Gå til innhold

Problemer med Varmeapparatet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har problemer med at varmen i min 318is tar veldig lang tid før den begynner å fungere i bilen. Noen ganger så virker det som varmen ramler ut og det blir bare kaldluft. Deretter går det en liten stund så er det kanksje varme igjen i varmeappratet i bilen.

Det er ikke klimaanlegg i bilen. Hva kan det være som er feil?

Skrevet
Lite vann på radiator og eller luft i anlegget.

Sier meg enig på den der. Opplevde akkurat det samme på min gamle Volvo 740. Der var det til tider slik at varmen kom og gikk alt etter hvilken vei man svingte. :lol:

Fylte opp med kjølevæske og den varmet som en sauna! :D

• 4 weeks later...
Skrevet

Har ikke fått luftet denne ennå, men nå trur jeg det er på tide da bilens termostat har en tildens til å gå litt over standard driftstemperatur når man står i kø! Antar det nå er på tide å få luftet dette da det er nok kjøleveske.

Dette gjøres bare ved å skru ut den lille skruen ved siden av påfyllingslokket å starte bilen? er dette nok?

Skrevet

Ja, det er nok.

La den stå slik til det slutter å boble.

Etterfyll hvis det blir lite kjøleveske.

Åpne for varme slik at du får med det som er av luft der også.

Skrevet

Skru varmapparatet på fullt så vannet får sirkulere der også i tilfellet det ligger luftbobler der.

Har du varmapparat der du kan justere varme på begge sider?(2 soner)

Skrevet
Har du varmapparat der du kan justere varme på begge sider?(2 soner)

Har du en bryter på begge sider(altså 2 stk) du kan justere varme med. Rød og blå?

Skrevet

Nei. Eneste plassen å justere varme på er det hjulet med kaldt eller varmt og den er det bare en av. Stort hjul ikke slike små.

Skrevet

Testet nå og la den stå å bakke med lufteskruen helt av. Sto å bakken stabilt til det begynte å dampe ut av hullet og litt til. Er dette nok eller skal den stå å lufte mens det damper ut også?

Evt hvor lenge bør man la det stå å lufte for å være safe?

Luftet ca i 10 min.

Skrevet

Du skal la motor stå å gå med lufteskruen løsnet (ikke avskrudd) og varmaapparatet på (full varme).

Så skal du etterfylle kjøleveske til det i minimum >1 minutt kun kommer vann ut av lufteskruen UTEN luftbobler...

Og motor bør være varm når du starter lufting... så slipper du å vente så lenge før termostat åpner.

Hvis du har skruen helt av får du for det første unødvendig mye vann som renner ut samt at det kan bli plundrete å sette inn skruen hvis det kommer mye glovarmt vann ut hullet. Derfor løsner du bare skruen littegrann... ca 1 omdriing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...