spruddel Skrevet September 20, 2011 Skrevet September 20, 2011 Slik jeg har forstått det: - Godtar du der og da, så begynner tiden uten lapen fra det tidspunktet. - Hvis man ikke godtar, så har politiet 3 uker på å gå videre med saken, da får man valg om å gå til retten med saken eller godta da. Godtar man da, så er det x antall måneder fra den dagen man godtar. Gå til retten med saken er som regel dumt hvis man vet man har gjort noe galt. - Hvis politiet ikke gjør noe i løpet av de 3 ukene fra man ikke godtar, så kan man dra å hente lappen og da kan vel ikke politiet gjøre noe mer med saken lenger. Noen som kan bekrefte det? Isåfall er det jo best å prøve og slippe unna med at de glemmer å gjøre noe i de 3 ukene. Og man har vel lov å kjøre de 3 ukene? Og hvis man ikke slipper, ja da får man vente til man får den igjen
Jan Tore Skrevet September 20, 2011 Forfatter Skrevet September 20, 2011 Man kan ikke kjøre de tre ukene. De har jo midlertidig tatt førerkortet.
Morty999 Skrevet September 20, 2011 Skrevet September 20, 2011 di mnd'ene teller fra dagen du mister lappen, uanset om du godtar eller ikke
OTffs Skrevet September 20, 2011 Skrevet September 20, 2011 Låner bare topicen din pittelitt, da jeg ikke gidder lage ny tråd. Jeg fikk førerkortet mitt beslaglagt for snart 3 mnd siden, og har ikke fått noe skriftlig fra politiet, Godtok beslaget og alt slikt. For en uke siden var jeg på politikontoret og lurte på hva som tok så lang tid, der fikk jeg vite hvor lenge jeg måtte være uten, og hvilken bot jeg fikk, men det jeg lure på er om jeg kan ta ny oppkjøring før boten er betalt? har ikke fått boten enda, og er 4 dager til sperrefristen går ut, så hadde vært irriterende om jeg ikke får ta det opp igjen før boten, som jeg enda ikke har fått, er betalt. Noen som vet noe om dette?
Morty999 Skrevet September 20, 2011 Skrevet September 20, 2011 må ikek bet bot før du kan kjøre opp nei
inflames662 Skrevet September 20, 2011 Skrevet September 20, 2011 må vel ikke kjøre opp igjen hvis du mista lappen i 3 mnd? eller var det kanskje i prøveperioden? edit: Noen som også vet hvordan det er med prikker? Når man mister lappen blir vel eventuelt prikker slettet når man får den tilbake?
kvammis Skrevet September 20, 2011 Skrevet September 20, 2011 Prikkene blir (ble ihvertfall før) slettet når man mister lappen.
OTffs Skrevet September 21, 2011 Skrevet September 21, 2011 Konge Jeg mistet den i prøveperioden. Hadde lappen i 1 år og 2 mnd, så gikk det litt fort Prikkene blir slettet når du får igjen lappen, i følge politimannen jeg snakket med
Markus E30 Skrevet September 21, 2011 Skrevet September 21, 2011 I prøveperioden må du vel miste lappen i mer enn 6 mnd for å måtte kjøre opp på nytt om jeg husker riktig
LK Skrevet September 21, 2011 Skrevet September 21, 2011 I prøveperioden må du ta det på nytt uansett hvis du mister lappen
SteffenO Skrevet September 22, 2011 Skrevet September 22, 2011 Om du ikke godtar på stedet, har politiet 3 uker på seg til å SENDE videre saken til tingretten. Går det 3 uker, ring til politiet å hør hva som skjer med saken, er den sendt videre, vil du få et brev i posten om at saken er sendt til tingretten (om du ikke har fått det før det har gått 3 uker). Om de har sendt saken din videre, kan det ta opptil 6 mnd før du får tid i tingretten. Går det over 3 uker uten at de har sendt den videre, kan du dra til det nærmeste politikontoret å si at du skal ha tilbake lappen. Men da vil du straks bli kallet inn til tingretten på et rettsmøte. Der du møter en dommer og et rettsvitne. Der kan du legge frem saken din, og dommern bestemmer om politiet kan få beholde lappen til saken har gått igjen den sikkelige rettsaken. Om de bestemmer at politiet kan få beholde lappen, så går det 2-3 uker før du får et brev i posten som sier at du har til x dato å levere tilbake lappen. På der står det også at politiet kun beholde lappen 6 mnd fram i tid uten en rettslig dom. Og om du ikke leverer den tilbake, vil ikke tiden uten lappen "telle", men i politiet og vegvesenets systemer vil du stå som uten lappen. Og blir du stoppet så er du egentlig uten lappen, selv om du har den i hånden. Kræsjer du, blir du gjeldsslave av forsikringsselskapet pga av å kjøre uten lappen. Og alle dager uten lappen teller, uansett om du har godtatt eller ikke. Men du blir jo bare uten lappen i 3 mnd, litt dumt å vente på en rettsak som kansje kan ta opptil 6 mnd før den kommer opp. Og da har du vært uten lappen i 6 mndr
Jan Tore Skrevet September 22, 2011 Forfatter Skrevet September 22, 2011 Spørsmålet er jo om jeg skal vente på en telefon, eller ringe de etter tre uker, evt. før. Hva bør jeg gjøre? Jeg har jo hørt om flere som har hentet lappen etter tre uker og ikke hørt noe mer.
SteffenO Skrevet September 22, 2011 Skrevet September 22, 2011 Spørsmålet er jo om jeg skal vente på en telefon, eller ringe de etter tre uker, evt. før. Hva bør jeg gjøre? Jeg har jo hørt om flere som har hentet lappen etter tre uker og ikke hørt noe mer. Vent til det har gått 3 uker, om du ikke har hørt noe før da. Gå til politiet å hent lappen din
Dirty Skrevet September 22, 2011 Skrevet September 22, 2011 Spørsmålet er jo om jeg skal vente på en telefon, eller ringe de etter tre uker, evt. før. Hva bør jeg gjøre? Jeg har jo hørt om flere som har hentet lappen etter tre uker og ikke hørt noe mer. Vent til det har gått 3 uker, om du ikke har hørt noe før da. Gå til politiet å hent lappen din får den ikke ut, vis de har sendt inn papirene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå