Gå til innhold

S50B32 - Til tider ujevn tomgang, forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger opplever jeg ujevn tomgang på bilen.. Det er ikke voldsomt i det hele tatt, men du ser at nåla ikke står så rolig som den skal på tomgang. Merker også at det vibrerer i bilen som følger turtallet på tomgang. Er vel som oftest når den er kjørt varm og blitt pisket litt!

Noen der ute som har meninger eller erfaringer rundt dette?

Takk!

Mvh Mats

Skrevet

Hmm, litt usikker egentlig. Har ikke studert det så nøye. Den vil jo gå å putre litt i og med at turtallet ikke er helt konstant som det skal være. Men den går jo rent.

Det kan jo være vanosen, er ikke umulig det. Skulle gjerne tatt en overhaling på den så det er gjort, men det koster.. Og jobben er vel ikke bare bare :(

Skrevet

Takk! Har du gjort denne jobben? Leste gjennom den nå, og det er pirke arbeid ja :P Kanskje det får bli noe å drive med i vinter.. hmm

Skrevet

Har ikke gjort det, men jeg har lyst å gjøre det. Har sendt mail til Mr.Vanos på priser og hva de har å tilby. Det er mer styr å bytte hele vanosen enn å overhale den, siden man må justere den inn viss jeg har forstått rett.

Skrevet

Ok, skjønner. Hvis du får svar på priser, gidder du å informere meg om det da?

Er det noen form for ulyd i vanosen din når motoren er varm? Jeg hører til tider en svak "kakling" ved lett rusing..

Skrevet

Skal gjøre det!

Min lager lyd ja. Når motoen er kald så er det ikke lyd, og den lugger litt på under 3000 når jeg kjører med kald motor. Kun de første minuttene da men.

• 2 months later...
Skrevet

Hjelper lite å overhale den hvis man ikke bytter alu ringene som lager denne klakke lyden. Den blir nok bedre, men den blir ikke stille.

Jeg har akuratt montert min enhet fra Dr.Vanos. Veldig greit, noe skruing er det og litt kløing i hode. Men ellers ganske greit, jeg hadde aldrig gidda å bytte alle de o-ringene og knota rundt inni den greia der.

Det koster 600 dollar for vanos og 600 i depositum, så får man tilbake 600 når man sender den gamle inn til dem.

Skrevet

Årsaken er at de ble produsert med ganske romslig toleranse. Det Dr.Vanos gjør er at de erstatter desse med nye ringer med mere riktig toleranse. Jeg trodde jeg hadde lyder fra registeret også jeg, men etter jeg bytta VANOS så maler den som en katt. I hvert fall til den grad en S motor kan :)

"The common 'diesel rattle' that is heard on the Euro 3.2 and 3.0 vanos units can be attributed to the splined gears that fit at the back of the vanos. Each splined gear has a bearing assembly inside which allows it to spin freely with the camshaft. These bearing assemblies are designed with a very loose tolerance from the manufacturer causing them to rattle or resonate at certain RPM's. At DrVanos we modify these bearings to bring the tolerances much closer together for a tighter fit, eliminating the dreaded vanos rattle for good."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...