Gå til innhold

Reisebrev fra servicetur til Tyskland

inflames662
 Share

Anbefalte innlegg

Da er jeg hjemme igjen etter en liten roadtrip i Tyskland og Danmark. Turen kom i stand fordi jeg skulle ha service på bilen og historien nedenfor handler vel strengt tatt mer om hele turen enn servicen jeg tok i Neumünster. Velger å lage en egen post om denne turen selv om den egentlig har sammenheng med Cryfry sin post Servicetur til Tyskland!. Bilder ble det heller ikke tatt så mange av, men har slengt ut noen få som er tatt på dårlig mobil kamera.

Tirsdag:

Da jeg selv er halvt tysk og har slekt i tyskland blir det ofte til at jeg reiser nedover mot tyskland. Denne gangen var det service av bilen som stod for tur. Turen startet tirsdag 23.august og gikk fra Kristiansand med båten over til Hirtshals. På båten ble den obligatoriske buffeen fortært før vi kjørte rett ned til Neumünster. Etter en deilig biff og noen øl ble natten tilbrakt på hotell i Neumünster. Været var ganske dårlig og byen var egentlig ganske stille. Den eneste dönner sjappa i byen som var åpen nektet å servere oss klokken 01:00 og vi fant derfor fort senga.

75if8vg10zcaz9befk3f.jpg

eneste bilde verdig av Neumünster... sier litt om byen....

Onsdag:

Neste dag skulle bilen leveres hos Autohaus Nord. Til min store skuffelse fikk vi ingen ekte Bmw som leiebil, men en Mini :P Egentlig en helt grei bil som ligger bra på veien, men med 1,6 litern og to røslige karer ble det litt vel slapt og litt liten plass :P

qlgi7ycjtyqdziq9ig4c.jpg

Selve servicen gikk veldig greit. Alt som jeg tidligere har beskrevet ble avtalt gjort inkl. rens av klima anlegget og oppfylling av ny gass. Tok også en kjøretur med en mekaniker for å sjekke noen ulyder fra demperne foran. Jeg hører dette av og til når jeg kjører over fartsdumper i Norge, men da det ikke fantes noen fartsdumper i hele Neumünster området, fikk vi ikke hørt denne lyden. De tok allikevel og gikk over alt av understell og dempere uten å finne noe galt. I tillegg skulle de bytte noen lyspærer. Jeg fikk også tilbud på bytte av clutch til 600 euro (ca 4700 kroner), men valgte å ikke ta dette nå…

Etter at bilen var levert gikk turen videre i Minien til Hamburg og Miniatur Wunderland. Dette er verdens største modelljernbane, og noe jeg har drømt om å se i flere år. Men en ekstrem kø og gode 28 grader gjorde at vi droppet det ganske fort og heller gikk oss en tur i Speicherstadt. Nå er det noen år siden jeg var der sist, og må si det har blitt veldig fint der.

jr3azoctcgcu4zp9uq0h.jpg

nsnzh63l3nhnhtdncybj.jpg

En rånings ned stripa (Reeperbahn) i Hamburg ble det også tid til før vi satte kursen ut mot kysten for litt avslapping i varmen. Da våres Mini var gode 5 år gammel var det ikke mye igjen av klimaanlegget. Gassen var nok tom for lenge siden og det kom mere varm luft enn kald luft ut av dysene. Turen langs autobahn ble derfor en meget bråkete opplevelse da vi måtte kjøre med vinduene nede hele tiden :P Vel fremme på det vi trodde var en strand...

3pgi53mvheqru1q02q63.jpg

...men som heller var en genialt arena for gjørme Wrestling, ble det mulighet til å ja: gjørmebade og å vandre utover gjørma i flere hundre meter. Etter en lang gå tur ut til vannet (som var 5 cm dypt) og tilbake fikk vi slappet litt av før vi la i vei tilbake mot Neumünster. På vei tilbake fra stranden ringte kundebehandleren min fra Autohaus Nord og fortalte at bilen var ferdig. Da klokken allerede var godt over 17, verkstedet stengte 18 og Gpsen sa vi var fremme 18:07 fikk Minien virkelig kjørt seg. Rakk det akkurat og vi gikk gjennom bilen og hva som var blitt gjort. Servicen kom på ca 3500 kroner, noe som jeg slett ikke synes er ille i konkurranse med andre verksteder i Tyskland. I forhold til Norge blir jo prisene i tyskland nesten latterlige.

Da vi endelig la på vei i E90en ble jeg plutselig klar over hvor mye komfort det egentlig er i en E90. Med klimaanlegg som fungerte og minimalt med støy i 130km ble jeg også fullt klar over at Minien ikke var noen autobahn racer.

Fra Neumünster gikk turen rett ned til Hamburg igjen på jakt etter nytt hotell. Enkelte ulykker i sentrum av Hamburg skapte jo selvfølgelig en del kø og det viste seg i tillegg å være litt vanskelig å finne hotell grunnet Hamburger Dom (slags folkefest i Hamburg med tivoli og greier). Men til slutt fant vi da et hotell i St. Pauli. Da det også fortsatt var 27 grader ute klokken 10 på kvelden gikk turen fort ut til en av de mange barene i St. Pauli. Kvelden gikk fort unna med en del Astra innabords. Siden min kompis aldri hadde vært i Hamburg inngikk jo selvfølgelig også en spasertur ned Reeperbahn. Men 2 gutter alene på vei ned Reeperbahn en onsdags kveld er jo oppskriften på å bli overfalt av innkastere og gale horer :P. Reeperbahn med sine mange strippeklubber og syden diskos tiltrekker sikkert mange, men for min del blir det litt for mye.

Torsdag:

Torsdagen startet nesten like varmt som onsdagen, og etter et kort pitstopp på Raststätte Hollenstedt gikk turen videre på A1 retning Bremen. Da dette er en av de mest trafikkerte strekningene i Tyskland (sammen med A5 i Bayern) gikk det jo selvfølgelig ikke fort. Samtidig bygger de ut denne veien til 6 – felt og 80 sonene var mange og lange. Vel fremme i Bremen fant vi fort en gammel kjenning, nemlig hotell Ibis Bremen, ikke langt fra Hauptbahnhof. Der ble senga fort inntatt for utsoving av gårsdagens strabaser. Da det fortsatt var meget varmt bestemte vi oss utover ettermiddagen for å spasere ned til Weser og sette oss på en uterestaurant. Kvelden / natten var allerede avsatt til Studentfest på Stubu (selv om ingen av oss lenger er studenter :P). Vel nede ved elva var det smekk fullt og ett yrende liv og gode 26 grader tipper jeg… Øl ble bestilt og etter hvert også mat. Selv er jeg mer fan av små lokale bryggerier i Tyskland som ikke er kjøpt opp av de store selskaper som Anheuser-Busch osv. Men da vi som sagt var i Bremen fikk man jo nesten bare Becks på vanlige restauranter. Etter noen timer med mat og x antall øl gikk turen videre til Stubu. For de av dere som ikke har vært der (regner med det er en del) er det en Club, eller Dance house som de kaller det selv, i Bremen, hvor det ofte er liv på hverdager også. Så også den dagen vi var der :). Tror aldri jeg har sett så mange jenter i forhold til gutter på noe utested i hele verden :) og festen varte hele natten gjennom til de tidlige morgentimer. Etter utveksling av diverse Facebook profiler og telefonnummer gikk turen tilbake til hotellrommet hvor det ble noen få timers søvn før vi ble kastet ut av hotellet.

Fredag:

Da vi våknet på fredagen var undertegnede meget sliten og trøtt og selvfølgelig var jeg ikke i stand til å kjøre. Derfor satte min kompis seg bak rattet med det utfall at han nesten greide å meie ned en syklist på vei ut fra parkeringshuset. Etter at sjokket hadde lagt seg og noen tyske gloser var utvekslet gikk turen til nærmeste Autohof og kald Cola og Burgerking. Temperaturen målte nå 30 grader og da vi måtte hjemover på lørdag bestemte vi oss for å bevege oss oppover mot grensa til Danmark og Rømø for bading.

o5xbwyeoiwowwl5ke77v.jpg

Uværsvarsel for Nord-Tyskland var sendt ut, men da gradstokken bikket 31 grader brydde vi oss ikke nevneverdig om det, dette skulle vi senere angre bittert på.

Med stadig stigende gradestokk fikk klimaanlegget i Bmwen virkelig kjørt seg og jeg takket gud for servicen noen dager i forveien… Veien oppover langs A7 mot Flensburg er egentlig en ganske kjedelig tur å kjøre. Eneste ville var en tysker i en e92 hvor en nedelender la seg ut rett foran han i venstre feltet. Tyskeren svarte så med å klikke i vinkel hvorpå han nærmest kræsja sin egen bil inn i nederlenderen og pressa han ut på sidesporet. Da vi så kjører forbi e92en finner vi en godt voksen mann (50+) som er pent kledd sittende bak rattet :P

På vei oppover mot Rømø ble Harry handelen fort unnagjort på City Gross og både Fleischwurst og Mettwurst ble innkjøpt, samt noen kasser Flensburger… På vei utover mot Rømo sank gradestokken stadig og da vi var fremme på stranden viste den 24 grader. I det vi hadde ”snurra” litt på stranden blåste det plutselig opp og det verste tordenværet jeg noen gang har sett kom til syne. Lyn, toren, regn og vind om hverandre. Tyskerne i bobilene fikk det veldig travelt med å pakke ned campingbordet og kitene sine og folk kjørte nærmest kolonne inn mot land. Vi ble sittende litt i bilen å se på, for ut av bilen kunne man mulig bevege seg.

Etter at den store skuffelsen av å ikke kunne bade hadde lagt seg bestemte vi oss for å kjøre opp mot Esbjerg. På veien traff vi en del brannbiler, noe som vitnet om at lynet muligens hadde vært litt vel ivrig :P Vel framme i Esbjerg fant vi hotell og havnet midt oppe i avslutningen av Esbjerg Festuge. Her var det mye for både oldemor og oldefar. Country dans, Bowling, fjortiser som drev med gymnastikk, ponni ridning og selvfølgelig diverse demonstrasjoner av lokale varer. Regn og torden satte imidlertid en stopper for gymnastikk øvelsene på torvet og ”festen” ble avsluttet med et verdig fyrverkeri, som slettes ikke var så ille. Dårlig vær gjorde også at vi selv tok kvelden etter fyrverkeriet….

Lørdag:

Lørdagen startet rolig med frokost på hotell Britannia. Hva navnet hadde med hotellet, og for den saks skyld Esbjerg å gjøre er meg en gåte, men fint og greit var det der. Store moderne rom og en helt grei frokost. Etter at frokosten var fortært satte vi kursen oppover mot Hirtshals. På veien stoppet vi innom Rødhus Klit på nordkysten og kjørte langs stranden opp mot Blokhus og Løkken. Vannet hadde for så vidt helt grei temperatur, men med en enslig nudist bader i vannet valgte vi å stå over for denne gang. På vei oppover langs stranden traff vi på en gruppe danske 3-serie eiere som var ute å koste seg med bilene. Fine biler hadde de og vi ble hengende litt og spole med dem før vi kjørte videre mot Hirtshals.

f53pgaa0prqah6562d8c.jpg

Vel fremme i Kristiansand valgte vi å ikke kjøre på rødt noe som holdt på å gå sikkelig galt. Ikke at vi hadde smuglet så mye, men noen flasker øl hadde vi jo for mye… I det vi hadde kjørt 2 meter forbi tolldama løp hun etter oss og veivet med armene. Vi bråstoppet jo åpnet ruta tydelig nervøse da vi ante hva som ventet oss. Streng i stemmen som hun var spurte hun oss ut og inn om hvor vi hadde hvert og hvem sin bil det var osv. Jeg svarte så godt jeg kunne på min ekstremt nervøse norsk og etter en liten tenkepause ønsket hun oss god tur videre. At hun ikke vinket oss inn i hallen for kontroll etter min ”14 åring i stemmeskifte norsk” er meg en gåte, men takk og lov for at vi fikk beholde øllet.

Vel hjemme i Kristiansand gjenstod bare en god avspyling av bilen før vi kjørte hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...