Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her forrige dagen begynte varsellampen for girkasse-elektronikk å lyse, bilen ville da ikke gire opp før ved langt høyere turtall enn vanlig.

Ved gasspådrag var den liksom "slapp" og virket som det var endel "motstand" på en måte(måtte gi endel mer pedal for å få respons)

Jeg stoppet, kubbet bilen og startet igjen - da lyste ikke lampen lenger, og girkassen oppførte seg normalt..

Men så idag på vei til jobb i dag merker jeg igjen symptomer, men det lyser ikke i dashbordet :?:

Den girer ned tidligere enn vanlig; ligger i litt over 80, i siste(?) gir, så synker jeg litt nærmere 80, da girer den to(?) gir ned! Akkurat som om man kjører agressivt og trykker helt i bånn..

Den "motstanden" er der også, men ikke like fremtredende som da når lyset i dash lyste..

Og så, når jeg stoppet utenfor ser jeg det ryker fra venstre hjulbue fremme, bøyer meg ned, og det STINKER noe som kan minne om Clutch-lukt..

Jeg aner også endel eksos lukt fra motorrom..

HVA ER GALT? :(

Er utrolig takknemlig for råd, da jeg snart er ferdig på jobben og vil hjem å prøve å få fikset det :?

EDIT: Kan også tilføye at Check kontroll sier lavt kjøleveske nivå, selv om det er opptil streken..

Mest sannsynlig fordi jeg for litt siden tok av org.luftfilter og skrudde ut den føleren som sitter i, da rant det ut kjølevæske.. Skyntet meg å få den på plass igjen og monterte luftfilterboks igjen..

Nivået er helt fint i tanken, opptil "Cold"..

Skrevet

Jeg tok strømmen i 30 min i går, dette tror jeg hjalp, men er nok bare en midlertidig reset ? Leste noe om ABS følere ett sted, ser at abs lampen blinker i takt med startmotor idèt jeg vrir rundt nøkkelen..

Noen som kan gi meg noen tips? :)

Skrevet

Girkasseproblemet ditt har nok lite med ABS å gjøre.

Hadde selv en lignende el.feil på min e36 325 med automat kasse.

Det var etter diagnose kortsluttning i en kobling pga fukt (regn).

Det du opplever når girkasse lampa lyser er at kassa går i nødmodus.

Men at det røyk og luktet "svidd clutch" fra en hjulbue er noe merkelig

om det skulle ha kommet fra converteren på girkassa som ligger mye

lengre bak.

Kjentes navet på framhjulet unormalt varmt ut (sammenlignet med navet på

den andre siden), tenker da på om calipteren er litt treg og har ligget innpå.

Lavt kjølevæskenivå er nok defekt sensor eller dårlig kontakt i el.plugg,

kjent problem på e36.

Skrevet

Takk Ole!

Jeg har endel kabler baki bagasjelokket som er klipt/revet av?!

Kan disse gi problemer?

Mener det er ene ryggelys kabelen og skiltlyset. Er brudd i isolasjonen på nesten alle andre som er hel også..

Det kom (ganske) masse røyk fra innenfor hjulbuen, litt i bakkant.. "tøt" liksom ut fra innerskjerm.

Kan evt. kun converter byttes? Dyrt?

Det kommer mye mer bremsestøv på venstre fremhjul enn høyre, men er garantert høyre hjullageret er verst på..

Har ikke kjent på varmen, men kan det når jeg kommer hjem i dag.

Den sensoren, er det den som sitter i luftfilterboksen?

Masse spørsmål no, men jeg er i ukjent terreng her, takk for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...