trulS Skrevet Juli 28, 2011 Skrevet Juli 28, 2011 Base, selve fargen skal bare tynnes ut med tynner. klarlakken som skal oppå er 2k. Når du har sparklet skal du alltid ha grunning så fyller. også bør du våtslipe for å få en helt slett flate, metallic setter seg i slipespor. Min fremgangs måte etter sparkel er å finslipe med 320p, 2 strøk med grunning, 1-2 strøk med fyller og våtslipe med 600-800p etterpå. Hvis det er lite område så hadde jeg brukt sprayboks, du får 2k klarlakk på sprayboks også, hvis det er et større område så hadde jeg brukt sprøyte. Så bør du lakkere opp til et skille for å ikke se hvor du har lakkert. Mener også at det er opptil flere nyanser på 181 diamantsvart. Dette sa lakkforhandler til meg når jeg skulle ha diamantsvart, men hvordan du finner ut hvilken nyanse du har vet jeg desverre ikke. Jeg er ikke billakkerer, dette er basert på egne erfaringer, så om dette er 100% rett kan jeg ikke garantere.
Hauso Skrevet Juli 28, 2011 Skrevet Juli 28, 2011 Bruk ordentlig lakk. Ja - det er dyrere enn biltema, men du får til gjengjeld et myye bedre produkt, som holder. Fargen blir i tillegg korrekt. For å fjerne rust pleier jeg å gå på med en grovrengjører* du har på drillen (ikke batteridrill, går for tregt) Er det gravrust noen steder, er det best å sandblåse området, men en stålbørste* til å ha på drillen synes jeg også er bra. Får du vekk all rust, bruk epoxy, feks Jotun Antipest (rimelig og bra) Får du ikke vekk all rust, bruk brunox før du evt sparkler. Før du går på med første behandlinga etter at rusta er vekk, bruk en silikonfjerner for å fjerne fett, støv, og dritt. Det er IKKE bra nok med rødsprit, azeton, tynner osv, da dette gnir møkka mere utover enn å fjerne det. Etter brunox/epoxy, legger du grunninga. Riktig bunnfarge er viktig. Det er veldig ofte grått, med mindre bilen er rød o.l, da er grunninga rød. Dette fordi en metallic lakk er transparent, og for å få riktig fargegjengivelse må du ha rett bunnfarge. Duplicolor fører alt du trenger av grunning, lakk, klarlakk osv, så et annet tips er å holde deg til samme produsent på dette. Hvis du bruker produkter fra forskjellige produsenter, kan dette reagere og koke - og du må begynne på nytt. Legg gjerne på 3 strøk med grunning, slip lett over denne med 600 eller 800 papir, som du bruker tørt. Ikke våtsliping, da sparkel, grunning osv trekker fuktighet. Så når du er ferdig med å slipe grunninga, tørk av området med en Tak Rag*. Dette er en klebrig klut, som får med seg det fineste støvet osv. Deretter legger du på fargen. Flere tynne strøk. Alt i fra 3-6 strøk. Begynn alltid litt utenfor området du skal lakke, og fortsett til du er forbi. ALDRI start eller stopp midt på der du skal lakke. Start og avslutt utenfor. Lakk er også veldig temperatur avhengig. Ikke lakker under 17 grader, og helst ikke over 23. For kaldt, og du får "appelsinhud" for varmt, og lakken tørker for fort. Litt avhengig av hva slags lakk du bruker, så er det forskjeller på hvor lang tid du skal vente før strøk 2,3,4 osv. Vanntynnet lakk feks Glasurit 90-serien, skal du vente ca 10 min, mens Glasurit sin 22-serie (løsemiddelbasert) skal du helst vente 1 time. Dette fordi lakken skal dunste ferdig før du legger på nytt strøk. Legger du på for fort, vil lakken bruke flere uker på å herde ferdig. Det er en god idè å sørge for at lakkboksen holder samme temperatur som det du skal lakkere. Når du er fornøyd med fargen, og metallic pigmentene er jevnt fordelt osv, venter du en halvtime, helst ikke noe mer, før du legger på klar lakk. Metallic lakken skal bli matt FØR du legger på klarlakk. Metallic lakk inneholder ikke herder, og MÅ derfor ha klarlakk over seg. Denne fungerer som en herder, og er slitesjiktet for lakken. Legg gjerne en 3 strøk klarlakk på. Ca 15 min mellom hvert strøk. Disse tidene er ved ca 20 grader, og ca 50% luftfuktighet. Ofte vil du se forskjell på de områdene du har lakkert og det som er der orginalt. Dette løser du ved å rubbe og polere hele bilen til slutt. Vent til lakken er ordentlig herdet. Pleier å vente minst 2 uker før jeg gjør dette. Du må også huske at forarbeidet du utfører er veeldig viktig mtp hvordan sluttresultatet ditt vil bli, så er du i tvil, så forhør deg med noen som kan faget:) Min erfaring er å kun forholde seg til èn person, feks en lakkerer. Dette fordi forskjellige lakkerere har forskjellige meninger og metoder. Dette blei kanskje litt langt og mye å huske på. Det var heller ikke meningen å ta fra deg motet Det er hvertfall dette jeg gjør på bilene mine, og jobber i en fargehandel der vi selger alt man trenger, blander lakk osv. Dette er informasjon jeg har fått fra en med 25 års erfaring på området, og jeg anser informasjonen som god Hvis det er noe du lurer på ang produkter du kan bruke osv, så send meg gjerne en PM, så skal jeg hjelpe deg i beste mening. Ord merket med " * " er ting du får kjøpt på biltema, som funker fint etter min mening:) Men gjør deg selv en tjeneste - ikke kjøp lakk, grunning, osv på biltema da dette rett og slett ikke holder mål. Lykke til forresten:) Skal igang med samme jobben snart, bare våren kommer:) Edit: Skal du feks lakke hjulbuer, så ikke masker rundt hjulbua, men legg maskeringstapen i en kant i karroseriet, slik at skjøten blir minst mulig synlig. Skal du lakkere nedre del av dørene feks, så ta av listene på dørene og legg skjøten under der. Blir mye penere da, når du har minst mulig av de skjøtene synlige. Brett også opp Den siden på maskeringstapen som maskerer, slik at du ikke får en så skarp kant av lakken. Bare noe jeg kom på i farta.
Hauso Skrevet Juli 28, 2011 Skrevet Juli 28, 2011 det er også flere nøyanser av 181 diamantsvart, men du ber bare om standard fargen, den stemmer, og sjelden du ser forskjell på ny og gammel lakk i den fargen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå