Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøss, nå skjønner jeg ingenting. Igår, viste voltmeteret 12,5V med motoren avslått, og 12,5V med motoren gående på tomgang.

I dag skulle jeg bare ut og dobbelsjekke at tallene var de samme som i går, men nå var det noe nytt..

Motor av: 12,5V

Motor på tomgang: 13,7-13,8V

Motor på tomgamg med forbruk (*): 11,6-11,8V.

(*) Forbruk = nærlys, fulltlys, rutevarmer og kupevifte

13,8V er jo forsåvidt ganske bra, men er det bra nok? Og er et normalt at den synker til 11,8V med forbruk påslått?

Skrevet

Det høres ut som du burde få med deg noen med litt erfaring :)

13,8 holder i mengder. Forbruket ditt er litt bekymrende.. hvis du er like ille i hjemmet så er det ikke noe hyggelig å få regninga :) :)

Skrevet
Det er ikke godt nok og ohm en jordforbindelse. Du kan godt ha lite motstand med lite strøm, men høy motstand ved høy strøm. Hadde det ikke vært slik ville det jo bare vært tull og sløseri å bruke kabler med større tversnitt enn 0,25mm2.

Man ohm'er for å se om det er forbindelse, ikke for og teste om forbindelsen er blitt dårligere.. 0,25mm2 hadde funket det, i kanskje 1min, før den hadde brendt opp.. Derfor bruker man større tversnitt.

Skrevet

0,25mm2 ville fungert (dårlig) i kanskje 1 sek. Og med økt varme i kabelen øker motstanden, før den brenner av. Motstanden blir for stor, pga. for mye strøm i forhold til kabeldimensjonen, dette medfører igjen varmgang, motstanden øker dermed enda mere, og dette går i sirkel til ledningen brenner av, og med så store strømstyrker skjer dette FORT.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Den som stod i bilen da jeg kjøpte den, var en BOSCH dynamo. Den var helt død. Børstene ser tilsynelatende greie ut, men den var altså helt død.

Byttet til en Valeo dynamo som jeg hadde fra delebilen min, og den lader, men svakt. Børstene er noe skeivslitt...

Hvilken av de bør jeg "satse på" å kjøpe nye børster/regulator til? Er det sannsynlig at ny regulator vil få liv i BOSCH'en?

Skrevet

Har du kontrollert at regulatoren fungerer da? Hva type har du.... Bosch?

Skrevet

Jeg ville satset på Bosch'en... for det første så er regulatoren (enheten med børster på) mye billigere samt at Valeoen har en stygg uvane ved at spolen rundt ankeret kortslutter. Dette grunnet at dynamo gror igjen i lufterillene og ankeret blir så varmt at lakken på spoletråden smelter.

Jeg har en Valeo som jeg byttet ut med en Bosch da børstene ble slitt... hvis du føler for det så så kan du komme til Porsgrunn en tur og prøve min Valeo med dine børster/regulator (men jeg aner ikke om min heller er 100% altså... som sagt så byttet jeg da den sluttet å lade grunnet slitte børster). Og da bør du ha et par tre fulladete batterier som reserve i bilen så du rekker ned og tilbake... hehe

Skrevet

Har endelig fått skaffet meg ny regulator til BOSCH'en (den som var død i utgangspunktet). Den våknet til liv med ny regulator. :) Men merker at jeg burde gått for en 14,5V i stedet for 14V som jeg kjøpte... ladespenningen blir litt svak når jeg kjører med vifte og nær/fulltlys.

Men da ser det ut til at ladinga fungerer hvertfall. Tusen takk for all hjelp jeg har fått! :)

Skrevet

Så flott at du fikk ordnet det :)

Hvis den klarer å holde ladespenningen på 13,8v ved full belastning så bør det gå bra :o)

Er det en 125Amp dynamo du har.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Nå har den sluttet å lade igjen... batteriet tappet seg. Sjekket ladinga, null lading og ganske flatt batteri. Ladet batteriet manuelt, batterispenning 13,3V. Startet bilen, og da viste voltmeteret alt mellom 10 og 20V... fløy opp og ned.

Skjønner virkelig ingenting. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...