Gå til innhold

316 m10 forgasser fusking gasspådrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en e30 316 m10, Bilen min gir seg ved gasspådrag. Jeg kan gi minimalt med gass og da er det ikke noe problem å få bilen opp i høyt turtall. Men dersom jeg tråkker gassen i bånn virker det som om den gir etter og bestemmer seg for at den ikke vil mer. Noen har sagt at det kan holde å bare bytte plugger, pluggledninger, luft filter, bensin filter, rotor og fordeler lokk. Sliter også med litt tikking, hva gjør at tikkingen er der. Har egentlig ikke sånn veldig peiling. Setter pris på svar :D

Skrevet

Har en slik motor i min 2002. Forgasseren, (solex) om jeg ikke tar feil, er garantert slitt. Du kan få den overhalt, men det er lettere å kjøpe en ny en.

Du kan prøve å bytte stifter rotor osv. Problemet ble borte på 02'en min etter jeg bytta til Pertronix elektronisk tenning. Ut med stifter osv, inn med pertronixen. pluss at du slipper å justere stifteåpninga, og bytte stifter ever again.

Ventiltetningene er ofte en svakhet på disse motorene, og da soter pluggene raskere. Å bytte disse ofte skader aldri. Tikking er normalt på en gammel bil, kommer ofte av at kamakslen er slitt, eller at ventilene har for stor klaring. Kan løses til en viss grad ved å justere ventilene igjen.

Anbefaler deg også å ta en motorrens neste gang du skifter olje, dette hjalp mye på min bil. Selvfølgelig kan det også hente at en justering av forgasseren din er alt som trengs. Kjøp deg en Haynesbok og kjør på.

• 4 weeks later...
Skrevet

Tusen takk for flott svar. Ja, har til nå bytta fordeler, rotor, fordelerlokk, plugg ledninger, plugger, bensin filter, luft filter. Er det vanskelig å bytte forgasseren og er det på noen som helst måte mulig å se om den er slitt. Før man kjøper ny? Er det mye jobb med den Petronix elektroniske tenninga.. Hva bruker du når du mener motor rens neste gang jeg bytter olje. Til slutt lurer jeg på om du har stilt inn teninga på en slik bil før, har forstått at jeg må ha et instrument slik at jeg veit at den tenner som den skal.. Har høsrt på verksted og han sa en pris mellom 750 - 1500 kr. Gidder ikke det hvis det er en enkel jobb å gjøre selv.. Setter pris på svar selv om jeg ser at det er en stund siden det ble skrevet noe her..

• 4 weeks later...
Skrevet
Tusen takk for flott svar. Ja, har til nå bytta fordeler, rotor, fordelerlokk, plugg ledninger, plugger, bensin filter, luft filter. Er det vanskelig å bytte forgasseren og er det på noen som helst måte mulig å se om den er slitt. Før man kjøper ny? Er det mye jobb med den Petronix elektroniske tenninga.. Hva bruker du når du mener motor rens neste gang jeg bytter olje. Til slutt lurer jeg på om du har stilt inn teninga på en slik bil før, har forstått at jeg må ha et instrument slik at jeg veit at den tenner som den skal.. Har høsrt på verksted og han sa en pris mellom 750 - 1500 kr. Gidder ikke det hvis det er en enkel jobb å gjøre selv.. Setter pris på svar selv om jeg ser at det er en stund siden det ble skrevet noe her..

Forgasseren byttes enkelt. Av med bensinslange, av med chockewire, og gasspedalkobling, og så sitter den med 2 skruer mener jeg å huske. Pass på å fjerne alt av gamle pakningsrester, og bruk nye pakninger. Jeg kjøpte nye pakninger på Bmw, og mener det kosta ca 20 kr for pakninga.

Siden bilen er såpass gammel, så er det egentlig bare å anta at forgasseren begynner å bli slitt, og dermed kan være vanskelig å få til å gå helt 100. Det finnes repsett til forgasseren du får kjøpt, men såvidt meg bekjent inneholder ikke disse alt av det du trenger.

Motorrens heller du på motoren og lar den gå i et kvarter på tomgang ca, før du stopper og bytter olje. Har du problemer med å la den gå på tomgang, kjør deg en liten tur på ca 5 minutter;) Dette løser opp gamle avleiringer i motoren og sørger for at smøringen blir bedre. Gjør alltid dette på bilene mine ved oljeskift. Du får kjøpt det på mekonomen, og mener det heter noe sånn som "omega 101" og noe med motorrens. liten flaske på 300 ml, med gult innhold hvertfall:)

Angående Pertronix tenninga, så er det en veldig enkel operasjon. Du får kjøpt det på www.gasolin.no. Ring dem, så finner de ut hvilken du skal ha. Det er byttet på ca en halv time. Du tar av fordelerlokket, og tar ut stiftene og rotoren. Også setter du nedi de nye delene. og kobler 2 ledninger, og vips. Følger med bruksanvisning, som funker bra;)

Når det kommer til å justere tenninga på disse motorene, så har jeg bare stilt inn tenninga på min egen bil, en Bmw 2002, med samme motor som du har, stort sett. På disse bilene går det ikke an å bruke tenningslampe, da øynene er feil plassert i hodet til at man får sett ned til svinghjulet. Jeg mener at jeg vrei på fordeleren til den pekte mot sylinder 4. Da skal den være grovt grovinnstilt, så tar du det litt deretter. Du skal vri den helt til rett før turtallet bikker over "maks" og en liten tanke tilbake igjen.

Det er vel ikke vanskelig, men skal jo ha litt innsikt i hva man holder på med.

Jeg ville anbefale deg å høre med på www.02classic.no . Der er vi ihuga fan av slike biler, og sitter mange der med stor kunnskap om det du lurer på, og mye mer;) Sorry waaay seint svar, men håper det hjalp hvertfall.

Skrevet

På E30 er det vel ikke akkurat samme gasser som på en 02? Om jeg ikke helt husker feil er det en tostegs gasser som heter Solex 2B4 eller 2BE og har automatisk choke.

Skrevet

Det stemmer sikkert, Inge! Men det kan vel ikke være så vrient å få av denne forgasseren heller? Sikkert litt mer som må gjøres, men non the less:)

Skrevet

Forgasseren på E30 heter 2BE, som sagt overfor.

Men angående problemet kan det jo å være den gummimembran pakningen som forgasseren sitter på innsuget. Som da det kan ha gått hull på, da ved hissig gassbruk/vridning av motor kan denne suge falsk luft.

Skrevet

Byttet du bensinfilter før eller etter den begynte slik?

Vedder en cola på at feilen er en eller flere tette dyser i forgasseren ;-)

Den er nok som nevnt slitt, men da ville det nok kommet mere gradvis om det er alene feilen her..

• 3 weeks later...
Skrevet

Tusen takk for flotte svar. Bensin filteret ble byttet etter at den begynte slik. Det stemmer på denne typen sitter det en to stegs gasser med automatisk choke. Mener min heter pierburg eller noe om jeg ikke tar helt feil. Har funnet ut av at spjeld 2 ikke åpner, utifra det jeg har forstått er denne vakum styrt. Prøvde og lage vakum selv og så at spjeld 2 åpnet ved gasspådrag. Da er mitt spørsmål: Er det noen som vet om gasseren på noen som helst måte styrer vakumet for spjeld 2. Slik at feilen kan ligge i gasseren?? Eller styres denne av noe helt annet? Har sjekket alle andre slanger og de skal være greie. Har sjekket koblingene over datablad på min gasser og de stemmer etter punkt og prikke. Vakumslangen jeg koblet vekk for å lage vakum selv, kom i fra bunn av gassern og gikk til noe med kjølinga og videre til vakumklokka som skal åpne spjeld 2. Det er ikke vakum ut fra gasseren. Bør vel også legge til at temp målern min har begynte å løpe løpsk, den beveger seg fra blått til rødt alt ettersom hva den føler for. Dette startet Lenge etter at bilen begynte og gi seg. Håper på svar og vær så snill og rett meg hvis jeg tar feil. Tusen takk :)

Skrevet

Det med tempmåleren din er likt i min e30 også, hørt noe om at det kan være batteriet i instrumenthuset som er gåent. Men er den på tur hele tida? Eller bare litt sånn i ny og ne? Forgasser spørsmålene overlater jeg til Espen og Inge, de har mer greie på det enn meg;)

Skrevet

Den er ikke på tur hele tiden bare litt av og til. men den står ikke akkurat stille, rister litt fram og tilbake hele tiden. Men hvis den er på skikkelig tur, hjelper det litt og gi litt gass. Skjønner ingenting egentlig :D Takk for svar.

Skrevet

Angående temp giveren så er det bare dårlig kontakt i giveren på termostathuset ditt. Få en til å bevege på stikket, så vil du nok se at det bare er det. Har samme problemet på min m20;-).

Skrevet

Det er jo et artig "problem" litt moro å se den spretter frem og tilbake, ser jo ut som den prøver å stikke av:) Men takk for tipset, skal sjekke etter:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...