Concep Skrevet September 29, 2011 Skrevet September 29, 2011 Tenkte å lage en kort prosjekt tråd om vinterbilen min. Det er en forholdsvis utseendemessig sliten E21 315 fra nittento&åtti. Men er ikke så forbasket mye rust på den og den ser meget bra ut under. Det sitter en M50B25 fra 93 i den med tilhørende girkasse ( 4 trinns originalt ) Her er det sveiset inn egne motorfester så kan ikke være behjelpelig med oppskriften på å få dette oppi tilsvarende bil, med hvilken bunnpanne, labber, puter osv du trenger Planer for bilen : Bytte mellomakselopplagring Bytte Hardykobling Mer lyddemping på eksosen, blir nok en ekstra lyddemper bare. Bytte vannpumpe på motor. Olje Filter tennplugger Reim Og SÅ Det morsomme. ESS Kompressorkit. Vortech V2 kompressor ifra S54b32 3.33'' reimhjul Større dyser, ikke sjekket størrelse på dette enda Grenrør i syrefast stål ESS chip Bensintrykksregulator og diverse fittings som trengs. Bilen skal i tilleg få ett strøk med lakk, dog ikke proffesjonelt, da den ikke er verdt det i mine øyne. Blir nok å rullemale. Har startet med å demontere mellomakselen for å bytte opplagringen og hardyen, dette blir bestilt til uken. Kompressoren passet ikke rett på kan du si, så har modifisert festet litt og har måttet komme på en del løsninger for å få det til å passe, blandt annnet spacere osv. I tilleg er kompressoren rimelig stor, og det er ikke motor rommet i en e21 med m50 motor akkuratt ! Så jeg ble nødt til å skjære ut ett hull i indre hjulbue får å få plass til pressa. der hvor hullet er havnet jo selvfølgelig også oljereturen på kompressoren, og det er ikke mulig å vinkle huset i noen andre vinkler så må lage ett hull til lenger ned. Bilder av det som er gjort kommer, og vill oppdatere med bilder etterhvert som ting blir gjort. her har vi vraket: motoren før vi startet: eksosen Her er kompressor montert på prøve, ganske stor og ja den skal vaskes og motor rommet skal ryddes. måtte lage en løsning på å få boltene igjennom på og lage riktig avstand i forhold til resten av reimhjulene. Kompressoren er festet i festene til dynamoen med en stor spacer i bunn og en mindre på topp, måtte også slippa til den cnc freste festebrakketen da den gikk borti blokka osv. kan se ut som jeg også trenger en kortere reim
M|Fjeld Skrevet September 29, 2011 Skrevet September 29, 2011 Der kom den ja! Hehe, blir spennende å se resultatet av denne når vi er ferdig med den Kommer til å sparke bra i en liten E21!
Concep Skrevet September 29, 2011 Forfatter Skrevet September 29, 2011 Ja blir morro dette, godt det er vintern som nærmer seg for tror neppe drivverket holdet særlig lenge på tørr asfalt. dog er mellomakselen større, men diff er originalt 315, med en ganske morsom utveksling ! Grenrør og dyser kommer i løpet av helga
Concep Skrevet September 29, 2011 Forfatter Skrevet September 29, 2011 Idag har jeg jobbet med å få lagd oljefeed til pressa. Surret veldig lenge med hva slags nippel det var på pressa, men fant ut av dette var 1/8BSP. Henter olje fra Oljetrykksbryteren på høyre side av oljefilterhuset. Gjengene her har M12x1.5, så fikk tak i en t kobling med m12x15 Hann i ene enden, og hun i andre samt en 1/8NPT hunn. Dro på tess og kjøpte en 1/8npt-1/8bsp adapter, og schmokka det sammen, skrudde inn i blokka og skulle sette på oljeslangen. DAMN par cent for kort. Så da blir det en tur til, til tess for å få lagd en ny slange, tar samtidig turen til Biltema, for å handle inn diverse reimer for å prøve meg frem på lengden, da det ikke er noe fasitsvar på dette. Så skal vi se hva vi får gjort imorgen. Oppstart bør vell være mulig før helga er over hvertfall.
Pedi Skrevet September 29, 2011 Skrevet September 29, 2011 Morro prosjekt, det må jeg si... Men hvorfor ikke shine opp karossen litt før du begynner med motor og trim? E21 er jo en morsom bil som ikke er så ofte å se på veiene lengre...
M|Fjeld Skrevet September 29, 2011 Skrevet September 29, 2011 Bilen er ment for å brukes som vinterbil.. Synd igrunn, kunne blitt en rå E21
Concep Skrevet September 30, 2011 Forfatter Skrevet September 30, 2011 Joa, når du ser på bildene, og oppdager att jeg står å skrur på en gårdsplass, så skjønner du vell att en restaurering av bilens kaross ikke er så spennende å drive med
spruddel Skrevet September 30, 2011 Skrevet September 30, 2011 Synd denne ikke gikk rundt for et halvt års tid. Eks-en er fra Åros, så kunne jo sett den der nede hvis den hadde rulla da. Blir nok en rå vinterbil da
M|Fjeld Skrevet September 30, 2011 Skrevet September 30, 2011 Ble handlet fra Trysil for litt sia, så hadde nok ikke vært noe å se i Åros uansett Kommer til å bli rått ja! ca 300hk på 900kilo blir moro det !
Concep Skrevet Oktober 1, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2011 Fikk skrudd litt igår også, men kom ikke så langt. Var på tess og handla ny oljeslange, sviiindyrt monterte denne og den passet, så fornøyd med det. Levert inn peilepinne til sveising av oljeretur. Var og å handlet inn diverse lengder på reimer. Da fant jeg ut att servopumpen som sto på motoren var gåen. Reimhjulet var helt løst. Så valget ble da å utelukke denne fra reimføringen, siden det ikke er servo på bilen uansett, så da frigjør vi en halv hestekreft der. Men da blir jo reimføringen kortere så passet ikke med reimene jeg har handlet inn. Så må ha ny, dro på biltema og de hadde seff ikke riktig lengde til det. Holdt på litt med å finne ut av hva slags hardy jeg skulle bestille igår, og skjønte ingenting for sammenlignet hardy'en fra en m535 jeg hadde liggende. Hardyen som sto på e21'n var MYE større. Sammenlignet også med en fra 325 e30, MYE større enn den også. Da mistenkte jeg att jeg hadde ZF kasse, kikket under bilen og fant ut att jeg hadde rett i mine antagelser. Satt jaggu M3 girkasse på den med 1:1 i 5' gir. Det var en hyggelig overraskelse Så nå venter jeg på dyser og grenrør, og da er vi ikke langt ifra oppstart
Concep Skrevet Oktober 1, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2011 Da har jeg vært i Oslo og hentet Dyser og grenrør
M|Fjeld Skrevet Oktober 1, 2011 Skrevet Oktober 1, 2011 Nice! Komme hit og plukke meg opp da så vi kan skru dette vraket oppe og gå
Concep Skrevet Oktober 1, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2011 Vill 249cc@3bar dyser holde til 0.8 bar ? Har lest meg fram til att reimhjulet jeg har nå skal gi 0.8 bar, og det vill vell gi over 300hk i en m50 ?
Torgis Skrevet Oktober 1, 2011 Skrevet Oktober 1, 2011 du som stakk av med denne her ja. artig liten bil dette vet jeg. kamerat som hadde den. Liker planene dine. stå på og lykke til
Jørgen-A Skrevet Oktober 1, 2011 Skrevet Oktober 1, 2011 249cc blir i minste laget. skulle hatt ca 315-340cc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå