SINO Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 Plages med at den røde varsellampa (!) begynner å lyse noen ganger. Det er nok bremsevæske, tilstand på klossene har jeg ikke sjekket så nøye, men antar at det ikke er slitasjevarsleren, da den vel hadde lyst konstant? Kan det være nivåbryteren i beholderen som kødder eller er det andre ting? E39 m52b20 uten kjørekomp. Problemet oppstod ganske umiddelbart etter at verkstedet byttet slavesylinder til clutchen og da sikkert rotet oppi bremsevæskebeholderen. Med tenningen på i 60 sek slukker lyset og kan forbli borte i en ukes tid.
oleo Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 Ved slitte klosser så lyser det vel orange... og ved lite bremsevæske rødt... Er pedalvandringen normal eller har du lav pedal? Kan og være at du har gammel væske som har trekt til seg mye kondens... (Bremsevæske skal vel helst byttes minimum hvert 3 år etter brukerveiledingens råd... )
SINO Skrevet September 19, 2011 Forfatter Skrevet September 19, 2011 Vanlig pedal, vanlig effekt på bremsene. Ved pumping uten motoren igang blir pedalen hard, akkurat slik man lærte på kjøreskolen en gang i tiden Alder på bremsevæske ukjent, men har alltid fulgt serviceintervallene, så jeg regner med at det ble skiftet på forrige inspeksjon I eller II. Bilen har forøvrig komplett servicehefte, passerer 302000 km i disse dager. Kan det verifiseres at lampa lyser gult ved slitte klosser? Hadde i tilfellet vært smart, så man slipper å få hjerteinfarkt når man får den røde lampa i trynet
oleo Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 På min e39 (2000mod) røyk ene bremseslitasje varsleren og da lyste det orange. Orange = opplysning om at noe ikke er helt ok Rødt lys = Varsel om at noe er galt Orange lys er med andre ord ikke nødvendigvis så skummelt, mens rødt lys er et varsel som bør håndteres omgående.
rekorden Skrevet September 21, 2011 Skrevet September 21, 2011 Du har ikke en colaflaske eller annet stort liggende i midtkonsollen under håndbrekket? Dette lyset begynte å blinke en gang på en gammel Rekord jeg hadde. Da var det en kompis som satt på med meg som køddet med å løfte litt på brekket:p Vet ikke om det er slik på BMW, men på samme bil som nevnt over kunne jeg dra ut clutchpedalen litt, og da fikk jeg samme lys til å lyse igjen. Du kan jo forsøke å nappe litt i pedalen og se om det er slik her også.
SINO Skrevet September 21, 2011 Forfatter Skrevet September 21, 2011 Bremsevæske. Og slitasjevarsel for klosser, det er samme lyset. Står ikke noe i instruksjonsboka om at det skal lyse gult når det indikerer slitte klosser. (E39 96 mod) Lurer derfor om noen kan verifisere at det også er slik på pre-facelift Det er fullt med bremsevæske, mistenker at kanskje føleren i beholderen kødder. Håndbrekket har egen indikator (P), det lyser når brekket er på, ikke ellers. Bremsene virker forøvrig som de skal og nivået er stabilt på max
SINO Skrevet Oktober 10, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2011 Har fullt nivå på væske og bra med klosser igjen, mistenker brudd i en av slitasjevarslerne. Lyset kommer på ca en gang i uka, slukker og blir borte lenge når jeg sletter det
SINO Skrevet November 9, 2011 Forfatter Skrevet November 9, 2011 Problem løst. Byttet slitasjevarslere både foran og bak. Synlig ledningsbrudd i den foran. Har nok alltid blitt skiftet klosser før slitasjevarsleren har blitt utløst, og da har nok denne bare blitt sittende. Den så ut til å ha sittet der fra bilen var ny. Forøvrig et dustepatent med utett koblingsboks inni innerskjermen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå