ThorU Skrevet Juli 21, 2011 Share Skrevet Juli 21, 2011 Hadde bilen på et seriøst verksted for å bytte noen deler og godkjenne den så jeg kunne få på skilt igjen. De hadde en liste over hva som skulle gjøres og jeg hadde med delene selv. Hadde avtalt fastpris for hele jobben. En av tingene som, skulle gjøres var å bore ut en knekt bolt ved svingarmsforingen og bytte denne foringen. Det de derimot klarte å gjøre var å knekke en av de andre boltene også. Løsningen på dette var å bytte foringen som de skulle og feste alt med den siste gjenværende bolten og en liten sveis rett i karoseriet. Dette gjorde dem uten at jeg noen sinne fikk beskjed om det. Hadde det ikke vært for at jeg byttet dekk ville jeg ikke lagt merke til den før til vinteren. Underveis ringte de meg og sa at høyre brekkwire måtte byttes for å stramme brekket nok til å kunne godkjenne. Ok sa jeg. (Orket ikke stresse med det selv) Den dagen jeg fikk bilen tilbake var brekket marginalt bedre enn før, men etter et par dager en det like dårlig som før. Jeg hadde fått 2'er feil på manglende feste av bremseslanger etc. Dette har de rett og slett ikke gjort noe med, men bare godkjent. Kjenner jeg bare blir frustrert over alt sammen. Kommer til å forslå følgende for verkstedet: De reparerer bilen ordentlig uten flere kostnader, jeg får gratis leiebil i mellomtiden. Eller.. Vi kommer frem til et avslag i prisen. Er dette et urimelig forslag å kommer med? Når jeg fikk bilen tilbake så hoppet den noe veldig bak når jeg kjørte over humper. Som en trampoline nesten, rett opp og ned, ikke noe til sidene. Satte på senkefjører og det ble litt bedre, men er fortsatt mye hopping. Når bilen står stille er fjørene nesten helt sammenklemt! Kan dette ha sammenheng med noe verkstedet har gjort? (Kommer med bilder av ting når jeg kommer hjem fra jobb) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Juli 21, 2011 Share Skrevet Juli 21, 2011 Er du medlem av NAF? Man kommer langt med å gi beskjed om at de ordner rotet sitt eller så får de nafs advokat på nakken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThorU Skrevet Juli 21, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2011 Er ikke medlem der nei, men er jo tid for å vurdere det nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Juli 21, 2011 Share Skrevet Juli 21, 2011 En av tingene som, skulle gjøres var å bore ut en knekt bolt ved svingarmsforingen og bytte denne foringen. Det de derimot klarte å gjøre var å knekke en av de andre boltene også. Hei thoru, skjønte deg ikke helt på innledningen men bolten du skulle bytte ble bytta.... Den andre som knakk var en an de andre innfestingene til svingarmen..????????? Ikke viktig for jeg mener det i henhold til loven bør virke slik: Hadde avtalt fastpris for hele jobben Om kundemotaker tar imot en jobb en kjenner som problem skal kundemot opplyse om at det kan bli tilleg utover pris eller at jobben kan ta lenger tid. Verkstedet gjør riktig da de ringer. Summen av teorien på verkstedet er riktig men jobben du har fått utført er ikke lovlig. Løsningen på dette var å bytte foringen som de skulle og feste alt med den siste gjenværende bolten og en liten sveis rett i karoseriet. Dette er ikke riktig utført og kan ikke godkjennes. Jeg kjenner ikke bilen din men om håndbrekket bstår av to vaiere kan det godt slakkes etter noen dager. Den nye vaieren gir seg litt og den gamle strekkes mer pga økt belastning. Er dette et urimelig forslag å kommer med? Nei, det gjør vel enhvert nomalt menneske? Gå over bilen og skriv hva du finner så legger du det frem i kundemotak.Er det nivå-reg på bilen din? De kan ha kommet borti "armen" som styrer høyden....... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juli 21, 2011 Share Skrevet Juli 21, 2011 Verksted er dette ? siden du er fra mandal Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThorU Skrevet Juli 21, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2011 Hei thoru, skjønte deg ikke helt på innledningen men bolten du skulle bytte ble bytta.... Den andre som knakk var en an de andre innfestingene til svingarmen..????????? Satt på jobb og var litt stressa, så ble litt klønete forklaring, prøver på nytt: Svingarmen på e36 sitter jo i 3 bolter opp i karoseriet. En av disse hadde jeg klart å knekke på forhånd og gav derfor opp å bytte foringen. Verkstedet skulle altså bore ut bolten jeg knakk samt bytte foringen. De har ikke borret ut bolten jeg knakk og har i tillegg knukket en selv som de heller ikke har tatt ut. Så istedenfor tre bolter opp i karroseriet, henger nå svingarmen i en bolt (den siste som ikke var knukket) og en liten sveis. Ikke viktig for jeg mener det i henhold til loven bør virke slik: Hadde avtalt fastpris for hele jobben Om kundemotaker tar imot en jobb en kjenner som problem skal kundemot opplyse om at det kan bli tilleg utover pris eller at jobben kan ta lenger tid. Verkstedet gjør riktig da de ringer. Summen av teorien på verkstedet er riktig men jobben du har fått utført er ikke lovlig. Jeg trodde også at de skulle ha ringt meg og opplyst om at de ikke fikk ut bolten, men dette gjorde de ikke. Dette er ikke riktig utført og kan ikke godkjennes. Var det jeg også trodde. Hadde jeg visst på forhånd at de kom til å godkjenne det, så kunne jeg i værste fall gjort dette selv istedet for å betale verkstedet for å gjøre det. Jeg kjenner ikke bilen din men om håndbrekket bstår av to vaiere kan det godt slakkes etter noen dager. Den nye vaieren gir seg litt og den gamle strekkes mer pga økt belastning. Så mye faktisk? Det jeg ellers stusset på var at hvis brekket var ikke var godkjent slik det var når jeg leverte den inn, så skulle det heller ikke være godkjent etter wirebyttet. Så liten var forskjellen mellom før og etter. Er det nivå-reg på bilen din? De kan ha kommet borti "armen" som styrer høyden....... Så vidt jeg vet er det ikke nivå-reg på bilen min. Her er litt bilder: Sveisen Bolten de knakk Fjørene når bilen er tom og står stille. Fjørene er brukt ca 3000km og demperne ca 200km. Nesten nye altså. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Juli 21, 2011 Share Skrevet Juli 21, 2011 Der var det faen ikke mye fjæring! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThorU Skrevet Juli 21, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2011 Nemlig, men alikavel hopper bilen opp og ned som en kenguru. Selv jenter som ikke har peilig på bil lurer på hva faen som skjer. Tror dere dette er en reklamasjon jeg bør ta med selgeren av fjørene eller kan det ha sammenheng med tullet til verkstedet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsern6 Skrevet Juli 22, 2011 Share Skrevet Juli 22, 2011 Hvilket verksted er dette? Skal ha min på godkjenning snart, men dette verkstedet vil jeg ikke bruke. Svar gjerne på PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thoslags Skrevet Juli 22, 2011 Share Skrevet Juli 22, 2011 Ser ut som fjæra står i bånn. Korleis det er mulig veit ikkje eg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Juli 23, 2011 Share Skrevet Juli 23, 2011 Der var det faen ikke mye fjæring! Nå lurer jeg fælt thoru Har de låst svingarm-funksjonen med sveisen???????? Evt greid å sveise svingarmen lenger ned........... Jeg kjenner ikke e36 så godt.... Regner med det er en grunn til at den heter svingarm, 3-foringer, den skal bevege seg?? Kanksje noen kunne se funksjonen på sin egen bil? Jeg kjenner ikke bilen din men om håndbrekket bstår av to vaiere kan det godt slakkes etter noen dager. Den nye vaieren gir seg litt og den gamle strekkes mer pga økt belastning. Så mye faktisk? Det jeg ellers stusset på var at hvis brekket var ikke var godkjent slik det var når jeg leverte den inn, så skulle det heller ikke være godkjent etter wirebyttet. Så liten var forskjellen mellom før og etter. Jeg var kanskje litt entusiastisk der men jeg ville ikke se på det som unormalt at det slakkes etter en tid, hvor mye vil nok komme ann på hvor slitt den gamle vaieren er.Løsningen min på denne "EU-kont" Ta med deg alt av papirer bort på verkstedet, fortell hva du synes og forlang bilen fikset i henhold til retningslinjene til biltypen, mao bolter, ikke sveis. Da ler de av deg og nøler helt til du sier at bilen skal nå til kontroll på BT. Er du sikker på bilen du så du kan kjøre den på BT vil disse dok dine "reparasjoner" og klasse de til utilstrekkelig, du blir da avskiltet pga sveisene men med dokumentasjonen BT gir deg vinner du en sak mot verkstedet. Du bruker BT som alternativ først ved argumentasjon på vekstedet da BT også har myndighet til å stenge evt inndra en "EU-tillatelse". Men du trenger egentlig bare å kjøre bilen på BMW, disse kan fint gjøre de samme og da får du kun anbefaling om ikke godkjent men beholder skilter, denne dokumentasjonen vinner også for deg men virker kanskje ikke så fullt så truende ovefor verkstedet. Skaff dokumentasjon på reparasjonene, har du ikke advokat bruker du forbrukerombudet. Å for å være ærlig thoru, det har blitt noen timer med bilen, sjelden har jeg sett en drittreparasjon på dette nivå, atpåtil et verksted Hvilket verksted er dette? Skal ha min på godkjenning snart, men dette verkstedet vil jeg ikke bruke. Svar gjerne på PM Gi f... i PMer, lag en egen tråd: Dritverksteder vi ikke besøker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThorU Skrevet Juli 23, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2011 Takker for mye god informasjon! Setter spesielt pris på hjelpen din, TheEspenK! Skal ned å snakke med dem på mandag. Blir så utrolig frustrert over alt dette. De brukte over 3 uker sist og jeg har egentlig ikke tid til dette. Skal i militæret om under en måned og var meningen å selge bilen før det... Har sendt mail til nettbutikken jeg kjøpte senkesettet fra, bare for å dobbelsjekke med dem. De har sendt bildene over til produsenten. Hvis det ikke blir ordnings i denne saken, så offentliggjør jeg verkstedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThorU Skrevet Juli 23, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2011 Da gikk det som det måtte gå, var ute på en liten kjøretur og merker at noe ikke er riktig bak der. Kjører stille og rolig hjem for å jekke opp bilen. Mine mistanker blir bekreftet, sveisen har røket, så nå henger det bare i en bolt... Gjett om et verksted skal få en sint fyr på besøk mandags morgen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Juli 23, 2011 Share Skrevet Juli 23, 2011 Takker for mye god informasjon! Setter spesielt pris på hjelpen din Takker for gullstjerna Jeg må vel innrømme jeg er over middels intr i akkurat dette men kikker du litt rundt på forumet er det nesten ikke grenser for hva et verksted tar betalt for. Alt fra tullprat til unødvendig feilsøking, artig er at mye av disse mystiske feilene som verkstedet tar 1000laper for å feilsøke på, lar seg løse ved å bruke folk på forumet her som kjenner bilmodellen sveisen har røket Tipper den røk i gulvplaten så sveisekaka sitter igjen på braketten Bruk tiden thoru, frem med a4 ark og blyant, summer opp hele greia fra 1ste verksted-besøk med dine rep-ønsker til sveisen sprakk, Syns det er greit å ha det sammenhengende selv, for at du kommer til å møte mot-arumentasjon tviler jeg ikke på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juli 24, 2011 Share Skrevet Juli 24, 2011 Tidenes Rep, haha Må jo ha vært en lærling med 0 peiling ? og ingen som har sjekket opp i hva han har drivet med. kjenner flere som jobber der, og de er jo serriøse og BMW Folk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå