Gå til innhold

Bmw E12 motortrøbbel. Tenning?


Mogens
 Share

Anbefalte innlegg

Hei :D

Prøver meg her, da jeg snart er tom for ideer om hva som er galt med motoren min.

Dette er en gammel 2.0L 4 cylindret motor. Ble bygget mellom 1967-1987, etter hva jeg har funnet ut. Motoren min har stift-tenning.

Det begynte med at den plutselig begynte å gå veldig urent på tomgang(hørtes ut som den gikk på 2 cylindere). Jeg trodde først det hadde skjedd noe med toppen, men da den ikke har gått varm, slo jeg fort fra meg dette.

Jeg byttet stifter, og pluggledninger, da butikken ikke hadde fordelerlokk - coil - rotor. Den gikk etter dette en god del bedre, men fortsatt urent på tomgang. Det er heller ingen antydning til kondens i bensin.

På turtall over 3000rpm gikk den helt rent og fint, og temperatur er stabil som alltid. I går derimot, mistet jeg gnisten på pluggene. Den kan tenne noe i begynnelsen, men etter noen sekunder er det helt dødt. Jeg kan ikke se noe feil med fordelerlokk/rotor, men coilen er rusten og fæl. Kan dette ha begynt med de symptomene jeg forklarer, for så at coilen kutter helt ut? Eller er det slik at dette virker, eller ikke virker?

Jeg har også sjekket fordeler og lokk for kondens.

Kort summert: det begynte med fusking på tomgang, men fin på høyere turtall. Plutselig for at den kunne gå mye bedre et par dager. Nå er det ingen gnist. Jeg velger å tro at det ikke er tilfeldig at gnisten plutselig blir borte etter et par uker med dette problemet.

Noen som har tips på hva som kan være galt? Gjerne om måleverdier på coil osv.

Motoren sitter i en båt av merket Plancraft Sabre 1991 modell, og er levert originalt med denne Bmw motoren.

På forhånd takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøve å byttet stift?.. den som sitte neddi fordelern.. du "må" også bytte kondensatoren som sitter på utsiden av fordeleren også samtidg, da den regulerer strømstyrken stiften skal ha..

har du ikek gnist så er det garanstert den eller coilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøve å byttet stift?.. den som sitte neddi fordelern.. du "må" også bytte kondensatoren som sitter på utsiden av fordeleren også samtidg, da den regulerer strømstyrken stiften skal ha..

har du ikek gnist så er det garanstert den eller coilen...

Hei, og takker for svar :D

Ja, stiften er byttet og justert med riktig åpning, men kondensatoren er nesten ny, så byttet ikke denne i farten. kan kondensatoren ryke på nytt som følge av coilfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste kondensatoren kan ødelegge er stiften... den kan brenne seg eller du smelter bakkelitten som fysisk går inntil fordelerakselen..

når du byttet stift, smørte du denne? gnistrer den nå? om den gnistrer så er det coilen som er ødelagt...

om den ikke gnistrer kan det være att det ikke kommer strøm ( + ) til coilen,

så sjekk om det gnistrer neddi fordeleren og det ikke gnistrer på plugga så er nok coilen deff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste kondensatoren kan ødelegge er stiften... den kan brenne seg eller du smelter bakkelitten som fysisk går inntil fordelerakselen..

når du byttet stift, smørte du denne? gnistrer den nå? om den gnistrer så er det coilen som er ødelagt...

om den ikke gnistrer kan det være att det ikke kommer strøm ( + ) til coilen,

så sjekk om det gnistrer neddi fordeleren og det ikke gnistrer på plugga så er nok coilen deff...

Hei igjen!

Byttet stift for en uke siden, og smurte den. Den gnistrer når jeg kortslutter den, men får ikke sett hva som skjer når jeg drar på starteren, da jeg er alene på hytta, og får ikke sett mens jeg drar på starteren.

Jeg har også sjekket at det kommer strøm til coilen, og det gjør det.

Får vel stikke for å få kjøpt coil i morra. Rasker med meg kondensator/fordelerlokk, og rotor i samme slengen, så satser jeg på at det blir bra.

Det som er så rart er at den har vært så ujevn i symptomene, og at den har gått helt perfekt i "marsjfart" hele tiden. Frem til i går da, når gnisten forsvant :wink:

Takker og bukker igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Har nå byttet coil, og fordelerlokk. Rotor og kondensator er bestillingsvare, og er bestillt.

Den starter nå, og går nå rimelig normalt på tomgang, samt i marsjfart. Med idet jeg skal gi gass fra tomgang, begynner den å "putre" før jeg får litt turtall. Da går den igjen rent. Pumper jeg gassen, kommer den seg raskere.

Når jeg igjen skal slakke av på farten, begynner "putringen" igjen, helt til jeg når tomgangshastighet.

"putringen" høres ut som om den ikke går på alle cylindre, men hvis jeg pumper på gassen, går den "rent" i noen sekunder.

Har nå skrudd ut begge forgasserene, men fant ikke noe spesiellt galt. Har renset de, byttet pakninger osv.

Hvis den ikke går godt i morgen nå, så er det kun rotor og kondensator jeg ikke har gjort noe med. Tror jeg da :roll:

Tenningen er sjekket, men timingen er perfekt.

Så da er det bare å håpe at rensen av forgassere gjorde susen [-o<

Noen som har forslag om hva denne "putringen" kan være, og om det eventuellt kan være bensintilførselen, så tas de i mot med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...