sufii Skrevet Oktober 3, 2011 Skrevet Oktober 3, 2011 Hei, jeg har en E39 523ia, og denne tikker mer enn en diesel motor. Har en kompis som har en 520i, og det er himmel og hav forskjell mellom lyden på bilen hans og min. Jeg skiftet tennplugger her om dagen og da virket det som om tikkelyden ble litt værre. Bilen har en tikkelyd som følger turtallet. Jo høyere turtall desto raskere tikking. Da jeg byttet tennplugger la jeg merke til at alle tennplugg hettene var teipet i bunn, fjernet teipen på alle og så at noen av hettene var ødelagte/brente i bunn. Fjernet teipen da jeg satt på de igjen og da virket det som om tikkingen ble litt verre fra motor rommet, kan det ha noe å si? Her er et lydklipp av tikkingen fra litt forskjellige steder i motorrrommet, håper noen har hatt samme tikkeproblem og kan hjelpe meg. Tusen takk for alle forslag på forhånd, vil gjerne bli kvitt denne lyden.
bcrazy Skrevet Oktober 3, 2011 Skrevet Oktober 3, 2011 Om det ble værre etter plugg bytte, så sjekk om pluggene sitter ordentlig. Men det høres mere ut som ventil løftere. Forsøk en motor rens, hvis ikke må du bytte løfter(e)
sufii Skrevet Oktober 3, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2011 Ja, men kan det skyldes tennplugg hettene? Jeg strammet alle pluggene ganske hardt, så tvilsomt at de er løse. Men hvordan kan jeg finne ut hvilke av løfterne som er defekte eller henger seg opp?
bcrazy Skrevet Oktober 3, 2011 Skrevet Oktober 3, 2011 ganske hardt kan være relativt. Bruk moment nøkkel. Du ser på pluggen om den har vært løs. Angående løfter kan du prøve å lytte med et stetoskop.
hao Skrevet Oktober 3, 2011 Skrevet Oktober 3, 2011 Ukontakt mellom plugg og plugghette kan høres helt jævlig ut. Støyer mye. Du kan ta et skrujern mot øret (eller stetoskop som nevnt) og sette det mot toppen på motoren. Du vil antagelig merke om det er ventiler eller elektrisk ukontakt. Hvis det ikke er ventiler eller noe annet i toppen som forårsaker det vil du være sikker på at det er OK for det høres fint ut, bare en svak fin tikkelyd. Uansett bør du skifte plugghetter da.
sufii Skrevet Oktober 3, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2011 bcrazy: Ja, det er sant. Hvilke moment skal de strammes med da? Hao: Ja, jeg har prøvd å ta et skrujern mot øret, men er vanskelig å tyde om det er normal lyd eller om det er tikkelyd. Blir så vanskelig å tolke når man ikke vet hva som er rett og galt. Kan ukontakt mellom tennplugg hetter og tennplugg føre til tikkelyd? Skal bytte disse, må bare få tak i de først. Takk for alle forslagene hittil.
oleo Skrevet Oktober 3, 2011 Skrevet Oktober 3, 2011 Høres jo ut som ventiltikking. Er det lenge siden olje, oljefilter og veivhusventilasjon er byttet? Hva olje bruker du? 5/w30?
sufii Skrevet Oktober 3, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2011 Jeg kjøpte bilen for litt over en måned siden, var ikke service hefte med, men jeg tok en service for det, byttet ut med castrol 5w-40 C3. Veivhus aner jeg ikke om er byttet, tviler.
oleo Skrevet Oktober 3, 2011 Skrevet Oktober 3, 2011 Jeg vil nok anbefale å bytte oljefilter ved oljebytte. Filteret koster 60,- og dermed ikke noe å spare på å la det stå i flere omganger. Veivhusventilasjon er også viktig å ha kontroll på. Start bilen og trekk ut peilepinnen... legg så øret ned mot røret... hører du en surklelyd så er det på tide å bytte veivhusvent.
sufii Skrevet Oktober 3, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2011 Ja, har jo selvfølgelig byttet oljefilter sammen med motorolje. Er nytt filter med ny pakning. Men har veivhusvent. noe med tikking å gjøre Er litt suselyd i motoren, kan være noen av slangene er svake eller ødelagte, må feilsøke litt mer når jeg får tid. Men jeg har en mistanke om at veivakselsensoren er gåen, fordi bilen fusker og slår seg av noen ganger, denne er bestillt, venter bare på å bytte. Men tviler sterkt på at dette kan forårsake tikking?
hao Skrevet Oktober 3, 2011 Skrevet Oktober 3, 2011 Hørte litt mere på videoen og tviler på at det er overslag i tennhettene som er årsaken, men ville nok ha gjort noe med det.
oleo Skrevet Oktober 3, 2011 Skrevet Oktober 3, 2011 .....Men jeg har en mistanke om at veivakselsensoren er gåen, fordi bilen fusker og slår seg av noen ganger, denne er bestillt, venter bare på å bytte. Men tviler sterkt på at dette kan forårsake tikking? Veivsensor har jeg ikke hørt om at kan lage dette symptomet. Kamakselsensor derimot... den kan forårsake ventiltikking ...og at motor stopper! Jeg vet ikke om veivhusvent direkte kan skape tikking, men det er vel ikke utenkelig at den kan medvirke til dette.
sufii Skrevet Oktober 3, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2011 Hao: ja er jo greit å utelukke det problemet uansett. - Ja, jeg byttet ut kamakselsensoren siden jeg trodde det var den som var defekt og jeg tok ikke diagnose. Og byttet ut i en brukt en, men var tikking før det også. Så nå har jeg bestillt to nye og får se hvordan det går. Skal sjekke veivhusvent. og gi en tilbakemelding jeg. Takk for alle innspill.
sufii Skrevet Oktober 4, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 4, 2011 Høres ut som om veivhusvent. er i orden, så langt som jeg har forstått det. Men skal sjekke litt nærmere imorgen når jeg har litt tid. Men hvis det er en ventil løfter som henger seg opp så tikker den, er det noe mulighet for å få denne til å fungere igjen? Hørt at motorrens på flaske kan hjelpe og har lest at det også har hjulpet en del mot tikking? Noen erfaringer og meninger om det?
oleo Skrevet Oktober 4, 2011 Skrevet Oktober 4, 2011 Du skal heller ikke se bort i fra at de finere tynne oljekanalene er delvis tette. Jeg fikk dette rådet engang (og det gjorde sitt til at tikkingen forsvant på min bil ...selv om det var en Audi) Bytt olje og filter og fyll på Pennzoil da denne oljen har en helt spesiell renseeffekt. Kjør med denne oljen en stund og bytt så olje og filter på nytt! Enkelt å utføre og vel verdt et forsøk ved ventiltikking!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå