Gå til innhold

kjapt spørsmål ang RMS og max watt.

Share

Anbefalte innlegg

Om jeg har en subb som har 600RMS og 1200max watt, vil det da si at jeg kan kjøre subben på 1200rms? eller? har jeg forstått det totalt feil at du ikke burde kjøre mer rms en hva rms på subben er opgidd? om jeg har en 600rms subb, er det da ikke idielt å kjøre 600rms inn ? Leser om folk som kjører subbene sine på 1200rms da de er opgitt på 600rms, har sett folk som kjører 1200rms subber på 2400rms, er "max watt" de subbene kan tåle på maksimal belastning?

takker for svar da jeg håper dette klarner opp litt her med meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En generell regel er at det aldri er farlig med for kraftig forsterker. Faktisk er det bedre med en for kraftig forsterker, enn en svak. Svake forsterkere klipper (sender likestrøm) når de presses hardt, og det er egentlig det mest skadelige for et høyttalerelement. Forsterkere trives aldri nær max volum, så ved å overdimensjonere forsterkeren kan man holde seg unna dette området. Hvor høyt et høyttalerelement kan spille må man egentlig lytte seg frem til. Når man begynner å høre forvrengning er det på tide å skrue litt ned. Men som sagt, det er mye lettere å sprenge en høyttaler med for liten forsterker enn for stor.

Utenom det bør du også ta effekt tall med en klye salt. Det finnes veldig mange forskjellige måter å måle effekt på. Kort fortalt vil man ha oppgitt effekt over et bredt frekvensområde (20 Hz - 20 kHz) med lav forvrengning (under 1% THD). Max watt er peak effekt, altså bare over et kort tidsområde. RMS er et kvadrert gjennomsnitt av effekten.

600 watt er utrolig mye, så om det er snakk om reelle effekttall er det et fåtall utstyr som trenger mer enn det. Desverre er ikke alltid produktene oppgitt helt reelt. Personlig har jeg ikke brydd meg særlig om effekttallene som står på høyttalerne. En god tommelfingerregel er at høyttalere og forsterker bør ligge i ca samme prisklasse. En mer vesentlig parameter for hvor kraftig forsterker førsterkeren bør være er høyttalerens følsomhet (oppgitt i dB). Høyere følsomhet stiller mindre krav til forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, ja det har seg slik da at jeg vurderer og kjøpe meg en Ground Zero GZRB 150SPL 1500W SPL Power 2x2ohm, men forsterkeren min klarer kun å pushe ut 800rms i 1 ohm, regner med at dette ikke kommer til å gå, men vurderer og kjøpe en ny forsterker på 2200rms i 1ohm, så måtte nesten bare vite hvordan ting fungerer. Prisklassen på subb og forsterker er nesten identisk men regner ikke med at 800rms kan dytte 1500rms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er i samme prisklasse er sannsynligheten stor for at det vil være en grei match. Som sagt, ikke heng deg opp i effekt tall, de forteller ikke noe om den reelle situasjonen.

En god 800 watt forsterker kan ha mer kontroll enn en dårlig 2000 watt forsterker. En forsterker oppgitt til 800W RMS kan nok ikke gi ut 1500W RMS nei, men spørsmålet er om du trenger det. Om det er en god forsterker er nok 800W plenty. Om forsterkeren ikke er så god vil det selvfølgelig være mer å hente med å oppgradere. Bare husk om du kjøper ny at effekt talllene kan manipuleres. Sjekk at den er oppgitt over et bredt frekvensområde med lav forvrengning, og at den er stabil ved lav impedans (1 ohm). Husk også at man som regel får det man betaler for, så om en finner en 2000W forsterker til samme pris som en 500W forsterker så er det sannsynligvis en grunn til det... Skikkelig utstyr på ~1000 watt koster, og det er lite utstyr som faktisk trenger det.

Som du ser er det ikke noe svar på om forsterkeren din vil være tilstrekkelig eller ikke. Du må rett og slett prøve. Husk bare å være ekstra oppmerksom på forvrengning når du tester grensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...