kje Skrevet September 12, 2011 Skrevet September 12, 2011 Hei. Opplever en del vibrasjon i bil og spesielt girspak ved hardt pådrag og ved visse hastigheter. Jeg har byttet opphengslager og hardykopling uten forandring. Et BMW-verksted mente det måtte være mellomakselen. Det skal sies at denne er satt sammen av en 525i- og en 525ia-del uten avbalansering. Kan det være nok? Hvem avbalanserer mellomaksler på Sørlandet? Hvordan kan jeg stramme håndbrekket på min 525i? Har byttet bremsebånd. Har gjort dette mange ganger før, men aldri med sperrediff. Noen som har tips til hvordan jeg kan få lik bremsekraft på begge sider? Besvart Mange takk for hjelp og tips
tonyku Skrevet September 12, 2011 Skrevet September 12, 2011 Hei.Opplever en del vibrasjon i bil og spesielt girspak ved hardt pådrag og ved visse hastigheter. Jeg har byttet opphengslager og hardykopling uten forandring. Et BMW-verksted mente det måtte være mellomakselen. Det skal sies at denne er satt sammen av en 525i- og en 525ia-del uten avbalansering. Kan det være nok? Hvem avbalanserer mellomaksler på Sørlandet? Hvordan kan jeg stramme håndbrekket på min 525i? Har byttet bremsebånd. Har gjort dette mange ganger før, men aldri med sperrediff. Noen som har tips til hvordan jeg kan få lik bremsekraft på begge sider? Mange takk for hjelp og tips Rett under handbrekke så er det to muttere som sitter fast i vaiere. Disse strammer du brekke på Lett og komme til. Bare ta av "trekket" rundt handbrekket.
kje Skrevet September 12, 2011 Forfatter Skrevet September 12, 2011 Vel, problemet mitt er vel egentlig hvordan jeg lettest kan få strammet brekket slik at det tar like mye på begge sider. Uten sperre kunne jeg dreie hjulene uavhengig av hverandre og føle meg frem, men sperra gjør at begge hjulene snurrer likt... Men takk likevel
hanskr Skrevet September 12, 2011 Skrevet September 12, 2011 de går no heilt fint me sperr og - du stammer ut banda til du trur de er nåkk setter skiva innpå og da kjenner du om den går treig innpå eller ikkje - og eventuelt om du klarer å snu skiva rundt - trenger ikke snu heile driverket
kje Skrevet September 12, 2011 Forfatter Skrevet September 12, 2011 Ah. Enkelt, men likevel genialt! Burde strengt tatt nesten kommet på det selv Takk. Da trenger jeg bare hjelp til vibrasjonsproblemet...
Margido Skrevet September 13, 2011 Skrevet September 13, 2011 Hei.Opplever en del vibrasjon i bil og spesielt girspak ved hardt pådrag og ved visse hastigheter. Jeg har byttet opphengslager og hardykopling uten forandring. Et BMW-verksted mente det måtte være mellomakselen. Det skal sies at denne er satt sammen av en 525i- og en 525ia-del uten avbalansering. Kan det være nok? Hvem avbalanserer mellomaksler på Sørlandet? Hvordan kan jeg stramme håndbrekket på min 525i? Har byttet bremsebånd. Har gjort dette mange ganger før, men aldri med sperrediff. Noen som har tips til hvordan jeg kan få lik bremsekraft på begge sider? Mange takk for hjelp og tips Rett under handbrekke så er det to muttere som sitter fast i vaiere. Disse strammer du brekke på Lett og komme til. Bare ta av "trekket" rundt handbrekket. Man skal aldri stramme ved handbrekket. Disse strammeskruene er bare for å fange opp slakk i vaieren! Hvis det er kombinert trommel og skrivebrems så er det mest sannsynlig en liten gummitropp enten på forsiden eller baksiden av trommelen som du fjerner. Derifra bruker du et flatt skrujern for å skru opp det lille tannhjulet du ser innenfor hullet. (Du må nok snurre på trommelen for å finne den, mest sannsynlig nederst eller øverst) Stram så helt til hjulet sitter helt fast, så 3-4 omdreininger tilbake.
kje Skrevet September 14, 2011 Forfatter Skrevet September 14, 2011 Håndbrekket skal justeres imorra eller fredag, men dette med mellomakselen. Noen som kan dele erfaringer eller nevne verksteder som evt kunne tatt en avbalansering?
tonyku Skrevet September 15, 2011 Skrevet September 15, 2011 Hei.Opplever en del vibrasjon i bil og spesielt girspak ved hardt pådrag og ved visse hastigheter. Jeg har byttet opphengslager og hardykopling uten forandring. Et BMW-verksted mente det måtte være mellomakselen. Det skal sies at denne er satt sammen av en 525i- og en 525ia-del uten avbalansering. Kan det være nok? Hvem avbalanserer mellomaksler på Sørlandet? Hvordan kan jeg stramme håndbrekket på min 525i? Har byttet bremsebånd. Har gjort dette mange ganger før, men aldri med sperrediff. Noen som har tips til hvordan jeg kan få lik bremsekraft på begge sider? Mange takk for hjelp og tips Rett under handbrekke så er det to muttere som sitter fast i vaiere. Disse strammer du brekke på Lett og komme til. Bare ta av "trekket" rundt handbrekket. Man skal aldri stramme ved handbrekket. Disse strammeskruene er bare for å fange opp slakk i vaieren! Hvis det er kombinert trommel og skrivebrems så er det mest sannsynlig en liten gummitropp enten på forsiden eller baksiden av trommelen som du fjerner. Derifra bruker du et flatt skrujern for å skru opp det lille tannhjulet du ser innenfor hullet. (Du må nok snurre på trommelen for å finne den, mest sannsynlig nederst eller øverst) Stram så helt til hjulet sitter helt fast, så 3-4 omdreininger tilbake. Det har du faktisk helt rett i :S Var å demonterte nå for å sjekke.
Margido Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 Ang vibrasjon. Når du skiftet hardykobling og opphengslager, merket du plasseringen på mellomakslingen før du demonterte?
kje Skrevet September 19, 2011 Forfatter Skrevet September 19, 2011 Ang vibrasjon. Når du skiftet hardykobling og opphengslager, merket du plasseringen på mellomakslingen før du demonterte? Jeg merket ikke av noe, men benyttet meg av "rust"merkene etter det gamle utstyret... Er hardykoplingen noen hokuspokus med da? Har lest noe om forspenning av opphengslageret også. Hvordan?
Margido Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 Tenker om du delte mellomakslingen for å skifte opphengslageret? I utgangspunktet så burde alt som er montert på en mellomaksling (kryss, hardy, opphengslager o.l) være montert akkurat lik som før det ble demontert. Gjelder også hvordan man snur akslingen mot diff/girkasse. Dette er fordi akslingen er balansert slik den ble montert fra fabrikk, så hvis man endrer plassering så kan man merke ubalanse.
kje Skrevet September 19, 2011 Forfatter Skrevet September 19, 2011 Merket mellomakselen når jeg skiftet opphengslageret ja. Jeg har dog benyttet fremre del av mellomaksel fra en 525 manuell og bakre fra 525 automat. Kan vel være der det er blitt krøll!? At ikke mellomakselen er balansert som en del... Vurderer å sende hele mellomakselen avgårde til Powertrain i Oslo for avbalansering.
Margido Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 Det trenger ikke å være ubalanse i den, men du kan være så uheldig ja. Skjedd flere ganger det. Spesielt siden det er satt sammen av to akslinger.
kje Skrevet September 19, 2011 Forfatter Skrevet September 19, 2011 Hvis akslingene er balansert som en hel del skal det vel mye til for å få to forskjellige deler sammen uten ubalanse? Måtte benytte to forskjellige pga jeg har m3-kassa (stor) og 525 automat differensialen (liten). Kjipt :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå