Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Etter hva jeg har hørt virker det som at en del opplever at toppakningen ryker på rundt 170k km, er det slik på alle m43-motorer eller er det forskjeller på årgang/serienummer? Vedlikehold og bruksmåte vil jo påvirke dette i stor grad.

Min bil har nå gått 173k km, og vurderer derfor å bytte toppakning før den evt ryker for å slippe ekstrakostnader ved å måtte slipe/bytte topp osv. Er det nødvendig når bilen ikke viser tegn på at det er nødvendig?

Siden oljebytte 09.02.11 på ca 166-167k km har jeg etterfylt 8dl olje, som ikke uroer meg pga at motoren svetter litt olje.

Hadde lekasje i ekspansjonstanken til kjølevesken tidligere i vinter/vår, men etter bytte av denne har jeg kanskje etterfylt 1dl kjøleveske, så det er ikke noe forbruk/lekasje å snakke om.

En annen ting jeg lurer på er hvordan toppakningen ryker på disse motorene. Går det litt over tid slik at man får forvarsel, eller skjer det plutselig mens man kjører?

Bilen er en 2000 318i touring 118hk m/ 5-trinns manuell.

Kort om min kjørestil mtp slitasje.

- Sjeldent harde pådrag.

- Aldri høyt turtall eller hardt pådrag før motor er varm.

- 70% bykjøring.

- Ved langkjøring får motoren alltid stå i 3-5 min på tomgang for å kjøre seg ned før jeg slår den av.

- Sjekker olje og kjøleveske omtrent ukentlig slik at nivåene aldri skal synke under minimum.

Håper noen kan gjøre meg litt klokere.

Skrevet

Toppakningen kan ryke ved store spenninger i toppen.

Nå er det de 6 sylindrede motorene som har problemer med dette mye pga de er lange og av aluminium, at de blir kjørt varme pga for lite kjøleveske, termostat låser seg og ikke vil åpne skikkelig, eller at kjølekanaler blokkeres av dritt i kjøleveska

Spenninger får du lett hvis du kjører motoren hardt før toppen er like varm som blokka på motoren.

Hvis toppakningen ryker og du ikke kjører varm motoren fordi du har mistet kjøleveske, så er det ingen større fare for at toppen sprekker, noe som den fort gjør hvis den blir kjørt varm.

Ser ingen grunn til å skifte pakning før den event ryker.

Forvarsel vil du som regel få ved at den begynner å bruke kjøleveske, får stort trykk i kjølestsystemet, eller at du får vann sammen med motoroljen og blr grå.

Når toppakningen har røket er det som regel en grunn til det da, og de fleste vil vel da plane den for å være sikker på at den er rett før de koster på pakninger og jobb med å sette den sammen igjen før de er sikker på at det blir bra.

Slik du sier at du behandler den så er det liten grunn til at noe skulle gå galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...