Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg nylig en E34 520i med M50b20 motor. Bilen var i grei stand, men under prøvekjøringa "datt" girspaken nedover, og jeg hørte at det var noe som begynte å subbe mot mellomakselen.

Jeg fant fort feilen;

Fra girkassa går det to stag bakover. De samles på et punkt, hvor girspaken går opp og inn i kupèen, og så fortsetter det ene staget noen centimeter bakover på undersiden av bilen. Den lille "tappen" skal sitte inni et feste, som et skrudd opp i karosseriet. Det er feilen på bilen min; tappen er falt ut av festet sitt.

Spørsmålet er så; hvordan får jeg dyttet tappen oppi festet sitt igjen? Har prøvd å hale og dra, men staget rikker seg ikke fremover (jeg må ha det litt framover, og så opp). En måte å gjøre det på, er å løsne selve festet i bakkant, men da må jeg sannsynligvis av med mellomaksel, deler av eksosanlegget, samt varmeskjoldet.

Eller er det lettere å løsne motor og girkasse, og dra det litt forover for å få staget på plass, for så å dytte motor og girkasse tillbake på plass?

Erfaringer mottas med stor takk. :D

Skrevet

Strengt tatt skal du vel akkurat greie å komme til uten å demontere noe, men trangt er det isåfall... Skru ut en mutter i bakkant av det festet du nevner. Ta det ned og skyv det innpå armen igjen for så å montere festet til understellet igjen. Kanskje nødvendig med nytt feste (m/foring) siden den ramler ut :wink:

Skrevet

Hele festet er på et eller annet vis, blitt deformert. Det er derfor staget har falt ut i første omgang. Har fått det på plass igjen nå, men siden festet er deformert kommer staget til å falle ut igjen snart.

Jeg må av med eksos, mellomaksel og varmedeksel for å komme til baksiden av festet, hvor mutteren som holder fast festet sitter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...