Gå til innhold

massiv kryssbolt til stempel VS Hul kryssbolt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann !

Driver å bygger meg turbomotor for dagen .

Da strømmer det jo igjennom ideer hele tiden om hva som er fint å ei !

Sto å pratet med en bekjent å kikket på kryssboltene til stemplene ..

hvordan hadde det vært å frest ut denne i massivt stål istedenfor hul ?

Tenker som et lide lodd på stempel idet det kommer ned igjen etter tenningsfasen .

Noen som har utprøvd dette ?

Skrevet

Ja tenkte også på det !

men det jeg så for meg da var vridning !

med tanke på en mellomaksel da for eksempel den hadde jo røket fort om den hadde vært massiv !

Er jo en større sjangs ved sideveis belastning også men tror du sjangsen er så stor at odsen for at den ryker er stor ?

Hadde vært spennende å prøvd ut dette å se om det hadde noen forskjell å si men er jo kjedelig å ta fra hverandre en motor som er satt sammen bare for å prøve !

Ingen her inne som har prøvd ut dette ? :)

takk for svar morty

hilsen Joakim

Skrevet

:mrgreen:

Hei hardrocxsludge

I følge mekanikkens verden er et rør like sterkt som en massiv stang.

Du vinner vekt ved å ha den hul, eller teoretisk. Den bevegelige massen blir mindre, du vinner ikke mer lettere løp i motoren på en så liten ting som en krysspinne men vibrasjon. Jaja de følger hverandre forsåvidt for det er nettop utjevning av massetregheten som gjør at motoren løper lettere. Bruker du en massiv krysspinne blir vekten som henger etter stemplet når det snur større og du får mer belastning på krysspinnen, derfor brukes det alle mulige legeringer i stempel, nettopp for å få ned vekten (massetregheten) ved snuing av retningen.

Siden vi liker BMW får du et kjent eksempel fra AM-biler :twisted: Er du intr i motorer har du kanskje hørt om 60tallets store værsting: Mopars 426hemi-motor, denne har enormt moment fra bunn, ganske enkelt fordi det er tunge stempeler og råder i den. Ved heftig turtalls-kjøring blir tregheten i massen (stempler,råder) så stor at lagerbukkene til veiva drar seg sideveis (V-motor) og ved tilfeller har blokka sprukket langs festene til lagerbukkene pga vibrasjonen vekten gir ved snuingen av retningen på stemplet.

Så hør på combatkit!! Det er definitivt å gå gærne veien.

Artig kommentar til morty 999, tenkte jammen ikke på knekking selv, å jeg skal liksom være utdannet på dette :D

Syns du det ble vel teoretisk eller påståelig blir jeg med på det :D Jeg har vært oppe et par døgn og skrevet så jeg håper jeg er unnskyldt :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...