Gå til innhold

320i -85 redusert motoreffekt


opaardal@c2i.net
 Share

Anbefalte innlegg

Har nettopp overtatt en 1985 mod. 320i med automatgear.

Er svært skuffet over hvor lite sprek den er. Må være noe som er galt med motoren. Den starter lett og går fint på tomgang men har elendig aksellerasjon og klarer ikke å holde farta i oppoverbakker.

Bilen var eu-godkjent i mars i år etter at det bl.a. var byttet grenrør og fremre eksospotte. Den støyer som om det skulle være lekkasje i skjøten mellom grenrøret og fremre potte. Har undersøkt og finner ut at det ser ikke ut til å være noen lekkasje der. Når jeg kryper under bilen og lytter mens motoren går virker det som støyen kommer fra selve potta (som altså var helt ny tidligere i år).

Kan det tenkes at potta er delvis tett og dermed forklarer manglende motorkraft?

Lurer dessuten på om alt er som det skal med vakumregulatoren på fordeleren. Denne regulatoren har 2 rørstusser for tilkopling av vakumslanger (en på hver side). På den siden som vender inn mot fordeleren er det koplet til en vakumslange som går til innsuget, men på den siden som vender ut fra fordeleren er det ikke tilkoplet noen slange i det hele tatt. Kan det være riktig at dette skal vær sånn? Fant en ledig stuss på innsuget som var tettet med en gummiprop som så ut til å høre til der. Jeg har prøvd å kople en slange mellom disse uten at jeg merket noen bedring i motorkraft, fikk bare tyngre tomgang.

Er det noen som har gode forslag til hvordan jeg kan finne ut av dette?

Er det helt andre årsaker til at den er så "dau"?

Bilen har gått 220000 km og har fått rimelig godt stell hele tiden.

Hadde for noen år siden en 316 fra samme år, og den var mye sprekere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå skiftet drivstoff-filteret. Det gamle var montert feil vei så vidt jeg kunne bedømme. Håpet da at problemet skulle være løst når jeg monterte nytt filter riktig vei.

Men den gang ei!

Bilen startet greit og gikk omtrent som før. Jeg kjørte en tur på bensinstasjonen for å fylle tanken. Før jeg stoppet der gikk den ureint på tomgang. Etter fylling fikk jeg ikke start igjen. Måtte taue bilen hjem.

Forsøkte å starte den igjen etter et par timer, og da startet den med det samme, men stoppet igjen etter et halvt minutt. Deretter ville den ikke starte igjen.

Så hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: forsøk å start bilen med startgass. Starter den da, så betyr det at feilen ligger på drivstoffsiden. Hvis den ikke starter, så må det være tenningsfeil.

2: mål spenning diekte på bensinpumpa, her bør man være 2. Men om du er alene så kan du strekke kabler helt inn til Coupeen igjennom f.eks en prøvelampe eller multimeter. Hvis den har spenning, så må pumpa byttes ut. Hvis ikke, så sjekk sikringen og releet.

3: Høres pkt 1 og 2 for komplisert ut, lever den inn på bilverkstedet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Så vidt jeg vet er det på min bil ei fødepumpe montert direkte i tanken og ei hoved-(innsprøytnings-)pumpe som er plassert under bilen rett foran venstre bakhjul. Regner med det er denne hovedpumpa som mest sannsynlig har tatt kvelden?

Mener jeg har lest et sted at på seinere modeller av E30 er det bare ei pumpe, og den er montert i tanken.

Dersom jeg må bytte pumpe på min bil, er det da mulig på en enkel måte å montere denne nyere typen slik at jeg slipper å ha to pumper? Forestiller meg at ei pumpe som ligger under bilen er mye mer utsatt for fukt, is, snø og skitt enn ei som sitter i tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...