Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du tegner en likeretterbro, så har du 4 dioder. 2 for tilførsel eller L1 ( + på DC siden ) , der en er for + siden av sinus kurven, og 1 for minus siden av sinuskurven. Og 2 til dioder for L2 eller - på DC siden. Der har du også 1 diode for og lage + siden på sinus kurven og en til - siden på sinus kurven.

http://da.wikipedia.org/wiki/Diodebrokobling

Se på broen, og se for deg sinus kurven når den kommer inn med positiv spenning og følg kretsen, og likeså når sinus kurven går negativ. Diodene leder ikke noen annen vei enn en vei! Det er derfor vi har dioder, for og sperre strømmen fra og gå en vei! Om en diode hadde fungert slik du sier det, hadde en diodebro fungert med bare 2 dioder, hadde den ikke? Istedenfor og snu den, så blir jo strømmen i sinus kurven snudd. Altså + og - blir byttet på, da skal den lede fremdeles mener du? Om det fungerer slik du sier, hva er da vitsen med en diode?

En diode leder bare en vei, den kan lede begge veier om spenning er høy nok, men da kalles det en zenerdiode. Jeg prøvde og vise kilder til min kunnskap. Da kan vel du gjøre det samme?

Skrevet

Ja, en vei, om gangen. Men kan lede begge veier, negative strømmer er fortsatt strømmer.. Herre.. Eg forsto det som at du mente at den kun fungerte en vei, men som du ser så sperrer den for negative perioder en vei og positive en den andre, altså leder den elektroner begge veier, alt ettersom hva du vil ha ut av den. Den leder selvsagt ikke begge deler. Og nei, er ikkje det eg mener at en likeretterbro kan være 2 dioder.... Har eg noen gang påstått dette?... har vist til tegning, med 4, FIRE, dioder... Ser ikkje poenget med å diskutere dette, du ser sjøl at vi snakker om samme sak. Poenget mitt oppi alt dette var; Det som blir omtalt som LED og dioder er en og samme ting, men i forskjellige varianter. En diode leder kun en vei om gangen, ja, positive en vei, negative perioder andre veien. I en brolikeretter brukes diodene ikkje berre for å slippe positive en vei og negative en vei, men for å hindre at negatvie går med positive og motsatt, som vist på tegning. Eg ser at du snakker om akkuratt det samme som eg mener, men at eg har forklart meg dårlig eller at du rett og slett har missforstått.. thank you, and good night.

Skrevet

Det var da volsomt til diskusjon dette her :P

Jeg vil si at dere begge har riktig, en kan likerette med 2 dioder, selv om 4 dioder er å foretrekke. Har du en veldig simpel krets kan du til og med bruke kun 1.

Det er bare snakk om hvor jevn og stabil spenning og rippel du vil ha.

LED=Lysdiode, de flate du snakket om regner jeg med at er SMD LED (overflatemonterte lysdioder)

hilsen ServiceElektronikeren.

Til Trådstarter:

Du ville ha orange lys, se på denne:

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=720410

Skrevet
Ja, men her er det snakk om lys diode og LED, er det samme, men er 2 forskjellige ting i lys praksis. Som sagt, bla. str, lysspekter utvalg og styrke... Er elektriker og vet dette.

en LED er flat osv, en lysdiode er en slags "pupp". Er klar over at dette er en og samme ting i teorien og på en måte i praksis, men er samtidig ikkje det samme :P dette blei mye tull :P

En diode slipper positive ladninger en vei og negative motsatt veit, f.eks kan man bruke 4 dioder til å omforme vekselstrøm til DC i en likeretterbro... Men her er det snakk om LYS, og da er det faktisk en forskjell.

Hehe, hjelper lite å vise til at du er elektriker når du bommer :o)

Selv har jeg hatt fagbrev innen elektronikk siden 1985 og en LED/Lysdiode har i all tid vært to navn for samme komponent :)

At en LED kommer i forskjellige utgaver er sant, men det er like fullt en LED.

Og en Diode slipper IKKE strøm to veier... det er nettopp dette som gjør at man kan likerette vekselspenning ved hjelp av en Dioder.

Skrevet
Ja, men her er det snakk om lys diode og LED, er det samme, men er 2 forskjellige ting i lys praksis. Som sagt, bla. str, lysspekter utvalg og styrke... Er elektriker og vet dette.

en LED er flat osv, en lysdiode er en slags "pupp". Er klar over at dette er en og samme ting i teorien og på en måte i praksis, men er samtidig ikkje det samme :P dette blei mye tull :P

En diode slipper positive ladninger en vei og negative motsatt veit, f.eks kan man bruke 4 dioder til å omforme vekselstrøm til DC i en likeretterbro... Men her er det snakk om LYS, og da er det faktisk en forskjell.

Hehe, hjelper lite å vise til at du er elektriker når du bommer :o)

Selv har jeg hatt fagbrev innen elektronikk siden 1985 og en LED/Lysdiode har i all tid vært to navn for samme komponent :)

At en LED kommer i forskjellige utgaver er sant, men det er like fullt en LED.

Og en Diode slipper IKKE strøm to veier... det er nettopp dette som gjør at man kan likerette vekselspenning ved hjelp av en Dioder.

:applause:

jobber faktisk selv som elektriker om det skulle spille noen rolle.

"Når anoden er positiv i forhold til katoden" er det noe som heter, og ikke visa versa.

Skrevet

.....En diode leder bare en vei, den kan lede begge veier om spenning er høy nok, men da kalles det en zenerdiode. Jeg prøvde og vise kilder til min kunnskap. Da kan vel du gjøre det samme?

Ehhh, en Zener leder vel også bare en vei... den står normalt i sperreretning og slipper igjennom all spenning over angitt triggernivå. Normal bruksområde er å sikre at spenningen i en krets ikke overskrider f.eks 12V.

En Diac derimot... den slipper igjennom begge veier. Diac er en vekselsspenningskomponent og benyttes i hovedsak til å styre en Triac.

Skrevet

Det er godt mulig du har helt rett oleo.. Jeg jobber ikke så mye med dette til vanlig. Men om du kan lese itt på http://no.wikipedia.org/wiki/Zenerdiode så står det.

"En zenerdiode er en halvlederdiode som blir sterkt ledende for spenninger over en gitt verdi, kalt diodens zenerspenning. Zenerspenningen gjelder for diodens sperreretning. I lederetningen oppfører zenerdioden seg som en vanlig halvlederdiode. Zenerdiodene blir hovedsakelig karakterisert av størrelsen på gjennomslagsspenningen (zenerspenningen, gjennombruddsspenningen, på engelsk breakdown voltage)."

Slik jeg ser det, leder den som en vanlig diode "når anode er positiv i forhold til katode" MEN, den kan lede fra katode til anode når zenerspenning oppnåes. Eller leser og tolker jeg det helt feil? Gjerne rett meg, dette er materiale som ikke har vært tatt opp siden skolebenken. Wikipedia kan såklart også være feil, så kom med innspill..

Når det gjelder tråd, så takk for innlegg KrHeLl :D Noe slikt har jeg hatt i tankene lenge til min bil. Håper trådstarter går for noe slikt, så utrolig pent ut og ikke minst orginalt som jeg setter veldig høyt.

Skrevet

..."En zenerdiode er en halvlederdiode som blir sterkt ledende for spenninger over en gitt verdi, kalt diodens zenerspenning. Zenerspenningen gjelder for diodens sperreretning. I lederetningen oppfører zenerdioden seg som en vanlig halvlederdiode. Zenerdiodene blir hovedsakelig karakterisert av størrelsen på gjennomslagsspenningen (zenerspenningen, gjennombruddsspenningen, på engelsk breakdown voltage)."

Slik jeg ser det, leder den som en vanlig diode "når anode er positiv i forhold til katode" MEN, den kan lede fra katode til anode når zenerspenning oppnåes. ....

Det er helt korrekt at den vil lede i lederetning... dog har jeg vel til gode å se en krets hvor man benytter en Zener i lederetning... den er liksom ikke laget med dette for øyet.

Zener benyttes som sagt til spenningsstabilisering (Leder overskytende spenning direkte til jord) og noen ganger for å sette et triggernivå. F.eks at man ønsker triggerspenning når spenningen overskrider et gitt antall volt. Eksempelvis i en varslingskrets. Da koples Zener i serie i kretsløpet.

Skrevet

Siden denne tråden allerede har sporet av litt, og det virker som det er mange med god peiling på elektro her;

Monterte LED pære i parklyset på E46'n her om dagen, hvor kraftig motstand må til? :)

Skrevet

Du kan legge en 6 ohm's motstand som ballast over LED'en... det bør gjøre susen :)

Den trenger dog å være litt kraftig... så den ikke brenner av.

12v over 6ohm = 2A strømtrekk

12v x 2A = 24W effektballast

Så motstanden bør altså være på over 24W

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...