patchie Skrevet September 26, 2011 Skrevet September 26, 2011 For de som vil ha historie så kan de se på denne lenken: viewtopic.php?f=1&t=194472 (Etter dette så har jeg overhalt automatkassa) Problemet, kort fortalt: - Jeg har hatt bilen på BMW verksted, kjørt diagnose med 2 feil (girkassa + høyre front ABS sensor feil) - Byttet ABS sensor høyre front - Hatt bilen på automatkasse verksted, kjørt overhaling(26000kr). Disse klarte ikke å fjerne feilkoden til ABS'en selv om sensoren var byttet. - Målt fra hjernen til sensoren høyre front, med ohm meter. Dette så ut til å være ok. - Kjøpte en brukt ECU/ABS hjerne fra england på ebay. (200kr) Dette hjalp heller ikke. Det som skjer: - Jeg starter bilen, alt ser normalt ut. - Når jeg bremser første gang så kjenner jeg at abs'en slår inn, selv om jeg bare bremser litt. - Da jeg har kjørt ca 100-200 meter så kommer det 2 ABS feil i dash'en. - Da girer den ikke lenger automatisk opp. Den girer kun ned. Det jeg tror skjer: - Den klarer ikke gire opp fordi den får feil fra den ene ABS sensoren, og tror den kjører i en sving. - Den klarer å gire ned fordi turtallet går ned til ett minimum. Det som er merkelig: - De på automatverkstedet klarte ikke resette feilkoden når bilen kun stod med tenningen på. De burde jo klart å slette den uansett om feilen er fikset eller ikke, siden den står stille? - Jeg har byttet ABS hjernen, målt kablene og byttet den sensoren som diagnosen sier er feil. Kan det være noe annet? Bilde av feil-ikonene som kommer i dash'en: PS: - For diagnose dokumentene og all info jeg fikk fra BMW da jeg først hadde den innom der står i denne forumtråden: viewtopic.php?f=1&t=194472&start=14 - Bilder av utførelse av bytting av sensor finnes på denne siden: viewtopic.php?f=1&t=194472&start=21
bjalle Skrevet September 27, 2011 Skrevet September 27, 2011 Regner med at du har sjekket abs vaieren på innsuget i motor og at den garantert er hel.
bjarthil Skrevet September 27, 2011 Skrevet September 27, 2011 Hei sliter med det samme selv. Byttet begge sensorer forann men fortsatt problem. Vet du bjalle hvor abs vaieren på innsuget sitter?
bjalle Skrevet September 27, 2011 Skrevet September 27, 2011 Sitter ved innsuget enkel å se,ca 40cm lang vaier i stømpe som går ned til ett koblingspunkt på skjermen,kan forveksles med gassvaier,mange overser denne ved abs feil
lierbimmer Skrevet September 28, 2011 Skrevet September 28, 2011 kan med sikkerhet si at denne vaieren ikke er sjekket. men vil denne gi en sensorfeil på høyre forhjul ved diagnose da?
bjalle Skrevet September 28, 2011 Skrevet September 28, 2011 kan med sikkerhet si at denne vaieren ikke er sjekket.men vil denne gi en sensorfeil på høyre forhjul ved diagnose da? Den gjorde ihvertfall at lampa mi lyste,fant feilen før jeg tok diagnose,vaieren regulerer gassspjeldet når antispinn systemet slår inn.Hver gang du skrur på tenninga tar abs\asc systemet en selvtest,kan både sees og høres enkelt når du har panseret oppe og kikker på innsuget.
bymer Skrevet Mars 11, 2012 Skrevet Mars 11, 2012 Hei Har du løst problemet med abs-en,har samme problemet der??
Fliid Skrevet Mars 11, 2012 Skrevet Mars 11, 2012 Til notis for alle og envær. Det lønner seg og kjøpe ABS føler fra BMW istedenfor og kjøpe hos din lokale deleforhandler. Det er rart med det, men det er ofte at feilen ikke forsvinner / du får vibrasjon i bremsepedalen ved lett trykk, om det er anvendt en kopi føler. Får følgelig ikke slettet feilen fra minnet heller
stjerna Skrevet Mars 11, 2012 Skrevet Mars 11, 2012 Kjøpte abs sensorer på biltema, funket med en gang Høres ut som du har fått en ny abs sensor som er ødelagt. Kjøpte 2 stk fra koed og de funket ikke, fikk nye og da var alt i orden Gir kassen girer dårlig grunnet abs sensoren. Hadde samme problem på min 523ia for 2 mnd siden, var høyre sensor framme som var gåen, skiftet til ny og alt var i orden
Fliid Skrevet Mars 11, 2012 Skrevet Mars 11, 2012 Kjøpte abs sensorer på biltema, funket med en gang Høres ut som du har fått en ny abs sensor som er ødelagt. Kjøpte 2 stk fra koed og de funket ikke, fikk nye og da var alt i orden Gir kassen girer dårlig grunnet abs sensoren. Hadde samme problem på min 523ia for 2 mnd siden, var høyre sensor framme som var gåen, skiftet til ny og alt var i orden Man får annet enn feil-tema altså..
stjerna Skrevet Mars 11, 2012 Skrevet Mars 11, 2012 Kjøpte abs sensorer på biltema, funket med en gang Høres ut som du har fått en ny abs sensor som er ødelagt. Kjøpte 2 stk fra koed og de funket ikke, fikk nye og da var alt i orden Gir kassen girer dårlig grunnet abs sensoren. Hadde samme problem på min 523ia for 2 mnd siden, var høyre sensor framme som var gåen, skiftet til ny og alt var i orden Man får annet enn feil-tema altså.. Hehe!! Jepp!! Hadde ikke tid å vente på koed, skulle på ski tur over fjellet Koster bare 450kr tror jeg på feiltema, så de er billige der
patchie Skrevet Mars 12, 2012 Forfatter Skrevet Mars 12, 2012 Kjøpte sensor på ett nettsted, byttet denne og det virket ikke. Kan være fordi jeg gjorde en dårlig jobb med pussinga. Jeg sendte bilen på "Alf Lie Motor" i Oslo, de kan E39 altså. De sjangset på at sensoren var problemet enda og byttet til original. Dette fungerte og bilen er som en drøm igjen. (Alf Lie Motor: http://bileier.no/Bedrift/4977/Alf+Lie+Motor+Da )
Mikael-B Skrevet Mars 12, 2012 Skrevet Mars 12, 2012 Kjøpte abs sensorer på biltema, funket med en gang Høres ut som du har fått en ny abs sensor som er ødelagt. Kjøpte 2 stk fra koed og de funket ikke, fikk nye og da var alt i orden Gir kassen girer dårlig grunnet abs sensoren. Hadde samme problem på min 523ia for 2 mnd siden, var høyre sensor framme som var gåen, skiftet til ny og alt var i orden Man får annet enn feil-tema altså.. Bruker en ABS sensor derfra selv, faktisk. Måtte jo prøve siden det var litt hast .. Men den fungerer ennå, stått på i et halvt års tid nå. Jeg fikk dem til å måle motstand i den før jeg kjøpte den, og den lå på rundt 5 K Ohm hvis jeg ikke husker feil, så var innafor.
Bimmerlove Skrevet Juni 25, 2012 Skrevet Juni 25, 2012 Kjøpte en 525TDSA-97 der både lampen for ABS og ASC lyste og automatkassen giret ikke selv opp fra 2 gir og oppover. Søkte på nettet etter info og på bimmersidene fikk jeg info om at det kunne rett og slett være Abs sensor HF, mens mange har problemer med hjernen og skriver masse info om det også. Bestemte meg for å gå letteste veien, kjøpte ny sensor fra biltema, men den hadde helt feil motstand. Originale BMW sensorer har 3,07KOhm. Biltema sin hadde 1030KOhm, og ville ikke fungert, så den ble bare byttet inn igjen. Fikk tak i delebil da jeg også trengte flere deler og ikke visste omfanget av ABS feilen, bytta begge sensorene foran da også VF var en biltema sensor med feil motstand. Det var mye irr på Hjulnavene pga salt så jeg skrapet bort det som var løst. Fikk en kamerat med ArcSoft Diagnoseprogram til å slette feilene(ABS Hf og en Undefined på Gearkassen). (Feilkoder må slettes selv om feil er reparert, lamper vil lyse og feilen styrer til feilmelding er slettet). Lampene slukket og ble borte under kjøring, men automatkassen giret fremdeles ikke oppover fra 2 gir. Jeg er visste at hjulnavene ikke var som de skulle, og at sensor HF sender hastighet til gearkassen for å gire opp. Gikk derfor til verks og målte forskjellen på delebil som ikke har gått i salt og den som har gått i salt. Jeg la så på stoppskiver bak sensor HF slik at den kom i riktig posisjon. Da virket automatkassen som den skulle ved prøvekjøring og gjør det fremdeles, men jeg bytter navene når jeg får tid og flusher kassen(Veldig bra info om flushing på forumet viewtopic.php?f=1&t=155539 ). ABS sensorene bør være rene, originale eller ha tilnærmet samme motstand. De må også stå riktig i navet tydeligvis og irr kan skape problemer. Det kan også legges til at jeg spurte BMW verksted hva de trodde om gearkassen og om det kunne være en sensor? Jeg fikk som svar at det ikke var sannsynlig, men at gearkassen måtte byttes. Tusen takk bimmers og alle som legger inn gode råd og erfaringer her, det sparte meg for masse penger og arbeid ) Jeg gir tilbake her mine erfaringer og håper det kommer til nytte for de som trenger det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå