Gå til innhold

"Kneppe"/klunkelyd fra bakaksel BMW E39, LØST!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 99-modell 520.

Noen ganger når jeg skal sette i gang å kjøre kommer det en kjapp metallisk smelle/klunkelyd fra hjulopphenget bak.

Finnes det noen komponenter i bakstillingen på E39 som det vanligvis er feil på?

På forhånd takk for tips!

Skrevet

Jeg har en 1998 520i og opplevde samme symptom som deg. Byttet knirkeforinger bak, og lyden forsvant. Sier ikke at du garantert har det samme, men verdt å sjekke ut. Foringene kan være utslitt selv om de ikke knirker, og det er en av de vanligste slitedelene i bakstillingen på en E39 (holder mellom 100000-150000 km ifølge enkelte "ekspert"-sider)

sukjyt3na6jekmifvoih.jpg

Skrevet

Det kan være del nr. 18 på bilde 1. Der er mitt problem :x

Men også del nr. 2 på bilde nr. 2, kan gjøre dette, men er bel mest kjent for å knirke no jævlig. Det er det Hollabaloo henviser til:-D

Skrevet

Del nr. 18 på bilde 1, er det (en) traversforing?

Da er det nok mest sannsynlig del på bilde 2 som er synderen hos meg. Lyden som kommer er veldig kort og kontant samtidig som den er såpass høy at man kan høre den inni kupéen.

Skrevet

Her viser hvordan du sjekker knirkeforing.

Jeg skiftet også nr. 18 bilde 2. upper control arm. Du kan sjekke ved å ta på hjulet (kl.9 og kl.3). Vri fram og tilbake. Hvis det slakker, så er den gåen.

Skrevet

Genial video, Mudbug!

Denne lyden høres kjent ut - skal få jekket opp bilen i morgen og teste ut metoden som vist på videoen.

Er det da del nr. 2 på bilde 2 som er problemet, altså bærekula?

Skrevet

eller, du kan bare ha bilen på flat bakke i gir, og dytte i den mens du ligger under og høre/se om det er slakk... min diff må byttes nå... men er jo en nokså enkel prosses :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...