Gå til innhold

Rar klunke lyd ved pådrag fra driverket.. E38 740ia 1997.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Som emne sier, ved pådrag uansett gir så får jeg en lav klunkelyd som man hører og kjenner i bilen, innvendig som utvendig..

Jeg har ikke fått sjekket bilen enda, men skal gjekke den opp imorgen for å sjekke om noe kanskje sitter løst eller om man ser noe galt..

Et eksempel på når lyden kommer: Kjører inn mot et kryss og venter på grønt lys, idet jeg starter opp for å få fart på bilen så klunker det. Dette skjer KUN ved stillestående start.

Diffen har gått ca 200.000 km og resten av bilen har gått 263.000 km, diffen røyk 8 timer etter at jeg kjøpte bilen og mekanikeren som da hjalp meg med å bytte diffen mente at diffen som røyk må ha hvert byttet før siden den var mindre og mye lettere enn denne nye diffen som ble skrudd ut ifra en tilsvarende bil av samme årgang..

Ting jeg tror skaden kan være er; Hardy-skiva, krysset i mellomakselen eller diffen ( håper virkelig ikke denne er problemet! ).

Håper på kjappe svar, takk! :-)

Skrevet

Klunk ved pådrag kan skyldes så mangt... Lenge sida du bytta diff? Jeg måtte etterstramme boltene i sida på diffen etter noen titalls mil da de hadde løsnet litt og lagde dunkelyd ved hardt pådrag. Bruk locktite :) Sjekk også, som du nevner, opphengslageret til mellomakselen for slakk og hardykopling. Hardykoplinga vil ofte gi vibrasjoner i girspak eller nykking ved igangsetting. Og sjekk absolutt eksosen! Den kan lage mye ugang :wink:

Skrevet
Takk for svar Kje! Skal sjekke alt dette du nevner..! =)

Foringer kan vel også skape slik lyd??

Hvis de er slitte nok. Hadde et par nedre bærearmer med foringer som hadde løsnet fra metallet, så hele forstillinga føltes løs når jeg slapp clutchen.

Skrevet

Bilen har gått 263 tusen km og blir kjørt litt hardt i ny og ne.. Så sliter nok ekstra på de gamle foringene som alt satt der når jeg fikk bilen..

Kje: diffen ble byttet like etter nyttår, ble fylt ny olje på den.. :-)

Skrevet

WooopWoopp..

Skulle egentlig sjekket det som ble nevnt tidligre her, men ble til at jeg heller byttet hjullager og stabstag.. Når jeg tok en prøvetur når jeg var ferdig så testet jeg litt bremser for å se om det bremse jevnt, og da kom denne lyden igjen.. Virker jo da ut som om det er en foring som er GODT sliten siden dette også oppstår ved bremsing..?

Driverket skal vel ikke ha noe som helst påkjenning ved nedbremsing med mindre om jeg bremser på gir, noe som ikke ble gjort da lyden oppstod??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...