BilBruker Skrevet Januar 31, 2012 Forfatter Skrevet Januar 31, 2012 Hola senoritas! Update Motorledningsnett trimmet for alt til automat (hjerne, hjernestikket, karroseristikket, automatkassestikket) Motorrommet begynt å montere sammen ting: Peilepinnerøret er montert med ny o-ring, samt peilepinne og brakett ferdig tilpasset. Kjøpte kulelager til M50 girkasse. Men den passet ikke M20 kassa (har fått handlet riktig): Motor snart klar! Skal sette på girkassen idag, siden alle deler for nålepinnelageret/kulelageret kommer idag Spørsmål: Denne satt imellom M50 motoren og automatkasse, bør jeg modde denne og bruke den nå som den blir manuell? Må vell ha denne stålpakningen? M50 i E30 DIY guiden sier at jeg må bytte vanntemp. føler fra M50 til M20, er den den med blå eller sort kontakt? Tok ikke ut motoren selv fra E36'n, så jeg vet ikke om denne går rett til servosnekka? Er den lang nok, eller er den deformert hos meg? Er dette en enveisventil? Er den koblet til ledningsnettet som henger på motoren? Den sitter koblet til denne slangen på spjeldet: Er det her bunnpanna skraper borti svinghjulet? Har slipt bunnpanna her, for å passe M20 svinghjulet. Er dette bra nok, og på riktige steder? Må jeg også ta hele kanten (på toppen) av bunnpanna, der hvor den treffer blokka? Vannrøret i turpedoveggen, denne som skal snus? (edit: ordnet nå)
BilBruker Skrevet Februar 1, 2012 Forfatter Skrevet Februar 1, 2012 Update: Har fått på lagere, svinghjul og clutch. Fikk ikke sentrert clutchen bra nok til å få på kassa, men skal få det til imorgen. Stod at umbraco skruene på discen skulle sitte med 24nm, men den digitale måleren min angir minimum 50nm. Går dette greit? Prøver å få start på bilen før helgen, så det kanskje blir Gardermoen på lørdag
BilBruker Skrevet Februar 2, 2012 Forfatter Skrevet Februar 2, 2012 Update: Clutch sentrert (endelig) Kasse montert Travers måtte files opp litt for å få igjennom begge boltene til E36 snekka. Fått fetteren min til å maskinere opp spacer til denne modifikasjonen. Cockpiten, her kommer M-Tech 2 ratt til uka. Rusta på gulvet skal tas. Skinnseter foran, muligens bak er også en plan. Noen som vet om IX facelift BKF lar meg slippe å shimse opp motoren? Og om dette er 100% bolton med tanke på bremserør og alt? Motorrommet kommer seg, forstilling ferdig. Så det jeg sliter med idag, M20 starteren... Bruker M50 brakketten som holder M50 starteren bak (lille typen). Se bildene, ser ikke helt 100% ut akkurat.. Lagde plass i støvdekslet for å kunne justere starter nedover mot bunnpanna. Noen som kan hjelpe meg med M20 starter og IX Facelift bkf spørsmålene? -Bilbruker
BilBruker Skrevet Februar 2, 2012 Forfatter Skrevet Februar 2, 2012 Starteren er ordnet, men lurer fortsatt på om jeg bør velge IX facelift BKF. Vil det si at jeg kan skippe motorfeste spaceren?
Papperboy Skrevet Februar 4, 2012 Skrevet Februar 4, 2012 Se her a. Begynner å hjelpe du rekker lett ringen da skulle ønske jeg kunne litt e30 men kan mest e36 desverre...
BilBruker Skrevet Februar 9, 2012 Forfatter Skrevet Februar 9, 2012 Se her a. Begynner å hjelpe du rekker lett ringen da skulle ønske jeg kunne litt e30 men kan mest e36 desverre... Hehe, ja hadde jeg hatt tid og penger til ringen i år så hadde jeg lett blitt med! Har løst mye av problemene nå Kommer snart stor update Hint (ikke felgene, men det under presenningen.
BilBruker Skrevet Februar 10, 2012 Forfatter Skrevet Februar 10, 2012 Har handlet litt igår M-Tech speedo, noen som vet om denne er ekte? Altså lik den i E30 M3? M-Tech 2 ratt, er ikke strøkent men holder for nå. IX Facelift bremsekraftforsterker Stor kjørekomputer Dette er siden av kjørekomputeren, skal det stå noe her? Ledningsnett og "hjerne" til kjørekomputeren, tok med meg alt som var koblet til hovedenheten i bildet over. M-Tech interiør, VELDIG bra stand! Men.. Er til touring, så er til salgs for å finansiere coupe interiør. Komplett rustfri eksosanlegg, kun brukt en sommer. Tok av hetta på coilen, men det datt ut noen biter. Noen som vet om det har noe å si? Noen som kan M50, og ser at jeg har lagt opp alt riktig på dette bildet? Og tilslutt.... Motoren er i! Men.. Gleden kunne jo ikke var for lenge, sliter med å få festa girkassetraversen til M20 kassa..
Papperboy Skrevet Februar 10, 2012 Skrevet Februar 10, 2012 det har noe å si med coilen.. det er ikke så mye som skal til for at de coilene slutter å virke men har ny til deg hvis du kommer å henter
BilBruker Skrevet Februar 10, 2012 Forfatter Skrevet Februar 10, 2012 det har noe å si med coilen.. det er ikke så mye som skal til for at de coilene slutter å virke men har ny til deg hvis du kommer å henter Å? Ja, da må jeg nok bytte den.. Du hadde ikke giddet å sende den i en konvolutt Fredrik? Så kan jeg overføre frakta til deg ) Håper bare jeg kan få litt hjelp her inne med girkassa, sliter med å få den festet i karosseriet :/
Hawkon88 Skrevet Februar 10, 2012 Skrevet Februar 10, 2012 Sånn at du vet det, så er det forsjell på høyre og venstre på girkassetraversen. Det kan se ut som om du har den motsatt vei.. Det er også forsjell på høyre og venstre motorfeste, er du sikker på at motorfestene står rett? og at girkasse traversen er rett vei? Ellers så vil jeg anbefale deg om å feste spakestellet til girkassen FØR du trykker alt opp under bilen. Ellers blir det jævlig trangt for deg senere. Pass også på opphenget til spakestellet i karosseriet i bakkant, at du får dette ordentlig. På min e30 er det umulig å få det ordentlig uten å enten ta ned eksos og mellomaksling, eller å ta ut kassen. men her vet jeg at det er forsjell mellom preface (som jeg har) og facelift. Kanskje det er flere varianter også.
BilBruker Skrevet Februar 14, 2012 Forfatter Skrevet Februar 14, 2012 Sånn at du vet det, så er det forsjell på høyre og venstre på girkassetraversen. Det kan se ut som om du har den motsatt vei.. Det er også forsjell på høyre og venstre motorfeste, er du sikker på at motorfestene står rett? og at girkasse traversen er rett vei?Ellers så vil jeg anbefale deg om å feste spakestellet til girkassen FØR du trykker alt opp under bilen. Ellers blir det jævlig trangt for deg senere. Pass også på opphenget til spakestellet i karosseriet i bakkant, at du får dette ordentlig. På min e30 er det umulig å få det ordentlig uten å enten ta ned eksos og mellomaksling, eller å ta ut kassen. men her vet jeg at det er forsjell mellom preface (som jeg har) og facelift. Kanskje det er flere varianter også. Har girkassetraversen riktig, men er jo M20 kasse på M50 så det blir bare slik. Skal heller ta av venstre foring, og lage en selv her. Og ja, takk for tipset angående spakestellet! Skal få montert sammen det godt før mellomaksling og eksos kommer på Kommer ny handleupdate snart
Pedi Skrevet Februar 14, 2012 Skrevet Februar 14, 2012 På ditt spørsmål ang kjørecomputeren, så skal det være en "lys-armatur" inni det hullet ditt, sjekk bildene under fra min E28-tråd:
BilBruker Skrevet Februar 14, 2012 Forfatter Skrevet Februar 14, 2012 På ditt spørsmål ang kjørecomputeren, så skal det være en "lys-armatur" inni det hullet ditt, sjekk bildene under fra min E28-tråd: Tusen takk for hjelpen! Skal se om jeg får bestilt opp en slik og nye pærer rundtom på enheten.
KnutNilsen Skrevet Februar 14, 2012 Skrevet Februar 14, 2012 Min anbefaling er å holde seg unna de.. vet lite om de men hvis de hjelper så hjelper de minimalt og hvis de ikke virker har du kasta bort masse tid og spenn på noe som ikke fungerte.. bare mine tanker grenrør og luftfilter og slikt er nok bedre å satse på... Ja, tror jeg dropper det Fredrik Har snuset på en M50B25 for en rimelig penge, så kanskje den havner oppi istedet. Eneste jeg må skaffe meg itillegg da er en mellomaksling som passer M50 kasse. (E30M3 eller E36 328/M3 troooor jeg). Er tilbake i Hønefoss for semesteret, men er syk så det har blitt lite skruing..:/ Men har fått loddet og gjort ferdig adapteret mitt mellom E30 ledningsnettet og M50 motornettet. Ikke akkurat så spennende, men et bilde kan jo ikke skade Lakket opp kantene på dørtrekkene, skinntrekk med chrome er ikke nice Bilen slik den står idag Nylakkert motorrom (fra bilen ble lakkert. Her uten klarlakk) Også har jeg funnet noe artig å leke med, nemlig en microprosessor som kan brukes til alt! Kan sende og ta imot signaler, kan brukes imot skjermer/sensorer/led's/servoer osv osv.. Alt må programmeres, men heldigvis er jeg en programmerer så da går den biten bra Arduino Mega 2560 Litt av pakken som kom med utstyr og deler til første ideen min med shiftlight blandt annet. Skal bruke en laptop i bilen for å overvåke motoren via en "BMW Scanner", OBD sak. Men Arduino'n har mange bruksområder! Skal koble opp en skjerm til denne for å få ut tall og opplysninger, men skal vurdere å lage noen av disse tingene: -Sensorer for understell, for å mappe kjøring. Bruke sammen med GPS mottakere som jeg har, kan bli kjekt det for å tegne opp et kart på laptopen og lagre data om rundene. -ute/inne temp -RPMlight/shiftlight, sånn som BMW Motorsport rattet har. Skal ikke integrere det på rattet, men ha det rattstammen kanskje? Foran instrumentpanelet. Tenkte da at det er 8x leds (som kan lyse opp rød/grønn/oransje), og starte å lyse ved 5000rpm opp mot sperra (grønn/oransje/rød) og når "shiftlighten" trår til så lyser alle 8x leds rødt. Kanskje blinker? Har hatt mange rare ideer om hva jeg kan bruke den til, måle puls på sjaføren kanskje utifra hvor på banene han er Bare å komme med ideer til bruk! Kanskje ting blir utviklet og solgt når det er ferdigstilt og testet. Ideen er iallefall å hente ut data fra en M50B20/B25, og andre forhold rundt karroseriet/bilen. Hei der, Tøft prosjekt du har her lurte på ossen du gjorde d med ledningsnette?? farge mot farge eller koblingsskjema. mvh
BilBruker Skrevet Februar 15, 2012 Forfatter Skrevet Februar 15, 2012 Hei der, Tøft prosjekt du har her lurte på ossen du gjorde d med ledningsnette?? farge mot farge eller koblingsskjema. mvh Hei Jeg har fulgt en guide her på forumet, M50 guiden for dem som vil ha M50/S50 i E30. Der ligger koblingsskjema for riktig lodding av adapter. Et lite tips er å skaffe hunkontakten fra E36 karosseriet, for da kan du lage et eget adapter som meg slik at motorens ledningsnett ikke blir ødelagt -BilBruker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå