kjetilbm Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Kjøpte meg nylig en E34 520i med M50b20 motor. Bilen var i grei stand, men under prøvekjøringa "datt" girspaken nedover, og jeg hørte at det var noe som begynte å subbe mot mellomakselen. Jeg fant fort feilen; Fra girkassa går det to stag bakover. De samles på et punkt, hvor girspaken går opp og inn i kupèen, og så fortsetter det ene staget noen centimeter bakover på undersiden av bilen. Den lille "tappen" skal sitte inni et feste, som et skrudd opp i karosseriet. Det er feilen på bilen min; tappen er falt ut av festet sitt. Spørsmålet er så; hvordan får jeg dyttet tappen oppi festet sitt igjen? Har prøvd å hale og dra, men staget rikker seg ikke fremover (jeg må ha det litt framover, og så opp). En måte å gjøre det på, er å løsne selve festet i bakkant, men da må jeg sannsynligvis av med mellomaksel, deler av eksosanlegget, samt varmeskjoldet. Eller er det lettere å løsne motor og girkasse, og dra det litt forover for å få staget på plass, for så å dytte motor og girkasse tillbake på plass? Erfaringer mottas med stor takk.
PerErik Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 enkleste er nok å skru ned eksos, mellomaksel og varmedeksel.
kje Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 Strengt tatt skal du vel akkurat greie å komme til uten å demontere noe, men trangt er det isåfall... Skru ut en mutter i bakkant av det festet du nevner. Ta det ned og skyv det innpå armen igjen for så å montere festet til understellet igjen. Kanskje nødvendig med nytt feste (m/foring) siden den ramler ut
PerErik Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 mener den mutteren sitter på oversiden av varmedekselet, men husker det ikke helt sikkert.
kjetilbm Skrevet Juli 24, 2011 Forfatter Skrevet Juli 24, 2011 Hele festet er på et eller annet vis, blitt deformert. Det er derfor staget har falt ut i første omgang. Har fått det på plass igjen nå, men siden festet er deformert kommer staget til å falle ut igjen snart. Jeg må av med eksos, mellomaksel og varmedeksel for å komme til baksiden av festet, hvor mutteren som holder fast festet sitter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå