Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på noe småting ang m102 og m106.

Disse motorene har samme effekt, men m102 er 3,2l og m106 er 3,4 liter.

Som jeg har forstått er m102 den første utgaven og denne har en fordeler som stikker ut i vinkel fra toppen sant?

m106 har samme fordeler som de siste m30 motorene.

Hvilke årstall er m102 prodesert fra? og når tok m106 over?

Hva er forskjellen i bunndelen? samme borring, men annen slaglengde?

Har m102 undespyling og smidde mahle stempel slik som m106?

Er det samme topper som er brukt?

Ved trimming av disse er toppakningen i kobber fre ppf den beste?

Har kun hatt m106 så jeg vil vite fordeler og bakdeler med m102 kontra m106.

Mange spørsmål her, men er nok mange som lurer på det samme..:-)

Skrevet

M102:

-3,2 liter.

-0,5 bar turbotrykk.

-252hk @ 5200 rpm

-380nm @ 2600 rpm

-L-jetronic motorstyring/tenning.

-Topp med ekstra utgravd forbrenningskammer.

-Natriumfylte eksosventiler.

-Mahle stempler.

-Uten underspyling.

-7,0:1 (tidlige) og 7,5:1 (sene) kompresjonsforhold.

-89mm borring.

-86mm slaglengde.

-Med dumpventil (by-pass)

-3-trinn automatgir uten kjøreprogram (3HP22)

-3,07 differensial-utveksling, fikk dem med og uten brems.

-Produsert fra 1980 (tror jeg) til 1982.

M106:

-3,4 liter.

-0,3 bar turbotrykk.

-252hk @ 4900 rpm.

-380nm @ 2200 rpm.

-Motronic motorstyring/tenning.

-Topp uten den ekstra utgravningen (Lik M30)

-Natriumfylte eksosventiler.

-Mahle stempler.

-Med underspyling.

-8,0:1 kompresjonsforhold.

-92mm borring.

-86mm slaglengde.

-Uten dumpventil.

-4-trinn automatgir med kjøreprogram (4HP22)

-2,93 differensial-utveksling, brems tror jeg var standard.

-Produsert fra 1983 til 1986.

Jeg er usikker på hvilken kamakslinger de ble levert med osv, men tror ikke det er samme som på vanlig M30.

Sikkert mer jeg har glemt, men håper dette klarner litt opp i spørsmålene dine angående 745i og motorene deres.. :)

Skrevet

nå har vell ikke m106 smidde stempler heller mener jeg...

m106 har også lik topp som m102, som er utgravdt i forbrenningsrommet...

Skrevet
nå har vell ikke m106 smidde stempler heller mener jeg...

m106 har også lik topp som m102, som er utgravdt i forbrenningsrommet...

Mener det er smidde mahle i m106 ja..

hvorvidt toppene er forskjellige har jeg ingen aning om, men tror det står inngravert "Turbo" på m102 toppen..

Skrevet
Coopering er som pianotråd , bortsett fra at det ikke trengs maskinering ;)

Vet du om de finnes cooperingspakning på lager i norge til m102?

Må vel ha arp også da..

Skrevet

ifølge di som har studert m106 så er det ikke smidde stempler i di... di er ikke like som m102. men di har en annen legering.. men ikke smidde..

Skrevet
ifølge di som har studert m106 så er det ikke smidde stempler i di... di er ikke like som m102. men di har en annen legering.. men ikke smidde..

Ahaa.. så m102 stemplene er sterkere da?

har en m106 blokk stående på verkstedet så jeg skal se hvordan stemplene der ser ut...

Skrevet
nå har vell ikke m106 smidde stempler heller mener jeg...

m106 har også lik topp som m102, som er utgravdt i forbrenningsrommet...

Mener det er smidde mahle i m106 ja..

hvorvidt toppene er forskjellige har jeg ingen aning om, men tror det står inngravert "Turbo" på m102 toppen..

Jeg er ganske sikker på at M106 ikke har utgravd forbrenningskammer, hadde meg en research på det tidligere..

Var tidligere overbevist om at de hadde det jeg også siden M102 har det, men søker man litt rundtom på 745i turboforumene ser det ut til at M106 har samme forbrenningskammer som M30. Det er forøvrig bare M106 toppene det står inngravert "Turbo" på, er ikke slik på M102 sine. Hvorfor det står turbo på dem vet jeg ikke, men det kan jo ha noe å gjøre med at det er natriumfylte ventiler i dem (noe M30 ikke har). Eventuelt så er de støpt i et sterkere materiale men det har jeg mine tvil om.

En annen ting som er forskjellig på toppene er de små runde hullene (tror de er 6mm) som er imellom hver sylinder. M102 toppene har slike hull både på innsug og eksos side mens M106 kun har det på eksos siden (skulle visstnok være bedre mtp sprekker). Hvorvidt man fikk M30 toppene med ulike antall hull i er jeg usikker på, men jeg vet ihvertfall at de med lite slagvolum ikke hadde slike hull i det heletatt. Og før noen nevner det, så er det ikke M90 problematikken jeg prater om, for de hadde en enda svakere/annen type topp.

Jeg vet ikke 100% sikkert om det er noen forskjell på M102 og M106 stemplene med tanke på legeringen, men de er like av utseende og produsert av Mahle begge to, den åpenbare forskjellen er selvfølgelig diameteren på stemplene. Hverken M102 eller M106 hadde smidde stempler, men de skal ifølge ryktene være sterkere enn de man finner i M30.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...