Gå til innhold

Lys blinker, blinke, blink!


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vil bare bekrefte at jeg vet hvorfor lyset blinker når jeg spiller musikk. Derfor hadde det vært fint med eventuelle forslag, eller om jeg tar feil.

Har en basskasse med 1x 10" (kicker). Til den har jeg en 600W forsterker.

Grunnen til at jeg har noe "så simpelt" er fordi den gamle bilen min ikke krevde så mye for å få bra bass da den var liten.

Flyttet over alt, spilte, og det var bra. Så kom kvelden og da så jeg at alle lysene blinker i bilen. Ikke særlig gøy.

Han karen som hadde bilen før meg har jo ikke vært sånn typisk bilgutt som er opptatt av anlegg osv, så det sitter 40Ah batteri. 1 år gammelt.

Er det dette som er problemet? Burde jeg kjøpe 1 som er større? Si 70-80Ah? Kjører 15mm2 ledninger fra forsterker til batteri. Ikke lange avstanden.

Er det et spesielt batteri jeg i såfall burde kjøpe, som kan levere kjapt, eller er det det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten innledning:

I bilen så er det dynamo som står for generering av strøm. Det vil si, du kan ha så mange batterier du vil, men du får ikke mer strøm uten dynamo(fordi batteriene utlades). Heldigvis har alle biler dynamo, men i forskjellig størrelser(A). Det som skal til for å utnytte dynamo, og sørge for at batterier blir ladet, er da strømnettet som ladestrømmen går gjennom. Ladestrømmen skal gjennom chassis. Alle kabler som er "relatert" til dynamo, det vil si mellom batteri, dynamo, chassis og motorblokk, bør derfor være av kraftig kaliber for å gjøre spenningstapet minst mulig.

Spenningsfall er noe man typisk merker når det er stort trekk. Det vil si man kan måle god spenning ved tomgang på motor, og elektriske komponenter på i bilen, men ved store trekk fra anlegg(f.eks ved fult volum) så kan spenning falle voldsomt. Noe som gjør at f.eks lys blinker.

Legg nye(behold gjerne de gamle) kabler i motorrom. Det vil si 50mm2 fra minuspol på batteri--->chassis. Chassis--->motorblokk. Plusspol på batteri--->starter/dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten innledning:

I bilen så er det dynamo som står for generering av strøm. Det vil si, du kan ha så mange batterier du vil, men du får ikke mer strøm uten dynamo(fordi batteriene utlades). Heldigvis har alle biler dynamo, men i forskjellig størrelser(A). Det som skal til for å utnytte dynamo, og sørge for at batterier blir ladet, er da strømnettet som ladestrømmen går gjennom. Ladestrømmen skal gjennom chassis. Alle kabler som er "relatert" til dynamo, det vil si mellom batteri, dynamo, chassis og motorblokk, bør derfor være av kraftig kaliber for å gjøre spenningstapet minst mulig.

Spenningsfall er noe man typisk merker når det er stort trekk. Det vil si man kan måle god spenning ved tomgang på motor, og elektriske komponenter på i bilen, men ved store trekk fra anlegg(f.eks ved fult volum) så kan spenning falle voldsomt. Noe som gjør at f.eks lys blinker.

Legg nye(behold gjerne de gamle) kabler i motorrom. Det vil si 50mm2 fra minuspol på batteri--->chassis. Chassis--->motorblokk. Plusspol på batteri--->starter/dynamo.

Kjenner godt til hvordan det fungerer, men jeg spiller ikke ofte så høy musikk, så i "teorien" skal jo batteriet være oppladet innen jeg spiller høy musikk igjen. Er kanskje snakk om 1 gang i uken. Og da skal vel anlegget fungere uten blinking, hvis alt er OK. Er uansett ikke så dumt å legge opp nye ledninger, det kan hjelpe litt i fremtiden.

Husker russebilen vi hadde, der hadde vi 2x 15", 2x 12", etterhvert ble det så stort spenningstap at 15" kutta ut. Ødela batteriet fordi den ble konstant tappa mer enn den tålte, og hjalp ikke lade den opp. Måtte kjøpe batteri som var egnet for anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du bare spiller musikk en gang i uken kommer du ikke utenom problemet desverre. Som du ser så har det ikke så mye/bare med om batteriet er ladet opp eller ei. Altså, batteriet alene gir deg ikke stabil spenning(derav god strømtilførsel).

Hvis du merker blinking, selv når du nok spiller moderat volum en gang i uken, og påstår batteri er helt oppladet så sier det meg litt om tilstand på kabler i motorrom, eller at dynamo sliter med å levere.

Sjekk også jording på forsterker, just in case. Den kan bli dårlig over tid, det har vi sett i flere biler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40Ah batteri i en bmw 320 fra 2000 er vel litt i minste laget vel? Har ikke den en 80-90A dynamo da?

Du sier heller ingenting om HVILKEN forsterker du har, og hvor du har jordet den ;)

Nei, mopedbatteri har ikke noe i bil å gjøre;) Med mindre det er et lite gelebatteri/AGM da, men 40Ah er fortsatt lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette inn en kondensator!:)

Kjøpte akkurat en 2fahrad fra Kongsberg Hi/Fi senter.(Du finner de på finn hvis du søker på kondensator.)

Lager kondensatorer mer strøm? Det gjør de ikke.

Kan dog hende at kondensatorer hjelper på litt mer stabil spenning, men dagens forsterkere har spenningsregulatorer på inngangene, så har man forsterker av nyere sort så er en kondensator helt bortkastede penger.

http://bilstereoforumet.no/showthread.p ... ght=kondis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensator er uaktuelt. Jeg har ikke "stort nok" anlegg til å ha det, og ser ikke behovet. Kan heller invistere i nye ledninger til dynamoen og nytt batteri :-)

VELDIG fornuftig, kondensator er bare bortkastet. Som username sier, så har dagens forsterkere spenningsregulator, og dagens batterier gir strøm mye raskere enn gammeldagse batterier.

Men jeg ser du sier at 40ah batteri har jo ikke noe å si, men da må du tenke på at du mater dette batteriet med 80-90A over lang tid, og det er jo ikke så bra. Og har du et 40ah batteri, så klarer du ikke å trekke ut mer enn 40a over tid, og det er jo bare det lys, vifter osv osv trekker, så et nytt batteri vil nok gjøre underverker for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser du sier at 40ah batteri har jo ikke noe å si, men da må du tenke på at du mater dette batteriet med 80-90A over lang tid, og det er jo ikke så bra. Og har du et 40ah batteri, så klarer du ikke å trekke ut mer enn 40a over tid, og det er jo bare det lys, vifter osv osv trekker, så et nytt batteri vil nok gjøre underverker for deg :)

Du sier noe der. Anbefalt batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...