mrcasualty Skrevet September 2, 2011 Skrevet September 2, 2011 Har en '99 (Første gang registrert 21.12.98) E39 523iaT hvor ASC og ABS-lampa lyser samtidig. Tidvis, og spesielt etter stans og igangkjøring igjen, går kassa i nødmodus og er stuck i 4.gir. Da virker ikke speedometer og forbruksmåler, og tankmåleren går bananas. Tripteller virker heller ikke. OBC-displayet viser "Getriebenotprogramm". Når bilen er kald er det sjelden et problem, men lampene lyser alltid. Enkelte ganger slukker de ved motorstart for så å komme tilbake med en gang jeg begynner å skli. En enkel feilkodeleser som jeg lånte gir feilmeldingene P0500 Vehicle Speed sensor malfunction og P0600 Serial Bus communication failure. Har forsøkt å bytte batteri uten hell (Det gamle tok uansett lading dårlig og var det originale batteriet fra bilen var ny). Har forsøkt en del googling, men blir ikke klokere. Noen sier at en hjulsensor er gåen, andre sier at ABS-modulen har fått det. Noen sier at min bil har 4 hjulsensorer, andre sier at den har 2. Kunne tenkt meg å vite hva som foregår slik at jeg får bestilt deler, evt sendt ABS-modulen til overhaling... Har også en kamsensor som fusker, men den har jeg kontroll på. Noen kloke hoder der ute som kan opplyse meg litt? Please?? På forhånd takk!
Ballder Skrevet September 3, 2011 Skrevet September 3, 2011 Venstre sensor bak er speed giver til speedometeret, så sånn sett ville jeg begynt med og bytte den, med en ny av orginal type. Mange som har byttet sensorer til uorginale, og fremdeles hatt feil inntil dem ble erstattet med orginale sensorer.
mrcasualty Skrevet September 3, 2011 Forfatter Skrevet September 3, 2011 Takk for svar Kan en gåen ABS-sensor gjøre at girboksen går i nødmodus? Og hvorfor får jeg ikke opp feilkode på kun den ene sensoren (gitt at hver sensor har egen feilkode som jeg har sett folk har postet tidligere)? "E39 for Dummies" her nå, men... Kjedelig å kjøpe masse deler bare for å oppdage at ABS-modul er gefahren...
Ballder Skrevet September 3, 2011 Skrevet September 3, 2011 ABS modulen vil i seg selv ikke gi girkasseproblemer så vidt meg bekjent, men manglende signal fra venstre sensor bak vil gi det. Ikke sikkert at dette løser problemet fullt ut, men for meg så virker det meget sannsynlig at en ny venstre føler kan ta deg langt på vei.
mrcasualty Skrevet September 3, 2011 Forfatter Skrevet September 3, 2011 Takk for tipset - skal bestille en original ABS-føler venstre bak Hva med P0600 Serial bus communication failure, noen som vet mer om den feilmeldingen?
stian1990_2 Skrevet September 3, 2011 Skrevet September 3, 2011 30 sekunder med googling ga meg dette.. http://forum.roadfly.com/threads/124052 ... -Fail-Safe Her er det en som har P0600 feilmeldingen som du har, feil på ABS sensor og kassa.. Problemet med kassa ble borte da han fjernet ABS modulen.. Denne fikk han fikset ( dette er mulig, man trenger ikke kjøpe ny, mye billigere ) Så jeg ville byttet den ABS-føleren bak, for den kan gi mange feil, og deretter ABS modulen for en liten reperasjon.
mrcasualty Skrevet September 6, 2011 Forfatter Skrevet September 6, 2011 Etter tips fra en kollega koblet jeg i dag vekk ABS-modulen for å slippe at kassa går i nødmodus. Vil heller ha normal kasse og ikke speedometer enn kasse i nødmodus og et speedometer som bare virker noen ganger. Bensinmåleren oppfører seg snodig og ingen funksjoner i OBC'en er normale, men det får så være. Har bestilt ABS-sensor venstre bak og ny kamføler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå