G-RACING Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Skal korte inn og sveise mellomakselen min for s50b32 konvertering i e30. Kor får ein gjort dette, og til billigast pris? Nokken i Bergen som tar på seg slikt? Takkar for tips
SSM Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Skal korte inn og sveise mellomakselen min for s50b32 konvertering i e30. Kor får ein gjort dette, og til billigast pris?Nokken i Bergen som tar på seg slikt? Takkar for tips Ja. Powertrain i Bergen, de holder til på Søreidgrend. www.mellomaksel.no Mitt tips er å få dem til å bytte begge kryssene og balansere den med det samme du har den der. Jeg fikk min sveisa om i Skien, og det ble helt beint. Men så sendte jeg den til sjekk/overhaling til Powertrain, de sa at kryssene var ok. Men jeg klarte å få fram slakk bare med nevene på det ene. Det koster, ver obs på det! Bytting av kryss var vel 450+moms pr kryss, så koster kryssa en 500 lapp pr stk, balanering var over 1000+moms. Kjøp deg en ny Hardy kobling som du får balansert sammen med akslingen og et nytt opphengs lager.
Dolk Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Hva er vitsen med og balansere mellomaksel så nøyaktig? Mellomaksel spinner jo ikke så fort rundt at det vil utgjøre noe forskjell.
SSM Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Hva er vitsen med og balansere mellomaksel så nøyaktig?Mellomaksel spinner jo ikke så fort rundt at det vil utgjøre noe forskjell. Ikke? Da har ikke du hatt en aksling som er i ubalanse enkelt å greit.
Jørgen Lie Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Er det mulig... Det viser din forståelse av bil, Dolk, når du lurer på hvorfor en del som konstant er i roterende bevegelse skal balanseres...
Dolk Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Hva er vitsen med og balansere mellomaksel så nøyaktig?Mellomaksel spinner jo ikke så fort rundt at det vil utgjøre noe forskjell. Ikke? Da har ikke du hatt en aksling som er i ubalanse enkelt å greit. Nei, jeg har aldri hatt ubalanse i mellomaksel, og vi sveiste mellomaksel før man ble sertifisert sveiser. Kan det være dere som ikke er nøye nok med tilpassing før dere sveiser i hop?
Dolk Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Er det mulig... Det viser din forståelse av bil, Dolk, når du lurer på hvorfor en del som konstant er i roterende bevegelse skal balanseres... Greit nok det, men hvor fort tror du en mellomaksel spinner? Og hva med vekten, hva veier en sånn aksel?
Jørgen Lie Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Jeg sveisa mellomaksel fra Rekord 2.0s for tilpassning til Kadett C kaross.. Det ble faktisk bra, og jeg merka lite/ingenting. Da fattern prøvde bilen merket han det med en gang. Selvfølgelig, man kan være heldig osv, og at det blir bra, men med tanke på at han mest sannsynlig driver med et seriøst bygg, så er det vel ingen bakdeler ved å balansere akslingen, slik at det ikke fører til unødvendig slitasje på notinger og oppheng!
Dolk Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Hvor mange gram har dere ha lagt på når dere har balansert mellomaksel?
Dolk Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Jeg sveisa mellomaksel fra Rekord 2.0s for tilpassning til Kadett C kaross.. Det ble faktisk bra, og jeg merka lite/ingenting. Da fattern prøvde bilen merket han det med en gang. Selvfølgelig, man kan være heldig osv, og at det blir bra, men med tanke på at han mest sannsynlig driver med et seriøst bygg, så er det vel ingen bakdeler ved å balansere akslingen, slik at det ikke fører til unødvendig slitasje på notinger og oppheng! Og det er ikke balanseringen som utgjør noe problem til at kryssene slites ut. Det er vinkelen. Skal en aksel med knute monteres skrått så må dem ha nøyaktig like mange grader. Girkassa kan ikke stå på 1grad vinkel mens diff har 2grad vinkel, hvis man ikke er nøye nok på det så vil du få slitasje på knuter, det har ingenting å si på om aksel er balansert eller ei.
///Naitsirk Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Er det mulig... Det viser din forståelse av bil, Dolk, når du lurer på hvorfor en del som konstant er i roterende bevegelse skal balanseres... Greit nok det, men hvor fort tror du en mellomaksel spinner? Turtall / Utveksling så har du hastigheten på akselen. Eks: 6500rpm / 1:1 i 5.gir (getrag 250 , zf 320) = 108,3 omdreininger per sekund Sku tru det går ann å tvinge frem litt ubalanse da
Jørgen Lie Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Det er jo ikke (som regel) mye lodd på en original mellomaksel. Så det er nok ikke snakk om mange grammene, men det vil fortsatt utgjøre at akselen ikke har ubalanse. Hva gradene angår så er jeg til en hvis grad enig i det du sier der.
Morty999 Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 bra du veit hva du sier dolk! jeg har merket risting ifra mellomaksel MANGE ganger.. og det er ikke mye som skal til før det rister.. og en aksel går relativt fort rundt, så det du sier er bare tull...
hao Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Turtall / Utveksling så har du hastigheten på akselen. Eks: 6500rpm / 1:1 i 5.gir (getrag 250 , zf 320) = 108,3 omdreininger per sekund Sku tru det går ann å tvinge frem litt ubalanse da Det var da voldsomt
Lamek Skrevet August 17, 2011 Skrevet August 17, 2011 Jeg har sveist mellomakslingen på min bil.. Etter at jeg hadde montert den heiset jeg bilen med en kamerat i opp på løftebukken og dro bilen opp til ca 5000 o/min i 5gir.. Da hadde mellomakselen ca 5800 o/min og farten på hjulene ca 200km/t. Hadde på forhond laget meg en innrettning for å merke akselen der det evt var kast, men akselen ble dønn rett og beveget seg ikke i det hele tatt.. Er man nøye nok når man tilpasser delene er det ingen problem og få den rett. Husk også at når den sveises må man kun sveise ca 1/8 i gangen for så og ta en ny del på motsat side.. da trekker ikke sveisen askselen og det blir helt rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå