ThomasEK Skrevet September 2, 2011 Skrevet September 2, 2011 Prøver å gjøre litt forarbeid i forhold til motorbytte, siden 520'en er en bruksbil/skolebil så da må alt være iorden når jeg begynner motorbytte Har sett på en 1994 525ia stv som står i Sverige... Lurte på hva som passer overens med B20 maskinen? Det jeg vet til nå: B25 passer på girkassen jeg har nå + alt jeg trenger er egentlig bytte hjerne + motor også tut å kjør. Det jeg er usikker på: Passer noe overens her? f.eks. Vannpumpe (ny på B20 maskinen min), Radiator (ny), Startmotor? osv... Og siden den er en ia altså automat, så må vel svinghjulet ifra B20 over og Startmotor??? Hjelp noen? Altså bytte ut 520i manuell til en 525 med 520 manuell driverk. Også siste spørsmål: Vanos??!! Hva er dette og hvordan finner jeg ut om min eller delebilen har dette? Har det noe å si om en av motorene har eller ikke har når jeg skal bytte? Takker utroli mye for svar...! Har søkt litt, men liksm bare halv ferdige svar mvh. Thomas
ThomasEK Skrevet September 2, 2011 Forfatter Skrevet September 2, 2011 ? ingen som kunne svare på alt det?
hardrocxsludge Skrevet September 2, 2011 Skrevet September 2, 2011 Prøver å gjøre litt forarbeid i forhold til motorbytte, siden 520'en er en bruksbil/skolebil så da må alt være iorden når jeg begynner motorbytte Har sett på en 1994 525ia stv som står i Sverige... Lurte på hva som passer overens med B20 maskinen? Det jeg vet til nå: B25 passer på girkassen jeg har nå + alt jeg trenger er egentlig bytte hjerne + motor også tut å kjør. Det jeg er usikker på: Passer noe overens her? f.eks. Vannpumpe (ny på B20 maskinen min), Radiator (ny), Startmotor? osv... Og siden den er en ia altså automat, så må vel svinghjulet ifra B20 over og Startmotor??? Hjelp noen? Altså bytte ut 520i manuell til en 525 med 520 manuell driverk. Også siste spørsmål: Vanos??!! Hva er dette og hvordan finner jeg ut om min eller delebilen har dette? Har det noe å si om en av motorene har eller ikke har når jeg skal bytte? Takker utroli mye for svar...! Har søkt litt, men liksm bare halv ferdige svar mvh. Thomas heisann . B20 og b25 er i prinsipper 2 like motorer . forskjellen mellom de er kammer , boring på blokk, veiv råder og stempler . ellers er stort sett motoren lik å se på . Det du trenger er motoren ifra 525 med hjerne og eksosanlegg ( kan bruke 520 eksos men ikke optimalt da 520 er enkelt og 525 er dobbelt hele veien) . du vil også trenge svinghjul, med clutch og trykkplate ifra b20 motoren din, samt et nytt pilot lager . dette lageret sitter inni veiva og styrer ingående aksel på girkassen . vannpumpa ifra b20 motoren passer på b25 motor . det gjør også radiatoren . Kanskje mindre radiator ifra b20 enn b25 . men dette avhenger også av utstyr . bil med automat har som regel større da kjølingen til automaten går igjennom radiator . Beste er å starte fra scratch om du planlegger å ta inn bil fra sverige . Sett bilene ved sidenav hverandre å flytt alt over ifra 525 til 520 . vanos er en type styring av innsugskammen din . Du har enkel vanos som sitter på motoren du ser på Denne styrer KUN innsugskammen Også har du noe som heter dobbelvanos som styrer både eksoskam og innsugskam som kom på noe nyere motorer . Enkel vanos : Den kan variere innsugs kammen framover eller bakover slik at motoren får best mulig tid den åpner ventilene på . dette er styrt via oljetrykk . Vanos er fint det men også kjent for å få gåene oringer iløpet av årenne som på påregnes å byttes . Har hatt mange vanosmotorer . Bade 2,5 og 2,8 . har ikke hatt noe problemer med noen sålenge den holdes mest mulig original pleier det å gå knirkefritt . er mer ved overlading og tallet begynner å nærme seg 300 hk at den må fjernes . men ellers fryd å gammen
ThomasEK Skrevet September 3, 2011 Forfatter Skrevet September 3, 2011 Tusen takk for hjelpen! Akkurat det jeg lurte på... Glemte å skrive eksos, men det svarte du jo også på Så skal ikke ha noe å si hvis en av motorene er Vanos å en ikke? så lenge alt kommer over... Men sånn som hjernen til 525'en er ikke denne justert for automat? eller har automat kasse en egen hjerne så får andre signaler?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå