Roger Rabbit Skrevet September 14, 2011 Skrevet September 14, 2011 Har en 96 E34 530IA V8 som batteriet tappes for strøm når bilen ikke er i bruk, har til nå forsøkt og ta ut alle sikringer fra sikrings boksen i motor rum, koble fra negativ pol på batteri og koble prøvelampe på minus kontakt ledning og holde lampen på batteri polen, men den lyser selv med alle sikringer ute. jeg har ikke sett på starter og dynamo enda, men de er vel de eneste delene jeg kan tenke meg som går direkte uten sikring? er så trangt i motor rummet at jeg mister motet når jeg ser nedi der og er det en såkalt vanlig el feil på denne bil typen så kanskje noen kan ha hvert borti det tidligere? jeg har ikke forsøkt ta an den tynne av ledningene på pluss pol, regner med denne går til starter? setter pris på alle forslag, tips!! om noen med ideer, forslag har lyst er nr mitt 97597153 og bilen er en drøm å kjøre så vil få den på veien igjen før vintern og den parkeres
John90 Skrevet September 14, 2011 Skrevet September 14, 2011 Er vel nokon sikringa under bakseten og som du kan prøve og ta ut! Cd spiller kan føre til dette so prøv og koble vekk denne, eventuell forsterkere til sub vist du har dette. Kan prøve og ta ut eit og eit rele og sjekke om det er eit som henger. Hugs rekkefølgen vist du skal ta disse ut! Kansje dette hjelper!
Roger Rabbit Skrevet September 14, 2011 Forfatter Skrevet September 14, 2011 Hatr forsøkt ta ut alle releer og de sikringene på venstre side under baksete også uten og funnet feilen, på pluss kontakt er det en tykk og en litt tynnere ledning, den tynne, er det den som går til starter? begynner få trua på at det er en krets//kurs uten sikring som forsårsaker dette, eneste jeg kan tenke meg som ikke har sikring er vel starter og dynamo? jeg vet ikke om det har noe sammenheng, men etter første gang bilen gikk tom for strøm må jeg dra den lenger på starteren før den starter, ikke veldig lenge men det er lenger definitift!!
rekorden Skrevet September 16, 2011 Skrevet September 16, 2011 Uten at jeg helt kjenner til hvordan alt her er koblet, så vil jeg tro at du har 3 ledninger til + polen. En tykk som går til starter, en litt tynnere som går til dynamo, og en (kanskje to) enda litt tynnere som går til det elektriske i bilen. Starteren tviler jeg på at det er, da den er av en ganske enkel oppbygning (av eller på). Siden du har tatt ut alle sikringene, skal det heller ikke være noe mer som kan trekke strøm av det elektriske. Mistenker at det kan være en intern feil i dynamoen som er årsaken, da denne har endel interne deler som kan ryke og føre til litt rare feil. Det lyser ikke i ladelyset med tenningen avslått, kun ved påslått tenning? Og du har ikke montert forsterker eller annet utstyr som er koblet direkte til batteriet?
Roger Rabbit Skrevet September 17, 2011 Forfatter Skrevet September 17, 2011 Jeg fant ut til slutt Jeg jeg har hatt bra uflaks for å si det sån, jeg byttet først batteri som fulgte med bilen, så satt jeg inn et batteri jeg kjøpte for snart 1 år siden, jeg var jo så sikker på at det ikke var defekt men det må det ha hvert, ikke defekt men hvertfall redusert, bilen har blitt brukt på mye små kjøring, til jobb og butikk osv, nå etter og ha hvert på langtur har alt virket fint selv med bil av i ca 15-16 timer, det siste batteriet var nok ikke full ladet. Har målt hvor mange ampere som bilen trakk med alt av og etter et lite regnestykke skal bilen kunne holde i 400 timer før det er tomt. Uansett så virker det som hele problemet er falsk alarm Mulig dette ble tungvindt/rart skrevet må isåfall unnskylde med at verktøyet er iphone 4 hehe Takk for tips hvertfall...
Roger Rabbit Skrevet Oktober 6, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2011 Feilen er der fortsatt i starten virker det som den var mer periodisk, men nå har jeg målt den relativt ofte og den trekker 2.86 ampere når alt er av, det er jo alt for mye. jeg skal forsøke ta ut alle sikringer igjen og se om jeg finner ut mens jeg måler men setter stor pris på hjelp. redd verksted fort blir veldig dyrt siden man ikke vet hvor mye feil søking de må gjøre, jeg er jo langt fra flink med elektronikk men litt forstår jeg da håper jeg hvertfall. jeg tviler på de ser sånne el feil ved hjelp av diagnose kontakten?? har skrudd av alle tak lys og andre lys, alt skal stå av og den trekker fortsatt 2.86 ampere (pluss minus litte grann) tilsvarer vel ca 30 watt om jeg ikke tar helt feil. begynner lure på om det kan være dynamoen selv om jeg har mine tvil. denne har vel ingen sikring tror jeg?? bilen er ellers helt orginal (urørt) ingen stereo men forrige eier har montert angel eyes og om problemet var her hadde det vel lyst?? har montert cd spiller men dette var plug & play så tviler på denne er synderen. bilen fungerte uten problem da jeg hentet den, men da jeg stopper den kommer det noen lyder jeg ikke vet hva er men har hvert sån så lenge jeg har eid den, men hører det er noen elektriske "saker" som snakker litte grann for å si det på den måten. ingen eneste fjern anelse på om hva det er eller om det er normalt på disse bilene??
Roger Rabbit Skrevet Oktober 16, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2011 selv om ikke responsen her var veldig stor, så kan jeg meddele at feilen var på sikring nr 9 sin kurs, tute og clima anlegg, taklukene fungerer heller ikke så de var sikkert også på denne kursen, har også funnet ut at det er en ganske vanlig feil på E34 at en såkalt vann ventil som sitter på torpedo vegg slutter fungere da trekker den strøm, jeg har ikke gjort annet enn nappe sikringen enda så ikke fikset selve feilen. nå er kjerra parkert for vinteren
S.Hafsmo Skrevet Oktober 16, 2011 Skrevet Oktober 16, 2011 Tror min bil og trekker litt mye strøm, så jeg bare abbonnerer på denne i tilfelle jeg gidder å feilsøke en dag.
Roger Rabbit Skrevet Oktober 18, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2011 Tror min bil og trekker litt mye strøm, så jeg bare abbonnerer på denne i tilfelle jeg gidder å feilsøke en dag. blir den tom for støm veldig fort? ei natt eller lenger? flere ting som kan ha noe å si, første er om batteriet er gammelt eller brukandes fortsatt? du er sikker på at dynamoen ikke lader litt lite? hvis du er sikker på batteri og dynamo: er en to manns jobb, men bruk et ampere meter ikke prøve lampe, jeg gjorde det først med prøve lampe men så tydeligvis ikke forskjellen på lyset, enten det eller så var feilen litt periodisk. få en til og følge med på ampere meteret imens du napper sikringer fra en ende til en annen. du må først måle hvor mye den stjeler, koble av pluss pol på batteri men ikke minus pol, få en til og holde ledningene fra ampermeter på ledning pluss og batteri pluss, da ser du strømmen som trekkes. i mitt eksempel stjal den 2.9 ampere tilsvarer ca 30 watt!! da vi fant synderen datt ampere meteret rett ned på 00.15 ampere som er helt normalt, det vil aldri gå helt i null siden klokker og litt annet tar litt strøm. håper du forstår hva jeg mener nå da, du vet sikkert hvordan det gjøres fra før av?? uansett er det ganske fort gjort, jeg gikk og gruvet meg lenge og brukte kanskje 15 min så var hele feilen løst. dersom du finner ut at det er sikring nr 9 som er for tute, clima og en ting til, så har jeg fått vite at det sitter en slags vann ventil som knekker eller henger seg på e34, da stjeler den hvistnok strøm, jeg har ikke sjekket om denne er feilen på min enda. kilden jeg har er vannvittig flink med bmw, og han var nesten skrå sikker på at det er denne (sitter på torpedovegg på bilens venstre side)
S.Hafsmo Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Har lett etter strømtjuver før ja, men ikke på denne. Vet ikke hvor lang tid det tar før batteriet er tomt, men det holder ihvertfall ikke en måned (jobbet på båt). Når jeg er hjemme er bilen i bruk hele tiden, slik at det ikke rekker å tappes.
toddy87 Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 har samme prob selv, så hadde vært fint om noen kommer med bra forslag.. ligger jo relativt mange meter kabel i disse bilene
Roger Rabbit Skrevet Oktober 18, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2011 du finner feilen om du gjør som jeg sa med napping av sikringer med pluss pol av, uansett antall og meter med kabler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå