Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har prøvd noen av disse?

Hvilken kam har DU brukt med tanke på antall grader på innsug/utblås?

Håper noen har innspill og ærfaringer å komme med :)

Skrevet

Jeg har med stort hell slipt om to kammer til 2 forskjellige motorer hos http://www.kmcams.com/

Den første motoren var en M10B18 1982mod, med K-jetronic innsprut(mekanisk). Brukte her 284 grader. Motoren ble mye friskere på turtall, men beholdt bunndraget.

Den andre motoren jeg fikk omslipt kam til er en M10B20-motor til en 1974mod 2002Tii(overhalt i vinter)

Var veldig i tvil om jeg skulle gå for enda gvassere kam denne gangen - eksempelvis 292grader. På denne motoren er det innsprutsystemet som er begrensiningen, så jeg kunne velge max 300 graders kam. Dette vet jeg blir problemer, så valget var 284 eller 292 og falt på 284 igjen.

Er glad for at jeg falt på den avgjørelsen, da jeg ser at turtallet må brukes(mest morsomt mellom 3000 og 6800 omdr pr min). Bunndraget er beholdt også. På denne motoren tror jeg, for min kjøring, at valget var riktig.

Lykke til med valgets kvaler :-)

PS! du nevnte ikke om det var snakk om sugetrim eller turbo, så du får unskylde om jeg svarte på det du ikke var interessert i.

Skrevet

Takk for et konstruktivt innlegg! :)

Glemte selvfølgelig og nevne at dette gjelder suge-"trim". Er klar over at det ikke vil ha forferdelig stor innvirkning på effekt i motor, men ønsker å opp nå det som du sier med å bli friskere på turtall, samt fortsatt ha bunndrag.

Har sett på flere kammer fra Schrick, fra Cat Cam, og en fra Diblas. Sistnevnte anbefaer oppgradering av fjærer også. Er dette noe som er nødvendig uansett mtp holdbarhet?

Schrick

Grader: 284° innsug / 272° eksos

Spredning: 110°

MAX Ventilløft: 11,4mm / 11,0mm

Ventilløft i OT-Stilling: 2,2mm / 1,7mm

Grader: 288° innsug / 288° eksos

Spredning: 110°

MAX Ventilløft: 11,4mm

Ventilløft i OT-Stilling: 2,8mm

Grader: 304° innsug / 304° eksos

Spredning: 105°

MAX Ventilløft:12,2mm

Ventilløft i OT-Stilling: 4,0mm

Cat Cam

Grader: 285° innsug / 285° eksos

Spredning: 110° / 110°

MAX Ventilløft: 11,55mm / 11,55°

Ventilløft i OT-Stilling: 2,05mm / 2,05mm

Grader: 298° innsug / 298° eksos

Spredning: 110° / 110°

MAX Ventilløft: 11,95mm / 11,95mm

Ventilløft i OT-Stilling: 2,80mm / 2,80mm

Diblas

Grader: 272° innsug / 272° eksos

Spredning: 114°

MAX Ventilløft: 12,0mm

Ventilløft i OT-Stilling: 1,7mm

Ventil spillerum: 0,20mm / 0,20mm

Hvilken styreenhet som står på motoren jeg har er jeg ikke sikker på, men det får jeg vite i morgen, om dette har noen betydning. Er nok Bosch eller K-Jetronic. Motoren er en ETA fra 1987, altså M20B27..

Skrevet

Etter å ha sett litt på http://www.kmcams.com/, så ser det jo ut som om jeg hadde hatt glede av en kam som ikke har så forferdelig høyt tall i grader. Ser de nevner på f.eks

270°. 10.5 mm løft. 110° Fulltløft, så er dette en "gate-kam" som er beregnet

på 1500-5500omrd. Såkalt Steg 1.

Skrevet
Takk for et konstruktivt innlegg! :)

Hvilken styreenhet som står på motoren jeg har er jeg ikke sikker på, men det får jeg vite i morgen, om dette har noen betydning. Er nok Bosch eller K-Jetronic. Motoren er en ETA fra 1987, altså M20B27..

Takk - godt det kom til nytte :-)

Er vel L-jetronic på den om jeg ikke husker feil.

Tror nok det bare er å ta et valg, du får uansett ikke kontrollert de opp mot hverandre, men tror nok i mellom 270 og 290 blir bra.

Skrevet
Jeg hadde gått for Schrick.

284° innsug / 272° eksos. Hadde også prøvd med en Alpina chip. Dvs. ny turtalsperre på 6750 :D

Ja, lurer faktisk litt på den! Ang alpina-chip, er dette noe som kan skaffes på bl.a Ebay? :roll:

Er vel kurant og bytte ut disse, siden den kan taes ut og inn da den sitter i et "stikk"?

Siden den vil åpne raskere og stenge tregere, vil den ha noe behov for mere/lengre tilførsel av bensin?

Tror nok det bare er å ta et valg, du får uansett ikke kontrollert de opp mot hverandre, men tror nok i mellom 270 og 290 blir bra.

Ja, bør i alle fall være sånn at den kan gå på tomgang, og ikke ha 2000omrd før den faktisk går uten å stanse :lol: Mellom 270 og 290 høres og ser fornuftig ut ut i fra infoen som står i den linken du sendte meg.:)

Skrevet

Hehe, høres bra ut!!

Skal vei og hente motor nå snart, så da får jeg sett hvilken styreenhet osv som er der...

Blir uansett ikke å montere kam osv før bilen er satt inn til vinterlagring..:)

Skrevet
Jeg hadde gått for Schrick.

284° innsug / 272° eksos. Hadde også prøvd med en Alpina chip. Dvs. ny turtalsperre på 6750 :D

Ja, lurer faktisk litt på den! Ang alpina-chip, er dette noe som kan skaffes på bl.a Ebay? :roll:

Er vel kurant og bytte ut disse, siden den kan taes ut og inn da den sitter i et "stikk"?

Siden den vil åpne raskere og stenge tregere, vil den ha noe behov for mere/lengre tilførsel av bensin?

Ja, bør i alle fall være sånn at den kan gå på tomgang, og ikke ha 2000omrd før den faktisk går uten å stanse :lol: Mellom 270 og 290 høres og ser fornuftig ut ut i fra infoen som står i den linken du sendte meg.:)

Ja Alpina chipp finner du på ebay :) Er kurant og bytte(5min), bare åpne hjernen og bytte ut den orginale chippen med den nye. Husk og set inn riktig vei.

Jeg fikk ujevn tomgang med 288 kam på M20, 284 går fint :)

Skrevet

Høres flott ut :) Får prøve med litt frem i vinter. Skal sette over innsug og spjeld fra B25`n da det som står på nå er fra B20. Ryktes også at M30(?)B35 LMM og dyser gjør susen..!

Skrevet
Høres flott ut :) Får prøve med litt frem i vinter. Skal sette over innsug og spjeld fra B25`n da det som står på nå er fra B20. Ryktes også at M30(?)B35 LMM og dyser gjør susen..!

Når jeg annbefalte deg 284 kam så jeg ikke du hadde Eta. Den er ikke så gla i turtall med st. veiv. Hvilken utgave av eta har du?

Nr på hjernen er facelift 325 vertfall:)

272 kam og orginal chip funker også. Spørs hvor mye du vil legge i det?

Jeg har selv hatt m20 med M30 lmm og dyser. Litt mer lyd ved pådrag og virker bedre ;)

Skrevet

Jeg har den motorutgaven som står i 325e. Men er byttet topp ti 885.. Sist motor ble kjørt så var ikke sperra på 5500 slik som den er når den kun har 130hk i alle fall :) Mulig det blir å flytte over motorledningsnett fra b25`n så da blir det vel annen hjerne også..

Legge i det? Nei, er vel ikke noe sparebøsse den E30`n :lol: Får se etterhvert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...