

Skrevet
sjekk lmm

Og med dette mener du?

Alle 150 Hk kan du ikke få fra bunnen, hk er en funksjon av turtall og dreiemoment.

Men du kan få bedre bunndrag

Søk: Vanos

Vanos, hva har dette med å hente ut mer fra motoren ved lavt turtall? Ja hvis pakningene er defekt.

Hvis jeg kjører på 3 gir normal turtall og trykker'n i bunn. Får jeg ca 1,9L sett fra vakum måleren. 4 gir ca 1,7L og 5 gir ca 1,4L. Over 4000 rpm så er det full trykk på alle gir.. 3L

Jeg ønsker full puff fra bunnen. 3L pluss hele veien. :twisted:

Dette er et problem når jeg kjører med noe tungt hengende bak. Under vanlig kjøring merker man lite til det. Var på tur forige uke med 2 tonn hengende bak. Er ikke kult å kjøre 400 km i 3 og 4 gir på 3-5000 rpm.

Jeg er ute etter informasjon\guide som forhindrer meg i å bruke masse penger på enkelt produkter som egentilig ikke hjelper.

Men håper og tror det er noen her på forumet som har eller har hatt en 520 E39 bensin og har gjort dette selv.

Det være enkel chip trimming eller mappe motoren på nytt. Kanskje ny motor software? .. Vet ikke.. derfor jeg spør.

/sFinxy

Skrevet
....Startet bilen uten luft slager til innsuget og da våknet bilen. Så forstår meg slik at den regulatoren som styrer luft mengden har noe med saken å gjøre...

Napp ut pluggen på LMM og se om du merker forbedring... i så fall kan du regne med at LMM bør byttes.

LMM finner du på innsuget.. merket med rød ring her:

8isb48rowcnwqtzybfu9.jpg

Skrevet
Trur du har overvurdert 520ia litt nå :P Det er ikke noen kruttbombe akkurat og vil ikke bli det før du setter på en kompressor

Og hvorfor nevner du det uten å komme noe info? Er liksom det jeg er ute etter. Trenger ikke å være rakket forsker for å forstå at en presse gir mer trykk..

Skrevet
....Startet bilen uten luft slager til innsuget og da våknet bilen. Så forstår meg slik at den regulatoren som styrer luft mengden har noe med saken å gjøre...

Napp ut pluggen på LMM og se om du merker forbedring... i så fall kan du regne med at LMM bør byttes.

Takk, visste det. Men tror jeg tar en kjøre tur for å teste. Gjorde ikke det etter at jeg fikk montert luftslangen på igjen.

Skrevet
Trur du har overvurdert 520ia litt nå :P Det er ikke noen kruttbombe akkurat og vil ikke bli det før du setter på en kompressor

Og hvorfor nevner du det uten å komme noe info? Er liksom det jeg er ute etter. Trenger ikke å være rakket forsker for å forstå at en presse gir mer trykk..

Man trenger ikke være noen rakettforsker for å bruke google heller...

Skrevet
Trur du har overvurdert 520ia litt nå :P Det er ikke noen kruttbombe akkurat og vil ikke bli det før du setter på en kompressor

Og hvorfor nevner du det uten å komme noe info? Er liksom det jeg er ute etter. Trenger ikke å være rakket forsker for å forstå at en presse gir mer trykk..

Man trenger ikke være noen rakettforsker for å bruke google heller...

:lol:

Skrevet
sjekk lmm

Og med dette mener du?

Alle 150 Hk kan du ikke få fra bunnen, hk er en funksjon av turtall og dreiemoment.

Men du kan få bedre bunndrag

Søk: Vanos

Vanos, hva har dette med å hente ut mer fra motoren ved lavt turtall? Ja hvis pakningene er defekt.

Hvis jeg kjører på 3 gir normal turtall og trykker'n i bunn. Får jeg ca 1,9L sett fra vakum måleren. 4 gir ca 1,7L og 5 gir ca 1,4L. Over 4000 rpm så er det full trykk på alle gir.. 3L

Jeg ønsker full puff fra bunnen. 3L pluss hele veien. :twisted:

Dette er et problem når jeg kjører med noe tungt hengende bak. Under vanlig kjøring merker man lite til det. Var på tur forige uke med 2 tonn hengende bak. Er ikke kult å kjøre 400 km i 3 og 4 gir på 3-5000 rpm.

Jeg er ute etter informasjon\guide som forhindrer meg i å bruke masse penger på enkelt produkter som egentilig ikke hjelper.

Men håper og tror det er noen her på forumet som har eller har hatt en 520 E39 bensin og har gjort dette selv.

Det være enkel chip trimming eller mappe motoren på nytt. Kanskje ny motor software? .. Vet ikke.. derfor jeg spør.

/sFinxy

Vanos, hva har dette med å hente ut mer fra motoren ved lavt turtall? Ja hvis pakningene er defekt.

/sFinxy

Vanos O-ringene har alt med bunndrag å gjøre. Og om disse ikke har vært byttet er de defekte. Det er o-ringer og ikke pakning.

I og med at du tydeligvis også er klar over problemene med vanos vet du sikkert også at dette er det eneste billige du kan gjøre for å få mere "futt" i fra bunn. Chip kan i beste fall gi deg noen få % økning i moment/hk, med andre ord ikke verdt pengene.

Ønsker du mere effekt fra bunn har du 3 alternativer:

1. Selg bilen og kjøp deg noe med større motor

2. Bytt motor

3. Kompressor/turbo.

Ps. Når du drar en henger på 2 tonn så kan du ikke akkurat forvente å kunne cruise rundt på 2k rpm.. Da får du kjøpe deg en diesel....

Skrevet

HVIS ikke vanossystemet fungerer som det skal, vil bilen være veldig slapp under 3-4000 rpm. Så sjekk dette først, få tatt diagnose. Men 520 er ikke bunndragstraktor uansett. Jeg har en kamføler som jukser. Når den ikke gir signal, setter den hele vanossystemet ut av spill. For å si det så,, jeg kjenner GODT når vanossystemet ikke regulerer. Det er ufattelig lite å hente ut av en sugebensin med tanke på chip og slike "enkle" løsninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...