Gå til innhold

M20B25 ladeproblem, lader ikke i heletatt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med at dynamoen min ikke gir fra seg mere enn 7-8 volt, og har skiftet tre dynamoer uten hell, den siste nå er helt ny. Men lader ikke i heletatt, bare detter ut hele tiden. Så fiklet jeg borti noen ledninger og sikringer her om dagen, så funket det litt, men så fucka det seg igjen?

Noen som har kobling skjema på dette på disse M20 motorene? Trodde en dynamo trengte bare omdreininger for å gi strøm til batteriet jeg?

Eller har jeg misforstått?

Mvh

Håkon

Skrevet

Den trenger batteri spenning inn på b+ så mål først der - så trenger den styre staum som kommer fra ladelampa på D+. Når dynamoen får staum fra ladelampa begynner den å magnitisere spenning ........ ekkje go på å forklare men - og når den produserer spenning mister ladelampa '( der styrestaumen kommer fra jording og dertmed slokner den og bilen skal lader fra 13,7 - 14,7 alt fra kor mykje staum som trengs. Så er meget sansynleg att du mangler straum på eit av desse punkta - Har den staum på begge - å ladelampa i bilen slokner så virker den *( om ikke er de produkt feil)

Skrevet

Okei, så når jeg har ett fullt oppladet batteri, så napper jeg av ledningene på dynamoen, så skrur jeg på tenningen, så skal jeg måle på plussen ifra batteriet? Og de to tynn ledningene? Noen som har bilde å illistruere med? :D Er ikke så smart på dette :s

Skrevet

Hmm , okei. Men er det noe jeg har misforstått no? Er ikke B+ på dynamoen den som GIR fra seg strøm da? Eller kommer det strøm inn på dynamoen der? :s Og de to tynne ledningene som går sammen er koblet på en pole med ei hunne kabelsko, skjønner du meg? Sorry for min kunnskap om elektronikk :s

Skrevet

Men om jeg napper av ledningen som jeg tror er styrestrøm fra ladelampa og skrur på tenningen, da skal det være strøm inn på den da? Trenger ikke å stå på dynamoen for å ha strøm der?

Skrevet

Hmm, er nede i garasjen nå, så ser jeg det ikke er noe som er koblet på d+? Så jeg skal prøve å sette den tynne ledninga på d+ og største fra plussen på batteriet på b+ men jeg får ikke mer enn 0.3 volt inn på den tynne ledningen når tenninga er på , stemmer det da ?

Skrevet
du skal ha 12 v der ;) skjekk sikkring - eventulet følg ledningen å leit etter brudd :D

Okei, da fant jeg ut problemet. Men den ledninga var en - til ladelampa i instrument panelet det. Men feilen med at den ikke ladet var fordi at det var dårlig kontakt til ladelampa, så selve pæra lyste ikke, å det var nokk til at den ikke ladet.

Takk for all hjelpen hanskr

Mvh

Håkon

Skrevet
du skal ha 12 v der ;) skjekk sikkring - eventulet følg ledningen å leit etter brudd :D

Okei, da fant jeg ut problemet. Men den ledninga var en - til ladelampa i instrument panelet det. Men feilen med at den ikke ladet var fordi at det var dårlig kontakt til ladelampa, så selve pæra lyste ikke, å det var nokk til at den ikke ladet.

Takk for all hjelpen hanskr

Mvh

Håkon

Bra du fant feiler ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...