Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. bilen stoppa på fredag, og så på den idag med en kollega av min stefar som er tidligere bilmekaniker. vi kom fram til at det virker som om bilen ikke får bensin. er det noen kjente feil på hva som går i stykker på dette karrosoriet ang det?

tenke jeg skulle ta den med opp for diagnose. pleier den å vise eksakt hvilke pumpe som er gått i stykker? (vis det er pumpa) og viser det på diagnose om det bare er et rele som har tatt kvelden? (jeg har 2 pumper under baksetene, men noen sier jeg kanskje har en inni tanken og, noen som kan bekrefte det? )

og ja, jeg har bensin på tanken. har ca 3/4 tank :lol:

Skrevet

2 pumper? Er vel bare en inne i tanken vel? Med mindre det er noe ettermonterte greier.

Det enkleste er å nappe av kontakten til bensinpumpa og måle om det kommer 12v frem dit. Hvis det gjør det, så er sannsynligheten stor for at pumpa er gåen. Mens du har baksetet av kan du også slå på tenninga og høre om pumpa starter for å dobbelsjekke. Kommer det ikke 12v frem til pumpa, så kan det muligens være gåent rele.

Skrevet
2 pumper? Er vel bare en inne i tanken vel? Med mindre det er noe ettermonterte greier.

Det enkleste er å nappe av kontakten til bensinpumpa og måle om det kommer 12v frem dit. Hvis det gjør det, så er sannsynligheten stor for at pumpa er gåen. Mens du har baksetet av kan du også slå på tenninga og høre om pumpa starter for å dobbelsjekke. Kommer det ikke 12v frem til pumpa, så kan det muligens være gåent rele.

når jeg drar av baksete så er det 2bensinpumper som jeg ser. en på vær side.

jeg tok ut kontakten og målte. og det kom 12v fram ditt.

prøvde å slå av og på tenninga mens jeg hørte med øret intil bensinpumpen. hørte den ikke. bare et lite klikk sånn 4-5? sekunder etter man dro om tenningen. (men jeg har prøvd å hørt på den før, aldri hørt pumpene egentlig)

vil dette si at det er pumpen/pumpene i baksetet som er gåen da?

takker for raskt svar:D

Skrevet

Det er ikke tankarmaturene du tenker på da? De hvite lokkene altså. Pumpa sitter nede i tanken under det ene lokket. Går to kontakter til den ene siden, og der sitter pumpa.

Har du nappa av bensinslangen før fuelrailen og dobbelsjekka også? Hvis det da kommer strøm frem, og det ikke kommer bensin ut ved fuelrailen, så er det vel ikke mye annet enn denne som kan være problemet slik jeg ser det. Pumpa skal lage en svak summelyd når den går.

Skrevet

er svarte lokk her. vis 2 personer sitter i baksetet så sitter de rett over det. er det tankarmaturene? (hva er det egetlig?) E36 har bare en pumpe, og det er inni tanken da? hvor er den, og hvordan kommer jeg til den?

jeg dro ut bensinslangen som går inn til motoren, den var tørrere enn sahara-ørkenen.

hva er fuelrailen?

er ikke så god på dette. så er glad du tar deg tiden å forklare litt:D

Skrevet

Ja, det skal være to lokk, ett på hver side. Tanken er todelt også, så det er derfor det er slik. Men det sitter en pumpe på ene siden. Det er vel ikke to kontakter på hvert lokk? Det er lokket med to konktater på hvor pumpa sitter, mener å huske at det var høyre side. Når du skrur av selve lokket så kommer hele armaturen opp. Det er mer som en ramme som holder pumpe etc i en enhet. Selve pumpa er den metallsylinderen som sitter festet i denne armaturen under lokket.

Så hvis du åpner og plukker ut, så kommer du til selve pumpa. Ikke vits i å bytte hele greia, når det koster godt over det dobbelte om du skal ha med armaturen rundt også. Koster vel en 500-800kr for ei original pumpe hvis jeg ikke husker feil. Ta en titt innom gs sin delekatalog, så ser du hvordan det henger sammen hvis det var uforståelig. :)

Fuelrailen er den skinna dysene sitter på. Hvis du ser denne, så plukker du bare av en av slangene og setter på tenninga. Vær klar til å stoppe kjapt dersom det flommer ut bensin. Hvis det ikke skjer en ting, så er ikke pumpa med. Kansje undøvendig, men du kan sjekke om du føler for det, for å være heeelt sikker. Men hvis du har plukka av slangen ved pumpa og testa også, så er det vel uansett ikke noe frem til fuelrailen heller.

Skrevet

veldig bra forklart:D

klarte ikke få av skruene på fører siden(skruesporet er for slitt) men på passaskjer siden var det en med 2kontakter. da er dette bensinpumpen. hører ikke noe sus eller noe fra den.(brukte voltmeter og fikk strøm til begge kontaktene til bensinpumpen)

alle bensinslanger i motorrom var helt tørre. så dette tyder vel store svar på at det er bensinpumpa som er gåen.

får rabatter på en høgger via en på jobben, så skal få tak i en ny pumpe derifra da tenker jeg og prøve med det, vis du er enig om at dette høres ut som bensinpumpa.

takker veldig mye for raske, og brae svar og forklaringer til en amatør mekker:D

Skrevet

Ja, så lenge det er 12v på kontakten inn til pumpa, så skal den gå. Så det er nok noe rart med pumpa mest sannsynlig. Du får prøve å bytte og se hva som skjer. :) Koster vel ikke mange lappene på vraken uansett for en slik, bare pass på å få en som funker nå da. :P

Skrevet

byttet bensinpumpa nå for en times tid siden. bilen starta på første forsøk og kjørte reint:D

får se hvor lenge den holder før noe annet ryker da :lol:

Skrevet

tja, lønn og lønn. snakk for deg sælv:p min lærling lønn ekke noe lønn det altså;)

får håpe det ikke blir noe mer tull før jeg får meg fast jobb nå, er ferdig her ut måneden=(

takker mye for hjelpen du ga meg her:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...