aottesen Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Dette er gjerne feil å plassere i Teknisk, men da det ikke finnes noe "Bilpleie"-underforum velger jeg å legge tråden her. Jeg sitter og vurderer å kjøpe meg en polérmaskin, og er egentlig ganske blank på feltet. Har lest gjennom en del guider, blant annet denne. Har noen erfaringer med denne polérmaskinen fra Biltema? Har dere andre tips til maskiner i samme prisklasse +/- som fungerer bedre? På forhånd, takk for tips!
jacobsen91 Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Har ingen erfaring med den maskinen du linker til, men ser at du får kjørt den helt ned i 600rpm, så det er bra. Eneste i den prisklassen jeg har erfaring med er denne http://www.jula.no/poleringsmaskin-1400-w-180-mm-010002 Syns den fungerte bra til den prisen Men kjøpt meg ny maksin nå, en Hitachi professional SP 18VA. Og er veldig fornøyd!
aottesen Skrevet Juli 23, 2011 Forfatter Skrevet Juli 23, 2011 Dette med turtall på maskinen, kunne du tenke deg å forklare kjapt hva som gjelder? Full pupp = for mye varme i lakken? Den maskinen på Jula så jo ennå bedre ut, men tror faktisk ikke det er Jula i Bergen..
jacobsen91 Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Dette med turtall på maskinen, kunne du tenke deg å forklare kjapt hva som gjelder?Full pupp = for mye varme i lakken? Den maskinen på Jula så jo ennå bedre ut, men tror faktisk ikke det er Jula i Bergen.. Du må for all del ikke går fo full pupp! Da vil du brenne lakken.. Nå vet jeg ikke hva du skal gjøre.. men når jeg korrigerer lakken min, så starter jeg først på 600rpm og bare smører produktet rundt der jeg skal jobbe med lakken, så går jeg opp til ca 1100 +/- med litt press, avheng av hvor hard/myk pad du bruker, og avslutter med enda litt høyere rpm, 1300 ca og da bare lar jeg maskina jobbe, ikke noe press. Husk og bruk mye wipedown også, dette bruker man for og fjerne oljerester av produktene Hva slags produkter skal du bruke forresten ? Nei, er ingen Jula i bergen! jobber selv på jula i lørenskog.. nærmeste blir nok ålesund..
steffe Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Ein kompis kjøpte den Biltema maskinen. Håndtaket knakk så og sei med ein gang og han måtte ta gjentatte pauser da maskinen blei sjukt varm. Trur det er litt svak motor i den. Finnes jula i Haugesund.
aottesen Skrevet Juli 23, 2011 Forfatter Skrevet Juli 23, 2011 Bare 200w mindre enn Jula-maskinen da? At håndtaket knakk kan jo være produksjonssvakhet, eller er det pinglegrep?
aottesen Skrevet Juli 23, 2011 Forfatter Skrevet Juli 23, 2011 Dette med turtall på maskinen, kunne du tenke deg å forklare kjapt hva som gjelder?Full pupp = for mye varme i lakken? Den maskinen på Jula så jo ennå bedre ut, men tror faktisk ikke det er Jula i Bergen.. Du må for all del ikke går fo full pupp! Da vil du brenne lakken.. Nå vet jeg ikke hva du skal gjøre.. men når jeg korrigerer lakken min, så starter jeg først på 600rpm og bare smører produktet rundt der jeg skal jobbe med lakken, så går jeg opp til ca 1100 +/- med litt press, avheng av hvor hard/myk pad du bruker, og avslutter med enda litt høyere rpm, 1300 ca og da bare lar jeg maskina jobbe, ikke noe press. Husk og bruk mye wipedown også, dette bruker man for og fjerne oljerester av produktene Hva slags produkter skal du bruke forresten ? Nei, er ingen Jula i bergen! jobber selv på jula i lørenskog.. nærmeste blir nok ålesund.. Skal i all hovedsak polere bilen, og det blir vel noe all-in-one produkt som blir benyttet tenker jeg. Har noe fra Meguiars, og en flaske fra Autoglym stående. Må lese litt på de.. Pleier du gå over med Clay først?
jacobsen91 Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Dette med turtall på maskinen, kunne du tenke deg å forklare kjapt hva som gjelder?Full pupp = for mye varme i lakken? Den maskinen på Jula så jo ennå bedre ut, men tror faktisk ikke det er Jula i Bergen.. Du må for all del ikke går fo full pupp! Da vil du brenne lakken.. Nå vet jeg ikke hva du skal gjøre.. men når jeg korrigerer lakken min, så starter jeg først på 600rpm og bare smører produktet rundt der jeg skal jobbe med lakken, så går jeg opp til ca 1100 +/- med litt press, avheng av hvor hard/myk pad du bruker, og avslutter med enda litt høyere rpm, 1300 ca og da bare lar jeg maskina jobbe, ikke noe press. Husk og bruk mye wipedown også, dette bruker man for og fjerne oljerester av produktene Hva slags produkter skal du bruke forresten ? Nei, er ingen Jula i bergen! jobber selv på jula i lørenskog.. nærmeste blir nok ålesund.. Skal i all hovedsak polere bilen, og det blir vel noe all-in-one produkt som blir benyttet tenker jeg. Har noe fra Meguiars, og en flaske fra Autoglym stående. Må lese litt på de.. Pleier du gå over med Clay først? Okei, da er det viktig at du leser om produktet faktisk kan brukes med maskin, er ikke alle som kan det. Har faktisk aldri prøvd Clay, har bare brukt IronX, som er den sterkeste avfettinga du får tak i tror jeg, fjerner alt mulig dritt på lakken. http://www.partsandretards.no/ Her finner du veldig mye bra bilpleie, jeg bruker Scholl som korrigeringsprodukter, og er veldig fornøyd
Margido Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Jeg kan love deg at selv etter den sterkeste avfettingen vil du bli utrolig overrasket over hva som blir liggende igjen på leireklompen etter claying. Prøv å se
jacobsen91 Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Jeg kan love deg at selv etter den sterkeste avfettingen vil du bli utrolig overrasket over hva som blir liggende igjen på leireklompen etter claying. Prøv å se Det kan godt hende, har aldri fått prøvd clay ennå. Men må nok dra og kjøpe det en dag Men IronX tar overraskende mye Burde prøve den selv
todleif Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Eg har den roterende maskina ifra biltema. Den er grei til prisen. Men bakplata er altfor stor og bør byttes og so må du ha skikkelige pads. Og du må selfølgeligt ha poleringsmiddel som er beregna for roterende maskin. Det virker ikkje som trådstarter har dette
aottesen Skrevet Juli 23, 2011 Forfatter Skrevet Juli 23, 2011 Dette er det jeg har liggende.. Voks-produkter: http://www.turtlewax.com/detail-Color%2 ... 42-50.aspx http://www.autoglym.com/dadk/product-pr ... J&Range=55 Clay: http://www.turtlewax.com/product-detail.aspx?prodID=100
hao Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Har selv en maskin fra Torshov men har aldri funnet ut hva jeg skal bruke den til? Høres ganske dumt ut, men har vel for liten kompetanse ang bruken. Har prøvd med forskjellige poleringsmiddel men ikke funnet noe som er spesielt beregnet på dette. Trodde at med en slik maskin ville poleringa gå raskere og bedre men med vanlige middel fra eks Autoglym er det jo veldig lett og enkelt å polere for hånd. Det virker som at med de vanlige middler blir alt veldig trekt og at en må kjempe for å holde maskina så alt blir slitsomt og lite koselig jobb som jeg ellers synes polering er. Har vært interessant å høre hva jeg ikke har fått med meg ang denne måten å polere på. Det jeg har brukt og synes har gitt bra resultat uten maskin er Paint Renovator Ultra Deep Shine Extra Gloss Protection Brukte da en eksentrisk pussemaskin med pad sammen med Paint renovator for å få en jevn og kontrollert rensing av lakken. Red. Dette kom inn etter todleif sitt innlegg
todleif Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Det er nok litt forskjell på dyre og billige poleringsmaskiner. Og der går nok forskjellene i favør av dei dyre. Dette gjelder f.eks. krefter, støy, korleis dei oppfører seg osv. Når det gjelder den biltema maskina som trådstarter linka til, so er den litt svak og har ikkje automatisk turtalltalsholder. Dvs at turtallet går ned ved press på lakken. At maskina går i dei retningene du ikkje vil, er ikkje akkurat uvanligt i starten. Her hjelper det med litt trening. Men her er det viktigt med skikkelige bakplater. Da reduserer du kraftigt den trangen maskina har til å ta seg ein tur. So er det greit med skikkelige pads og poleringsmidler som er beregna for roterende maskin. (med slipemidler og tåler varme) Kvifor skal ein bruke maskin? Jo det er for å ta vekk swirls og rds. (vaskestriper og random deep scratches) Med håndprodukter klarer ein ikkje det. Det einaste du gjere er å skjule defekter, Her er Autoglym, Meguair´s og Turtle Wax flinke. Å slipe vekk litt av (klar)lakken med poleringsmaskin tar litt tid. Er nok mykje fortare å gå over lakken med håndprodukter. Har du ikkje sett defekter i lakken din? Sjå på den nyvaska bilen din i forskjellige vinkler i sola og du skal nok klare å sjå på defekter! Dette er lettest å sjå på mørke biler. F.eks. svarte! Som denne: http://www.detailersclub.no/forum/topic ... d-touring/
aottesen Skrevet Juli 23, 2011 Forfatter Skrevet Juli 23, 2011 Å herregud... Etter å ha bladd gjennom den linken der. Er det MULIG?! Helt fasinert! Har tatt bilen i kveld, mest for hånd - men en del med biltema-maskinen. Og det er akkuratvsom du skriver - den taper rotasjonshastigheten alt for lett, samtidig som turtallet bare stemmer overens med kurven når den roterer fritt. Måtte helt opp på "4", som skulle tilsvare 2.000 rpm, for at det skulle gå i rundt i et ok tempo. Problemet oppsto jo med en gang den glipper, og slenger dråper rundt over ALT. Så å lese den gjennomgangen om den 318d'en blir både til inspirasjon og frustrasjon! Hvor mye koster en slik jobb? Jeg ser jo det at et slikt resultat er LANGT utenfor min liga
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå