kjetilbm Skrevet Juli 25, 2011 Forfatter Skrevet Juli 25, 2011 Jøss, nå skjønner jeg ingenting. Igår, viste voltmeteret 12,5V med motoren avslått, og 12,5V med motoren gående på tomgang. I dag skulle jeg bare ut og dobbelsjekke at tallene var de samme som i går, men nå var det noe nytt.. Motor av: 12,5V Motor på tomgang: 13,7-13,8V Motor på tomgamg med forbruk (*): 11,6-11,8V. (*) Forbruk = nærlys, fulltlys, rutevarmer og kupevifte 13,8V er jo forsåvidt ganske bra, men er det bra nok? Og er et normalt at den synker til 11,8V med forbruk påslått?
todleif Skrevet Juli 25, 2011 Skrevet Juli 25, 2011 Du køyre vel ikkje på tomgang, so sjekk spenningen med ca 2000rpm. Det kan væra børstene som er dårlige
HMW Skrevet Juli 25, 2011 Skrevet Juli 25, 2011 Det høres ut som du burde få med deg noen med litt erfaring 13,8 holder i mengder. Forbruket ditt er litt bekymrende.. hvis du er like ille i hjemmet så er det ikke noe hyggelig å få regninga :)
Esbos Skrevet Juli 26, 2011 Skrevet Juli 26, 2011 Det er ikke godt nok og ohm en jordforbindelse. Du kan godt ha lite motstand med lite strøm, men høy motstand ved høy strøm. Hadde det ikke vært slik ville det jo bare vært tull og sløseri å bruke kabler med større tversnitt enn 0,25mm2. Man ohm'er for å se om det er forbindelse, ikke for og teste om forbindelsen er blitt dårligere.. 0,25mm2 hadde funket det, i kanskje 1min, før den hadde brendt opp.. Derfor bruker man større tversnitt.
LN-TAL Skrevet Juli 26, 2011 Skrevet Juli 26, 2011 0,25mm2 ville fungert (dårlig) i kanskje 1 sek. Og med økt varme i kabelen øker motstanden, før den brenner av. Motstanden blir for stor, pga. for mye strøm i forhold til kabeldimensjonen, dette medfører igjen varmgang, motstanden øker dermed enda mere, og dette går i sirkel til ledningen brenner av, og med så store strømstyrker skjer dette FORT.
kjetilbm Skrevet August 4, 2011 Forfatter Skrevet August 4, 2011 Den som stod i bilen da jeg kjøpte den, var en BOSCH dynamo. Den var helt død. Børstene ser tilsynelatende greie ut, men den var altså helt død. Byttet til en Valeo dynamo som jeg hadde fra delebilen min, og den lader, men svakt. Børstene er noe skeivslitt... Hvilken av de bør jeg "satse på" å kjøpe nye børster/regulator til? Er det sannsynlig at ny regulator vil få liv i BOSCH'en?
oleo Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Har du kontrollert at regulatoren fungerer da? Hva type har du.... Bosch?
kjetilbm Skrevet August 4, 2011 Forfatter Skrevet August 4, 2011 Hvordan kontrollerer jeg det? Som nevnt tidligere har jeg både BOSCH og Valeo...
oleo Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Jeg ville satset på Bosch'en... for det første så er regulatoren (enheten med børster på) mye billigere samt at Valeoen har en stygg uvane ved at spolen rundt ankeret kortslutter. Dette grunnet at dynamo gror igjen i lufterillene og ankeret blir så varmt at lakken på spoletråden smelter. Jeg har en Valeo som jeg byttet ut med en Bosch da børstene ble slitt... hvis du føler for det så så kan du komme til Porsgrunn en tur og prøve min Valeo med dine børster/regulator (men jeg aner ikke om min heller er 100% altså... som sagt så byttet jeg da den sluttet å lade grunnet slitte børster). Og da bør du ha et par tre fulladete batterier som reserve i bilen så du rekker ned og tilbake... hehe
kjetilbm Skrevet August 6, 2011 Forfatter Skrevet August 6, 2011 Har endelig fått skaffet meg ny regulator til BOSCH'en (den som var død i utgangspunktet). Den våknet til liv med ny regulator. Men merker at jeg burde gått for en 14,5V i stedet for 14V som jeg kjøpte... ladespenningen blir litt svak når jeg kjører med vifte og nær/fulltlys. Men da ser det ut til at ladinga fungerer hvertfall. Tusen takk for all hjelp jeg har fått!
oleo Skrevet August 6, 2011 Skrevet August 6, 2011 Så flott at du fikk ordnet det Hvis den klarer å holde ladespenningen på 13,8v ved full belastning så bør det gå bra ) Er det en 125Amp dynamo du har.
kjetilbm Skrevet August 6, 2011 Forfatter Skrevet August 6, 2011 Med forbruk ligger den på mellom 13 og 13,5 ca.. Husker ikke om det er 85 eller 90A... burde nok med fordel vært litt større.
kjetilbm Skrevet August 17, 2011 Forfatter Skrevet August 17, 2011 Nå har den sluttet å lade igjen... batteriet tappet seg. Sjekket ladinga, null lading og ganske flatt batteri. Ladet batteriet manuelt, batterispenning 13,3V. Startet bilen, og da viste voltmeteret alt mellom 10 og 20V... fløy opp og ned. Skjønner virkelig ingenting.
kjetilbm Skrevet August 25, 2011 Forfatter Skrevet August 25, 2011 Hahaha. Problemet har hele tiden vært at viftereima var lagt feil... lettere flau når jeg hentet bilen fra verksted i dag kan man si...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå