Gå til innhold

E34 - sikringer som går hele tiden

kjetilbm
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 93 E34 med el takluke, el vinduer, abs og airbag. Sedan.

Nå sliter jeg med at følgende sikringer går "hele tiden":

- 5 - standlicht recht - parklys høyre side, lys i instrumentpanel etc..

- 21 - ladesteckdose - original lommelykt i hanskerom, strømuttak i bagasjerom, interiørbelysning, bagasjeromsbelysning etc..

Jeg har lest at lommelykta i hanskerommet ofte pleier å kødde, og da kan man få slike problemer som jeg har. Men det finnes ingen lommelykt i bilen min! Ikke strømuttak i bagasjerommet heller...

Sikring 5 ryker når som helst. Den kan ryke med en gang jeg setter den i, eller den kan vare en stund.

Sikring 21 ryker med en gang...

Noen som har erfaringer/tips som kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noe ekspert på bilelektronikk, men for at en sikring skal gå så må du ha en kortslutning eller en overbelastning. Er det en kortslutning så har enten kablene gnisset seg gjennom isolasjonen og kortslutter eller det er en feil i enden av kablene. Er det en overbelastning, så er det feil på utstyret som er koblet til kablene det er snakk om.

Tipper dette ikke hjalp så mye, men en generell og forenklet betraktning ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Er ikke så god på elektronikk selv så det hjalp litt. :)

Men en ting som har skjedd nå nylig, er at når jeg låser dørene, låser alle dørene seg opp igjen en gang. Så låser jeg på nytt, da forblir dørene låst. Men da forblir bagasjerommet ulåst... :S

Og mens jeg vrir om nøkkelen, så lyser/blinker det i instrumentpanel og varmeapparat. De tingene har egentlig sluttet å lyse, pga sikring #5...

Nå skjønner jeg ingenting! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer bilen din originalt med elruter og elsoltak osv eller er det ettermontert/bygget om ?

Under baksetet i sikringboksen har du 2 store bokser, en relémodul og en styremodul til elruter, elsoltak, sentrallås osv.

Hvis den har tatt kvelden er det mye mulig den lager krøll for deg.

Har evt de boksene liggende om du skulle trenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert ikkje feilen, men ein veit jo aldri!

Sjekk kablene i forbindelse med bakluka. Er ikkje eit uvanligt problem at dei ryker. Det blir jo bevegelse i dei når luka åpnes og lukkes.

Eg har sjøl fiksa dette problemet når eg hadde e34. Da var ca 5 ledninger avrevet og ca 5 ledninger hadde mista isolasjonen på eit punkt.

Sjekk ledningene før dei kommer til bakluka. Du må ta av beskyttelseteipen rundt dei for å sjekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle svar! :)

det var faktisk så enkelt som 2 ledninger til bakluka hadde ryket og lå og gnisset sammen med 3 andre ledninger som hadde fått isolasjonen slitt i stykker.

fikser det etterpå og satser på at det løser alle problemene som er akkurat nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...