Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en e36 316compact som kokte over idag, bilen sto på tomgang ca 20-30min før den begynnte å koke.

Lot den kjøle seg ned og fyllte på vann, men når jeg skulle kjøre igjenn kokte den over pånytt..

Noen som har hatt noe lignende eller vet hva det kan være?

Mvh Nils

Skrevet

Var det første jeg tenkte på. Kanskje lurt å prøve å bytte termostat først og siden skifte pumpe visst det ikke funker?

Skrevet

Ja kan jo hende det og, men vifta går som den har gjort før ser det ut som isåfall.

Hvordan luftes systemet da?

Skrevet

Før du begynner å lufte kjølesystemet er det grett å ha en vannkilde, f.eks hageslange da det kan krevd mye vann.

Sett bilen i en liten bakke med fronten oppover.

La bilen kjøle seg helt ned.

Når kald, start bil og la den gå på tomgang.

Åpne lufteskruen ved siden av hovedlokket og hell vann i ekspansjonstanken til alt som kommer ut lufteskruehullet er vann, la det renne boblefritt vann gjennom luftehullet en stund for å sørge for at alt av luft er ute.

før du lukker lufteskruen kan du gjerne fylle frostveske da den kjøler bedre enn vann.

skru igjen lufteskruen FØR du stopper motoren.

Forresten, når den begynte å koke, før du åpmet lokk, la du merke til om det kom damp fra radiator? I det tilfellet er radiatoren "punktert", og den vil ta inn luft.

Skrevet

Greit det alexleon har skrevet her, men vær sikker på at radiatorvifta går skikkelig rund. Spesielt når den begynner å få opp tempen, så den ikke koker pga det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...