Dtomaso Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Hei Har nettopp kjøpt meg ein e39 520ia som er kjørt 232k. Den svetter jo da litt, men tror forrige eier trodde den brukte litt mer olje enn den gjør da han har fullt altfor mykje olje på motoren. Er det tryggt å kjøre med for mykje olje (ca 5mm over max på peilepinnen), eller bør eg tappe olje for å få den under max på pinnen. Målte ved varm motor mvh Thomas
jpse36 Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 hvis du fyller 3-4l for mye så kan motoren havarere, men tviler på at det har noe å si hvis du fyller littegran for mye. seffølgelig er det beste å ha den på max
hanskr Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Som han over seier så vill for mykje olje føre til for høgt trykk i bunpanna - derav vil motoren begynne å kaste ut olje om den klarer i veivhusventilasjon, opp gjennom oljeskraperingen på stempel osv - den kan på ei vist komme olje inn i forbrenniga som i gjenn fører til eksosanlegg fult i olje - samt att de ryker kvitt ved pådrag ( varm eksos) Vist du har ca 5mm over max så er de rundt ein 0,25 l for mykje vill eg tru ( da de som regel fra min - max er ein halv liter på peilepinnen) så so lite/ mykje bør vel gå bra, verfall vist den bruker olje å nivåe vil synke etter kvart.
Dtomaso Skrevet August 7, 2011 Forfatter Skrevet August 7, 2011 takker for raskt svar Får prøve å ikkje presse motoren no særlig og sjå om nivået synker ned til max over litt tid da Godt å høyre det ikkje vil kunne ryke motoren. og så veit eg ka den lukta fra eksosen innimellom er og Thomas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå