Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til å bytte toppakning på bilen min, M54-B22. I den anledingen så lurer jeg på om det er vits i å ta VANOS i samme slengen siden alt er åpent. Har lest litt rundt på forumet her og sett at det er en del problemer med denne. Har pr i dag ingen spesielle symptomer på at VANOS er gåen, men tenkte kanskje det var best å være føre var når en først skal ned i motor.

Noen som mener det bare er tull?

Skrevet

Jeg mener det er tull.

Er fort gjort å gjøre når toppen er montert om det skulle bli noe problem, dessuten er kanskje ikke problemet så utbredt som man ofte får inntrykk av på forum :)

Skrevet

Jeg hadde hvertfall byttet o-ringene. Overhale hele vanos enheten trenger du nok ikke.

Har ingen erfaring med dobbel vanos, men på min singel vanos var det merkbar forskjell etter byttet av o-ring.

Definitivt verdt det.

Skrevet
Jeg hadde hvertfall byttet o-ringene. Overhale hele vanos enheten trenger du nok ikke.

Har ingen erfaring med dobbel vanos, men på min singel vanos var det merkbar forskjell etter byttet av o-ring.

Definitivt verdt det.

Samme.

Skrevet

Vet du hva symptomene for dårlig VANOS er da?

De pleier å vare rundt 30.000km. Jeg har kjøpt "ny" fra Dr.VANOS til S50en som jeg venter på.

Skrevet

De pleier å vare rundt 30.000km. Jeg har kjøpt "ny" fra Dr.VANOS til S50en som jeg venter på.

På enkeltvanos M52 som ikke har full regulerbar vanos (men av/på typen) vil den ikke slå over kammen og bilen vil gå som et dass under 3-3,5K omdr. problem med kaldstart og tomgang er også vanlig. http://www.beisansystems.com/

Var på merkeverksted og hørte om vanos før jeg byttet pakninger og de hadde aldri hørt om det og mente systemet var nærmest skuddsikkert. :-s

Skrevet

Før jeg byttet o-ring på min single vanos, sjekket jeg med carsoft mens jeg kjørte bilen.

Vanos sto konstant i "retard/late" posisjon. dvs vanos fungerte ikke i det hele tatt.

Slik er det nok på alle som ikke har byttet o-ringer, som sikkert er 95% av alle bmw'er

Ikke så rart at spesielt M52B20 er kjent for dårlig bunndrag...

Grunnen til at bmw ikke erkjenner problemet har nok økonomiske årsaker.

Skrevet
Før jeg byttet o-ring på min single vanos, sjekket jeg med carsoft mens jeg kjørte bilen.

Vanos sto konstant i "retard/late" posisjon. dvs vanos fungerte ikke i det hele tatt.

Slik er det nok på alle som ikke har byttet o-ringer, som sikkert er 95% av alle bmw'er

Ikke så rart at spesielt M52B20 er kjent for dårlig bunndrag...

Grunnen til at bmw ikke erkjenner problemet har nok økonomiske årsaker.

Tror nok du er litt vell negativ om du tror vanos kun funker på 5% av bilene...

Jeg har bare eid en BMW med vanos(320i 97' M52B20), denne kjørte jeg fra 159.000 til 198.000km, der fungerte vanos utmerket og jeg hadde mye bedre bunndrag enn M50B20 motorer. Vanos var heller ikke gjort noe med tidligere så den fungerte altså 200.000km minst, ikke 30.000 som Mysemannen nevner. Jeg testa også vanos når jeg hadde av toppen på denne for å bytte ventiltetninger, den fungerte ypperlig.

Har også kjørt veldig mange singelvanos motorer som fungerte som de skulle.

Bytta dobbel vanos på en kompis sin bil riktignok(M52TUB20). Den var forsåvidt fin å kjøre før vi bytta, men vi merka god forskjell med ny vanos, målte tydelige forskjeller i akselerasjonen på lave turtall :)

Ettersom det ikke er garanti lenger på de motorene som har problem med vanos så tviler jeg på at det har økonomiske årsaker. Jeg har også jobbet som BMW mekaniker og vi bytta aldri vanos de drøye to årene jeg jobbet der.

På enkeltvanos M52 som ikke har full regulerbar vanos (men av/på typen) vil den ikke slå over kammen og bilen vil gå som et dass under 3-3,5K omdr. problem med kaldstart og tomgang er også vanlig. http://www.beisansystems.com/

Var på merkeverksted og hørte om vanos før jeg byttet pakninger og de hadde aldri hørt om det og mente systemet var nærmest skuddsikkert. :-s

Jepp, det er nok ikke så utbredt som mange forum vil ha det til, eller de som selger reperasjonssett for den saks skyld... Ser de skriver på Beisan at du kan forvente at o-ringene ryker etter 32.000km, morsomt :lol: . Er som demperprodusenter som sier du bør bytte de originale demperene etter 50-75.000 km. MANGE BMW som oppfører seg som nye etter det dobbelte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...