Gå til innhold

Rense Motor og kjølvannsystem for blandet vann/olje. Hjelp!

fredden3
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har sprukket toppen på min m20b25 turbo. Fikk vann i olja og litt eksos i kjølevannet. Det var ganske mye "majones" (olje,vann) i toppdekselet.

Var ikkje så mye dritt ned i selve toppen, men litt. Stempelene og sylinderveggene såg fine ut.

Så lurer på hvordan dere flusher motoren og kjølesystemett sann eg får ut all dritten !

Takk for svar på forhand :)

Mvh. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt fortalt at for å rense kjølesystemet på en bil, bør en bruke vaskepulver for oppvaskemaskiner sammen med uttynnet frotsvæske.

Vaskepulveret skummer meget lite, men rensker godt.

Uttynnet frostvæske så det er liten fare for at det skal oppstå rust.

Kjør motoren varm med denne miksen, parker og la motor kjøle seg ned, tapp ut miksen og skyll gjennom systemet med masse vann.

Da skal det bli rimelig rent.

Vær forsiktig med mengden vaskepulver, da det renser meget godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt fortalt at for å rense kjølesystemet på en bil, bør en bruke vaskepulver for oppvaskemaskiner sammen med uttynnet frotsvæske.

Vaskepulveret skummer meget lite, men rensker godt.

Uttynnet frostvæske så det er liten fare for at det skal oppstå rust.

Kjør motoren varm med denne miksen, parker og la motor kjøle seg ned, tapp ut miksen og skyll gjennom systemet med masse vann.

Da skal det bli rimelig rent.

Vær forsiktig med mengden vaskepulver, da det renser meget godt.

Flotte greit :)

Tror eg går får denne løsningen : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har en bra løsning på oljesystemet i motoren da ? : )

Parafin! Blander seg med vann,så man får ut alt vann.

Tøm "vannoljen",fyll parafin,ta ut plugger,dra motoren på starteren slik att rester blir godt blandet(ta ikke for lenge av gangen med tanke på varmgang på kontakt punkter i motor,veiv,kammer osv). Tapp ut,fyll olje,stå på tomgang,tapp ut,fyll ny olje.

På denne måten kan man få løst opp mye gammel dritt i motor også. Og selvfølgelig bytt oljefilter!!

Sikkert noen som syntes det ikke høres så bra ut,men det funker! Tror ikke motoren tar noe skade av dette da det gjøres uten belasting,tror vel det går greit med pakkbokser også. Kan vel også bruke 50/50 med ny olje og parafin for dem som er skeptiske til å dra rundt motoren uten smøring på veiv,kammer osv....

Jeg har gjort det på flere motorer. På eget ansvar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...